|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 18.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Sláva, Slávka
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. marca 2010
TIS predstavila návrh protikorupčných opatrení
V boji proti korupcii by mohlo pomôcť aj zverejňovanie väčšieho množstva informácií a ich zostavovanie do vhodných dokumentov. Ako niektoré z protikorupčných opatrení ...
Zdieľať
Foto: inforoznava.sk
BRATISLAVA 2. marca (WEBNOVINY) - V boji proti korupcii by mohlo pomôcť aj zverejňovanie väčšieho množstva informácií a ich zostavovanie do vhodných dokumentov. Ako niektoré z protikorupčných opatrení to dnes na tlačovej besede uviedol riaditeľ Transparency International Slovensko (TIS) Gabriel Šípoš. Ako vyhlásil, Slovensko má za posledných 20 rokov základné veci prijaté - má trhovú ekonomiku, infozákon, technologický rozvoj aj špecializovaný orgán na boj s korupciou. "Teraz je potrebná druhá generácia protikorupčných nástrojov," vyhlásil Šípoš s tým, že tieto opatrenia predstavia aj niektorým poslancom na seminári o týždeň v Pálffyho paláci v Bratislave. Zároveň budú hodnotiť súčasnú vládu z pohľadu boja proti korupcii a programy politických strán. Nakoniec zostavia aj rebríček prijatých zákonov z hľadiska korupcie.
Deväťstranový dokument s názvom Protikorupčné minimum 2010 rozdelili analytici na štyri oblasti. Sú to opatrenia na úrovni veľkej korupcie, opatrenia týkajúce sa regulačných úradov, zverejňovania informácií a portálov priateľských k užívateľom. V posledných týždňoch mnohé prípady odzrkadľujú problémy "veľkej korupcie", ako ju nazvali analytici. Ako príklad Šípoš uviedol zonáciu Tatier. V rozhodnutiach sa robí analýza finančného dopadu, Šípoš by k nej pričlenil aj "protikorupčnú doložku". Za mimoriadne dôležitú považujú analytici aj súťaž, ako negatívny príklad označili kauzu okolo sanitiek, ktorú Šípoš označil za "súťaž krásy". Tvrdí, že nie vždy však musí byť kritériom iba najvyššia ponuka. Ako ďalšie opatrenia tejto oblasti Šípoš uviedol efektívne zošnurovanie úradníkov napríklad policajtov.
Diskutovanou témou týchto dní je voľba šéfa Úradu pre verejné obstarávanie, kde majú slovenskí zákonodarcovia a Transparency International Slovensko na tému diametrálne odlišný postoj. TIS tvrdí, že post predsedu by nemal patriť koalícii ani opozícii, ale šéf by mal vzísť z výberového konania. Rovnako analytici nesúhlasia s tým, aby mal mandát, ktorý sa bude kryť s vládnym, aby sa funkcia nepolitizovala. Ako tvrdí Šípoš, Slovensko má v oblasti regulačných úradov legislatívu podobnú európskej, no dohľad funguje zle. Externým dohľadom sú médiá, ktoré majú v súčasnosti problémy so žalobami. Druhým protikorupčným opatrením v oblasti médií by malo byť zrušenie práva na odpoveď, ktoré sa využíva málo alebo ak je, tak je zbytočné, podotkol Šípoš. Po kauze financovania SDKÚ-DS by Transparency International Slovensko odporúčalo zriadiť nestrannú a nezávislú inštitúciu, ktorá by kontrolovala financie strán aj majetkové priznania poslancov. Analytici by podporili aj darcovstvo pre politické strany, aby strany dostali príspevky od štátu iba pri istom percente prostriedkov získaných zo súkromných zdrojov.
Ako vyhlásil Pavel Nechala z Transparency International Slovensko, je potrebné vytvoriť aj legislatívny rámec na ochranu whistleblowerov, teda tých, ktorí nahlasujú nekalé praktiky na svojom pracovisku. Motiváciou by malo byť po vzore západných krajín percento z ušetrených peňazí. V súdnictve by mali zrušiť doživotnú funkciu, sudcovia by mali na svojom poste fungovať desať a viac rokov bez možnosti opätovného zvolenia.
V dobe internetu je možné na webe zverejňovať množstvo informácií, no aj keď si ich "inštitúcie zbierajú, nechávajú si ich pre seba", tvrdí Šípoš. Politici by mali zverejňovať príjmy strán, majetkové priznanie, zmluvy a faktúry, ponuky a zmluvy by sa mali zverejňovať aj v tendroch, v rámci zdravotníctva by mohli pacienti nájsť na internete katalóg liekov a poisťovne by im mali posielať výpisy liekov a úkonov, samosprávy by mali zverejňovať svoje zmluvy a súdy by mali zverejňovať rozsudky v prístupnej forme a robiť záznamy z pojednávaní. Až 74 percent súdnych miestností však nemá technické možnosti pre vyhotovovanie záznamov. Väčšinu z týchto opatrení považujú analytici za pomerne lacné.
Pri portáloch priateľských k užívateľom zase stačí, aby štátne orgány poskytovali informácie v otvorených štandardoch a zatriedia ich už externí pracovníci. Z takto roztriedených informácií možno robiť analýzy a štatistiky. Napríklad slovenský vestník obstarávaní je neprehľadný, informácie o eurofondoch sú na niekoľkých portáloch a pacienti si nevedia nájsť informácie o lekároch spolu s cenníkom, ordinačnými hodinami a hodnotením od iných pacientov.
