BRATISLAVA 19. februára (WEBNOVINY) - Ministerstvo školstva odmieta, že Testovanie 9 zneužilo na politický zámer.
"Výsledky testov neslúžia v žiadnom prípade na diskrimináciu žiadnej skupiny školákov," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa rezortu Dana Španková. Podľa nej sa z výsledkov testov dozvieme, ako sú deviataci schopní využiť vedomosti nielen v teórii, ale aj v praxi a aké majú možnosti uplatniť sa na trhu práce. Zo zneužitia Testovania 9 obvinil ministerstvo Zväz maďarských pedagógov na Slovensku. Zväzu prekáža, že deviataci v základných školách pre maďarskú menšinu písali 6. februára rovnaký test zo slovenského jazyka na zistenie čitateľskej a jazykovej gramotnosti ako žiaci v slovenských školách, ktorí slovenčinu majú ako materinský jazyk. V maďarských školách sa však vyučuje ako druhý jazyk. Zväz to považuje za politický zámer, ktorý má slúžiť na hodnotenie, ako žiaci s materinskou maďarčinou ovládajú slovenčinu. "Odbornú úroveň testov, ktoré sa hemžili chybami ako i organizovanie testovania učitelia i riaditelia škôl hodnotia veľmi negatívne," povedal v pondelok László Pék zo zväzu. Testovanie 9, ktoré nahradilo Monitor 9, pozostávalo z dvoch typov úloh, klasické úlohy známe z Monitora 9 sa rozšírili o zadania, ktorými sa zisťovalo, ako žiaci dokážu používať získané poznatky. Testové úlohy vychádzali z medzinárodného testovania PISA, v ktorom Slovensko dosiahlo podpriemerné výsledky. "Aj z tohto dôvodu sme nastavili testovanie tak, aby dosahovalo medzinárodný štandard. Zámerom je, aby študenti obstáli v medzinárodnej konkurencii," uviedla Španková. Deviataci tento rok písali nový typ úloh len skúšobne, výsledky nepôjdu na stredné školy a tak nemôžu ovplyvniť prijímačky žiakov. Testovanie 9 malo štyri časti - vedomostný test z matematiky, test z matematickej gramotnosti, vedomostný test z vyučovacieho jazyka (mohol byť zo slovenčiny, maďarčiny, ukrajinčiny) a test zo slovenčiny na zistenie čitateľskej a jazykovej gramotnosti. SITA