Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

27. apríla 2010

TIS: V PPP projektoch je priestor pre korupciu



Transparency International Slovensko (TIS) vidí pri PPP projektoch obrovský priestor pre korupčné tlaky a korupciu. Na utorkovej tlačovej konferencii to ...



Zdieľať
gabriel sipos Gabriel Šípoš

Foto: medialne.etrend.sk BRATISLAVA 27. apríla (WEBNOVINY) - Transparency International Slovensko (TIS) vidí pri PPP projektoch obrovský priestor pre korupčné tlaky a korupciu. Na utorkovej tlačovej konferencii to povedal riaditeľ organizácie Gabriel Šípoš. Podľa Transparency je problematika transparentnosti u PPP projektov podobná ako pri privatizácii minulej vlády, ku ktorej sa premiér Robert Fico vyjadril, že predala majetok zhruba za 10 mld. eur, teda za približne rovnaký objem, ako samotné PPP projekty. "Aj tá vláda mala problémy so zverejňovaním zmlúv, privatizačných zmlúv, ktoré obsahovali rôzne dodatky," povedal Šípoš. Ako ďalej pokračoval, Robert Fico sľúbil, že túto prax zmení, avšak podľa neho sú PPP projekty v zásade veľmi podobné privatizácii minulej vlády.

Opozičná SDKÚ-DS je pripravená v prípade finančného uzavretia prvého balíka PPP projektov na výstavbu diaľnic podať trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa na premiéra Roberta Fica, ministra dopravy Ľubomíra Vážneho a ministra financií Jána Počiatka. Uviedol to v utorok na tlačovej besede podpredseda strany Ivan Mikloš. Zároveň vyzval vládu, aby nepredlžovala a nepredražovala výstavbu diaľnic. Podľa SDKÚ-DS existuje viacero možností ako stavať diaľnice efektívnejšie. "Vláda Roberta Fica sprivatizovala diaľnice, pretože stavia diaľnice takmer výlučne len cez PPP projekty, ktoré sú predražené a navyše trvajú dlhšie," konštatoval Mikloš.

Snahu vlády uzatvoriť PPP projekty ešte do volieb kritizuje aj KDH či mimoparlamentná Sloboda a Solidarita. KDH v pondelok vyzvalo vládu, aby odložila konečné rozhodnutie o prvom balíku PPP projektov na výstavbu diaľnic. Podľa predsedu hnutia Jána Figeľa totiž Slovensku hrozí najväčší finančný tunel v dejinách verejného obstarávania. KDH ako aj SDKÚ-DS zdôrazňujú, že sú za využívanie PPP projektov, avšak efektívnym spôsobom.

Minister dopravy Ľubomír Vážny zatiaľ nevie, či sa do konca apríla stihne finančne uzatvoriť prvý balík projektov verejno-súkromného partnerstva na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa Vážneho totiž ministerstvo ešte čaká v tejto veci na list od Európskej komisie, v ktorom by sa mali uvádzať isté výhrady. Minister zároveň po pondelňajšom rokovaní vlády odmietol medializované informácie, že prvý balík PPP na výstavbu D1 bude stáť o 500 mil. eur viac, ako keby sa vláda rozhodla postaviť diaľničné úseky klasickým spôsobom za pomoci eurofondov a rozpočtu.

Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur. Analytici týždenníka Trend pritom spočítali, že len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu prvého balíka PPP o vyše 40 %.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Koncert na pomoc obetiam zemetrasenia v Číne
<< predchádzajúci článok
Bakijeva obvinili z viacnásobnej vraždy