SITA
BRATISLAVA 2. marca (WEBNOVINY) - V boji proti korupcii by mohlo pomôcť aj zverejňovanie väčšieho množstva informácií a ich zostavovanie do vhodných dokumentov. Ako niektoré z protikorupčných opatrení to dnes na tlačovej besede uviedol riaditeľ Transparency International Slovensko (TIS) Gabriel Šípoš. Ako vyhlásil, Slovensko má za posledných 20 rokov základné veci prijaté - má trhovú ekonomiku, infozákon, technologický rozvoj aj špecializovaný orgán na boj s korupciou. "Teraz je potrebná druhá generácia protikorupčných nástrojov," vyhlásil Šípoš s tým, že tieto opatrenia predstavia aj niektorým poslancom na seminári o týždeň v Pálffyho paláci v Bratislave. Zároveň budú hodnotiť súčasnú vládu z pohľadu boja proti korupcii a programy politických strán. Nakoniec zostavia aj rebríček prijatých zákonov z hľadiska korupcie.
Deväťstranový dokument s názvom Protikorupčné minimum 2010 rozdelili analytici na štyri oblasti. Sú to opatrenia na úrovni veľkej korupcie, opatrenia týkajúce sa regulačných úradov, zverejňovania informácií a portálov priateľských k užívateľom. V posledných týždňoch mnohé prípady odzrkadľujú problémy "veľkej korupcie", ako ju nazvali analytici. Ako príklad Šípoš uviedol zonáciu Tatier. V rozhodnutiach sa robí analýza finančného dopadu, Šípoš by k nej pričlenil aj "protikorupčnú doložku". Za mimoriadne dôležitú považujú analytici aj súťaž, ako negatívny príklad označili kauzu okolo sanitiek, ktorú Šípoš označil za "súťaž krásy". Tvrdí, že nie vždy však musí byť kritériom iba najvyššia ponuka. Ako ďalšie opatrenia tejto oblasti Šípoš uviedol efektívne zošnurovanie úradníkov napríklad policajtov.
Diskutovanou témou týchto dní je voľba šéfa Úradu pre verejné obstarávanie, kde majú slovenskí zákonodarcovia a Transparency International Slovensko na tému diametrálne odlišný postoj. TIS tvrdí, že post predsedu by nemal patriť koalícii ani opozícii, ale šéf by mal vzísť z výberového konania. Rovnako analytici nesúhlasia s tým, aby mal mandát, ktorý sa bude kryť s vládnym, aby sa funkcia nepolitizovala. Ako tvrdí Šípoš, Slovensko má v oblasti regulačných úradov legislatívu podobnú európskej, no dohľad funguje zle. Externým dohľadom sú médiá, ktoré majú v súčasnosti problémy so žalobami. Druhým protikorupčným opatrením v oblasti médií by malo byť zrušenie práva na odpoveď, ktoré sa využíva málo alebo ak je, tak je zbytočné, podotkol Šípoš. Po kauze financovania SDKÚ-DS by Transparency International Slovensko odporúčalo zriadiť nestrannú a nezávislú inštitúciu, ktorá by kontrolovala financie strán aj majetkové priznania poslancov. Analytici by podporili aj darcovstvo pre politické strany, aby strany dostali príspevky od štátu iba pri istom percente prostriedkov získaných zo súkromných zdrojov.
Ako vyhlásil Pavel Nechala z Transparency International Slovensko, je potrebné vytvoriť aj legislatívny rámec na ochranu whistleblowerov, teda tých, ktorí nahlasujú nekalé praktiky na svojom pracovisku. Motiváciou by malo byť po vzore západných krajín percento z ušetrených peňazí. V súdnictve by mali zrušiť doživotnú funkciu, sudcovia by mali na svojom poste fungovať desať a viac rokov bez možnosti opätovného zvolenia.
V dobe internetu je možné na webe zverejňovať množstvo informácií, no aj keď si ich "inštitúcie zbierajú, nechávajú si ich pre seba", tvrdí Šípoš. Politici by mali zverejňovať príjmy strán, majetkové priznanie, zmluvy a faktúry, ponuky a zmluvy by sa mali zverejňovať aj v tendroch, v rámci zdravotníctva by mohli pacienti nájsť na internete katalóg liekov a poisťovne by im mali posielať výpisy liekov a úkonov, samosprávy by mali zverejňovať svoje zmluvy a súdy by mali zverejňovať rozsudky v prístupnej forme a robiť záznamy z pojednávaní. Až 74 percent súdnych miestností však nemá technické možnosti pre vyhotovovanie záznamov. Väčšinu z týchto opatrení považujú analytici za pomerne lacné.
Pri portáloch priateľských k užívateľom zase stačí, aby štátne orgány poskytovali informácie v otvorených štandardoch a zatriedia ich už externí pracovníci. Z takto roztriedených informácií možno robiť analýzy a štatistiky. Napríklad slovenský vestník obstarávaní je neprehľadný, informácie o eurofondoch sú na niekoľkých portáloch a pacienti si nevedia nájsť informácie o lekároch spolu s cenníkom, ordinačnými hodinami a hodnotením od iných pacientov.
SITA