|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. novembra 2015
The Financial Times: Sebaistota Poliakov posunula Jaguar na Slovensko
Ilustračné foto. Na snímke interiér automobilu značky Jaguar - XE na jubilejnom 25. bratislavskom Autosalóne v areáli Incheby v piatok 17. apríla 2015.
Zdieľať
Ilustračné foto. Na snímke interiér automobilu značky Jaguar - XE na jubilejnom 25. bratislavskom Autosalóne v areáli Incheby v piatok 17. apríla 2015. Foto: TASR/Martin Baumann
Londýn 18. novembra (TASR) - Ešte koncom júla si predstavitelia poľskej vlády boli istí, že lukratívnu investíciu britskej automobilky Jaguar Land Rover majú istú. Ako sa však ukázalo, táto sebaistota Poľsko nakoniec poškodila, uvádza v článku o tom, akým spôsobom sa investícia posunula na Slovensko, britský denník The Financial Times.Podľa denníka vtedajší poľský minister hospodárstva Janusz Piechocinski dával dosť výrazne najavo, že Poľsko by malo takmer naisto získať obrovskú investíciu v automobilovom sektore. Názov automobilky síce nezverejnil, každý však vedel, že ide o Jaguar Land Rover. Poľské denníky totiž už niekoľko týždňov písali o tom, že firma plánuje postaviť prvý európsky závod mimo Británie práve v Poľsku. Piechocinski to nepoprel. Ako navyše dodal, nepochybuje, že Briti si Poľsko určite vyberú.
Predstavitelia britskej automobilky si však takí istí už neboli. Pravidelne upozorňovali, že zatiaľ žiadne rozhodnutie nepadlo a jediné, čo bolo isté, bolo iba to, že lokalita bude niekde vo východnej Európe.
Ešte na jar uvažovali Briti podľa dvoch zdrojov blízkych projektu o troch krajinách - Maďarsku, Českej republike a Poľsku. Maďarsko neskôr zo zoznamu vypadlo a Poliaci sa stali horúcim favoritom. Ponúkli tri možné lokality, zručnú pracovnú silu, výhodné daňové podmienky a veľký počet dodávateľov. Zástupcovia firmy si boli aj niekoľkokrát pozrieť uprednostňovanú lokalitu v meste Jawor neďaleko Wroclawi a agentúra pre zahraničné investície, ale aj niektorí poľskí predstavitelia to pochopili tak, že investíciu už nadobro získali.
Podľa nemenovaného predstaviteľa britskej firmy tak ešte predtým, než sa v Jaguari rozhodli, mali v Poľsku v celej veci jasno. Vedenie britskej spoločnosti takáto arogancia rozčuľovala.
Výsledkom bolo, že len dva týždne po sebaistých prejavoch Piechocinského automobilka oznámila, že investícia, ktorá mala byť najväčšou v automobilovom sektore v poľskej histórii, do Poľska nepríde. Jaguar Land Rover uviedol, že závod predbežne plánuje postaviť na Slovensku. Ako pre FT povedali ľudia, ktorí boli súčasťou rokovaní, Slovensko síce prišlo s ponukou podstatne neskôr, no dalo najavo mimoriadny záujem so všetkým, čo k tomu patrí. Podľa denníka sa tak Slovensko do jedného mesiaca od vstupu do súboja o investíciu stalo z outsidera favoritom.
Bratislava urobila všetko preto, aby investícii nestáli v ceste žiadne prekážky a súčasťou týchto krokov bolo napríklad aj schválenie zákona o významných investíciách. Následne sa do procesu vložil aj premiér Robert Fico, ktorý zástupcov z Jaguar Land Rover navštívil koncom júla v hoteli Grand Hotel River Park v Bratislave a po diskusiách s nimi im nechal číslo na svoj súkromný mobil. "Nebol súčasťou oficiálneho tímu vyjednávačov," povedal jeden z ľudí, ktorí boli do procesu zapojení. "Diskusia bola veľmi uvoľnená. Povedal im len, že ak budú niečo potrebovať, stačí sa obrátiť na neho," dodal.
Práve to bola podľa firmy kľúčová intervencia. "Poľsko predložilo skutočne veľmi výhodnú ponuku," uviedol zdroj z Jaguar Land Rover. "No ich prístup bol nesprávny."
Okrem toho ale zapôsobilo aj niečo iné. Popri zručnej pracovnej sile tým bola aj lepšia logistika. Poľsko navrhlo lokality len na juhozápade štátu. To znamená, že autá by sa museli presúvať po železnici alebo ceste do prístavov v Hamburgu a Antverpách, aby mohli byť cez Gibraltársky prieliv a Suezský prieplav dodávané na trhy Ázie či Blízkeho východu. Na druhej strane, slovenská lokalita pri Nitre a dopravné spojenia umožnia dodávku áut cez Jadranské more do Stredozemného mora, čo výrazne skráti vývoz vozidiel na sledované trhy.
V polovici augusta tak Jaguar Land Rover oznámil, že začal finálne rokovania o výstavbe závodu pri Nitre. Ešte stále však nie je investícia istá. Či závod bude na Slovensku stáť, rozhodne britská spoločnosť do konca roka.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR