|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. mája 2011
Teplári nečakajú zásadne zmeny pri regulácii ceny tepla
Teplárenské spoločnosti neočakávajú v novom regulačnom období výrazne zmeny pri regulácii cien tepla. “Z navrhovaného rozsahu cenovej regulácie pre oblasť tepelnej energetiky sa dá ...
Zdieľať
Foto: SITABRATISLAVA 30. mája (WEBNOVINY) - Teplárenské spoločnosti neočakávajú v novom regulačnom období výrazne zmeny pri regulácii cien tepla. “Z navrhovaného rozsahu cenovej regulácie pre oblasť tepelnej energetiky sa dá predpokladať, že vyhláška pre ďalšie obdobie neprinesie zásadné zmeny oproti predchádzajúcemu regulačného obdobiu,“ reagovalo pre agentúru SITA na novú regulačnú politiku, ktorá bude platiť od roku 2012 až do roku 2016, predstavenstvo Slovenského zväzu výrobcov tepla (SZVT).
Teplárne by v novej regulačnej politike radi privítali postupnú dereguláciu cien tepla. Za príklad uvádzajú Českú republiku, kde už regulačný úrad stanoví len limitnú cenu tepla pre jednotlivé médiá, ako plyn, uhlie a biomasa a pokiaľ teplárenská firma má výslednú sumu menšiu ako je stanovená limitná tak už v zásade nepodlieha regulácii. “Pokiaľ by mal subjekt vyššiu cenu tepla, podliehal by regulácii a regulátor po preverení jednotlivých položiek by mu cenu schválil. Tento princíp by mal “tlačiť“ regulované subjekty, aby sa dostali pod limitnú cenu a znížili si tak administratívne zaťaženie,“ dodali teplári.
Teplárom sa nepozdáva v novej regulačnej politike, že aj naďalej budú musieť predkladať jednu spoločnú cenu tepla. “Vítame snahu úradu zmeniť spôsob stanovenia regulačného príkonu, lebo súčasný spôsob výpočtu viedol k nespokojnosti odberateľov, ktorí vykonali racionalizačné opatrenia, ale vo fixných nákladoch úspory nepocítili a mali tendenciu odpájať sa od systému centrálneho zásobovania teplom. To viedlo k zhoršeniu efektivity dodávky tepla, čoho dôsledkom boli negatívne dopady na dodávateľa a zvýšené náklady u odberateľa,“ vysvetlili teplári.
Teplárenské spoločnosti považujú v novej schválenej regulačnej politike za nedostatočné, že pre oblasť tepla regulačný úrad naďalej uvažuje limitovať rozsah a štruktúru oprávnených nákladov. “Tu je nevyhnutná zmena. Každý výnos úradu pre reguláciu tepla v úvode obsahuje oprávnené a neoprávnené náklady. Sme názoru, ak výnos jasne definuje oprávnené náklady, tak sú oprávnené a kontrolovateľné,“ zdôraznili teplári. V súčasnej dobe podľa nich regulačný úrad v tom istom výnose dvakrát reguluje oprávnené náklady, a to v jednotlivých položkách a následne tretíkrát, keď určuje aká vôbec maximálna výška oprávnených nákladov môže byť. “Týmto sa stalo, že bol zabrzdený investičný rozvoj tepelného hospodárstva,“ dodali teplári.
Pozitívne hodnotia teplári fakt, že regulačný úrad už pripúšťa úpravu v rozsahu cenovej regulácie a spôsobe jej vykonania v prípade dosiahnutia dostatočnej miery liberalizácie trhu. “V zásade by sme vítali aj navrhnuté päťročné regulačné obdobie, keby bolo nastavené až od roku 2013, vzhľadom na potrebnú implementáciu európskych smerníc, lebo fixovanie regulačného rámca na súčasný stav legislatívy ohrozuje budúcu stabilitu všetkých regulovaných sektorov,“ konštatovali teplári.
Regulačná politika na nastávajúce päťročné regulačné obdobie je schválená. Na základe nej v oblasti teplárenstva plánuje regulačný úrad vykonávať komplexnú reguláciu ceny tepla. Cenovej regulácii bude podliehať výroba a rozvod tepla. Regulátor naďalej počíta s reguláciou ceny zemného plynu určeného na výrobu tepla pre domácnosti. Ako dodal hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO) Miroslav Lupták, v súčasnosti regulačný úrad na základe schválenej politiky vypracováva vyhlášky, ktoré majú detailnejšie popísať reguláciu cien energií v jednotlivých sieťových odvetviach. Tie by mali byť účinné najneskôr do 15. júla tohto roka.
Teplárne by v novej regulačnej politike radi privítali postupnú dereguláciu cien tepla. Za príklad uvádzajú Českú republiku, kde už regulačný úrad stanoví len limitnú cenu tepla pre jednotlivé médiá, ako plyn, uhlie a biomasa a pokiaľ teplárenská firma má výslednú sumu menšiu ako je stanovená limitná tak už v zásade nepodlieha regulácii. “Pokiaľ by mal subjekt vyššiu cenu tepla, podliehal by regulácii a regulátor po preverení jednotlivých položiek by mu cenu schválil. Tento princíp by mal “tlačiť“ regulované subjekty, aby sa dostali pod limitnú cenu a znížili si tak administratívne zaťaženie,“ dodali teplári.
Teplárom sa nepozdáva v novej regulačnej politike, že aj naďalej budú musieť predkladať jednu spoločnú cenu tepla. “Vítame snahu úradu zmeniť spôsob stanovenia regulačného príkonu, lebo súčasný spôsob výpočtu viedol k nespokojnosti odberateľov, ktorí vykonali racionalizačné opatrenia, ale vo fixných nákladoch úspory nepocítili a mali tendenciu odpájať sa od systému centrálneho zásobovania teplom. To viedlo k zhoršeniu efektivity dodávky tepla, čoho dôsledkom boli negatívne dopady na dodávateľa a zvýšené náklady u odberateľa,“ vysvetlili teplári.
Teplárenské spoločnosti považujú v novej schválenej regulačnej politike za nedostatočné, že pre oblasť tepla regulačný úrad naďalej uvažuje limitovať rozsah a štruktúru oprávnených nákladov. “Tu je nevyhnutná zmena. Každý výnos úradu pre reguláciu tepla v úvode obsahuje oprávnené a neoprávnené náklady. Sme názoru, ak výnos jasne definuje oprávnené náklady, tak sú oprávnené a kontrolovateľné,“ zdôraznili teplári. V súčasnej dobe podľa nich regulačný úrad v tom istom výnose dvakrát reguluje oprávnené náklady, a to v jednotlivých položkách a následne tretíkrát, keď určuje aká vôbec maximálna výška oprávnených nákladov môže byť. “Týmto sa stalo, že bol zabrzdený investičný rozvoj tepelného hospodárstva,“ dodali teplári.
Pozitívne hodnotia teplári fakt, že regulačný úrad už pripúšťa úpravu v rozsahu cenovej regulácie a spôsobe jej vykonania v prípade dosiahnutia dostatočnej miery liberalizácie trhu. “V zásade by sme vítali aj navrhnuté päťročné regulačné obdobie, keby bolo nastavené až od roku 2013, vzhľadom na potrebnú implementáciu európskych smerníc, lebo fixovanie regulačného rámca na súčasný stav legislatívy ohrozuje budúcu stabilitu všetkých regulovaných sektorov,“ konštatovali teplári.
Regulačná politika na nastávajúce päťročné regulačné obdobie je schválená. Na základe nej v oblasti teplárenstva plánuje regulačný úrad vykonávať komplexnú reguláciu ceny tepla. Cenovej regulácii bude podliehať výroba a rozvod tepla. Regulátor naďalej počíta s reguláciou ceny zemného plynu určeného na výrobu tepla pre domácnosti. Ako dodal hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO) Miroslav Lupták, v súčasnosti regulačný úrad na základe schválenej politiky vypracováva vyhlášky, ktoré majú detailnejšie popísať reguláciu cien energií v jednotlivých sieťových odvetviach. Tie by mali byť účinné najneskôr do 15. júla tohto roka.