|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. apríla 2014
Tlaková skúška parného ozubnicového rušňa sa podarila
Tlaková skúška parného ozubnicového rušňa v Tisovci sa dnes vydarila. Pre TASR to potvrdil predseda občianskeho združenia (OZ) Zubačka Ján Spišiak.
Zdieľať
Tisovec 18. apríla (TASR) - Tlaková skúška parného ozubnicového rušňa v Tisovci sa dnes vydarila. Pre TASR to potvrdil predseda občianskeho združenia (OZ) Zubačka Ján Spišiak.
Nadšenci železničnej histórie objavili dva ozubnicové parné rušne kategórie T IVc MÁV v Rumunsku. Pochádzali zo zrušenej sedmohradskej ozubnicovej železnice Subcetate - Caránsébes a boli veľmi podobné pôvodným slovenským parným zubačkám. Vďaka sponzorskej pomoci pána Bodo Hauswalda sa ich podarilo získať v roku 2002. Ich dopravu z Rumunska zorganizovala Čiernohronská železnica. Detailnú obnovu jedného z rušňov číslo 4296 financovali Železnice Slovenskej republiky od roku 2006. "Parný rušeň sme dnes podrobili tlakovej skúške už v Tisovci, zakúrili sme a skúšali sa s ním aj pohnúť. Samotná skúška dopadla výborne, akurát je potrebné ho ešte vyladiť. Napríklad nastaviť šupátka," vysvetlil Spišiak.
Železničné spojenie medzi Pohronskou Polhorou a Tisovcom je unikátne vďaka svojmu prevýšeniu
Železničné spojenie medzi Pohronskou Polhorou a Tisovcom je unikátne vďaka svojmu prevýšeniu. V jednej časti dosahuje 48 a v druhej až 52 promile. Aby sa vlaky z nákladom dokázali dostať do kopca, na niektorých úsekoch sú medzi koľajnicami umiestnené ozubnice. Rušeň okrem pohybu kolies po koľajniciach využíva špeciálne zariadenie, ktoré zaberá o zuby na trati. "V tomto prípade je to takzvaný Abtov ozubnicový systém. Toto je železničná trať, aké sú len dve v Európe a tri na celom svete. Aj preto je úsek medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou od roku 2008 kultúrnou pamiatkou," dodal predseda OZ Zubačka.
Na syčiacu paru z opraveného ozubnicového rušňa bol zvedavý aj spevák Robo Mikla. "V prvom momente, keď som to zbadal, tak ma to ovalilo, dýchla na mňa história. Fascinuje ma to, že sa takýto kolos pohne iba vďaka teplu a vode. Tretia vec ktorú obdivujem, sú tí ľudia. Ako sa s tou mašinou maznajú, ako s frajerkou. Neviem, či sa mi podarí dostať sa z New Yorku aj na niektorú z jázd tohto rušňa, ale každopádne, ako to aj nestihnem, všetkým týmto nadšencom držím palce a návštevníkom nezabudnuteľné zážitky," povedal Mikla.
Nadšenie neskrýval ani primátor Tisovca Peter Mináč. "Je to niečo úžasné, fantastické. Tá zubačka dýcha ako človek. Je úžasné, čo tí ľudia po toľkých rokoch dosiahli. Teraz už môžem naozaj oficiálne povedať, že sezónu začína slávnosťou tu v Tisovci 3. mája a všetkých sem pozývam," skonštatoval Mináč.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
Nadšenci železničnej histórie objavili dva ozubnicové parné rušne kategórie T IVc MÁV v Rumunsku. Pochádzali zo zrušenej sedmohradskej ozubnicovej železnice Subcetate - Caránsébes a boli veľmi podobné pôvodným slovenským parným zubačkám. Vďaka sponzorskej pomoci pána Bodo Hauswalda sa ich podarilo získať v roku 2002. Ich dopravu z Rumunska zorganizovala Čiernohronská železnica. Detailnú obnovu jedného z rušňov číslo 4296 financovali Železnice Slovenskej republiky od roku 2006. "Parný rušeň sme dnes podrobili tlakovej skúške už v Tisovci, zakúrili sme a skúšali sa s ním aj pohnúť. Samotná skúška dopadla výborne, akurát je potrebné ho ešte vyladiť. Napríklad nastaviť šupátka," vysvetlil Spišiak.
Železničné spojenie medzi Pohronskou Polhorou a Tisovcom je unikátne vďaka svojmu prevýšeniu
Železničné spojenie medzi Pohronskou Polhorou a Tisovcom je unikátne vďaka svojmu prevýšeniu. V jednej časti dosahuje 48 a v druhej až 52 promile. Aby sa vlaky z nákladom dokázali dostať do kopca, na niektorých úsekoch sú medzi koľajnicami umiestnené ozubnice. Rušeň okrem pohybu kolies po koľajniciach využíva špeciálne zariadenie, ktoré zaberá o zuby na trati. "V tomto prípade je to takzvaný Abtov ozubnicový systém. Toto je železničná trať, aké sú len dve v Európe a tri na celom svete. Aj preto je úsek medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou od roku 2008 kultúrnou pamiatkou," dodal predseda OZ Zubačka.
Na syčiacu paru z opraveného ozubnicového rušňa bol zvedavý aj spevák Robo Mikla. "V prvom momente, keď som to zbadal, tak ma to ovalilo, dýchla na mňa história. Fascinuje ma to, že sa takýto kolos pohne iba vďaka teplu a vode. Tretia vec ktorú obdivujem, sú tí ľudia. Ako sa s tou mašinou maznajú, ako s frajerkou. Neviem, či sa mi podarí dostať sa z New Yorku aj na niektorú z jázd tohto rušňa, ale každopádne, ako to aj nestihnem, všetkým týmto nadšencom držím palce a návštevníkom nezabudnuteľné zážitky," povedal Mikla.
Nadšenie neskrýval ani primátor Tisovca Peter Mináč. "Je to niečo úžasné, fantastické. Tá zubačka dýcha ako človek. Je úžasné, čo tí ľudia po toľkých rokoch dosiahli. Teraz už môžem naozaj oficiálne povedať, že sezónu začína slávnosťou tu v Tisovci 3. mája a všetkých sem pozývam," skonštatoval Mináč.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR