|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. februára 2011
Tendre na výstavbu D1 Jánovce - Jablonov sú v slepej uličke
Ukončenie tendrov a začiatok výstavby dvoch rozdelených úsekov diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči v dĺžke 18,5 kilometra zostáva v nedohľadne. Úrad ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Rastislav OvšonkaBRATISLAVA 9. februára (WEBNOVINY) - Ukončenie tendrov a začiatok výstavby dvoch rozdelených úsekov diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči v dĺžke 18,5 kilometra zostáva v nedohľadne. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž v prípade verejnej súťaže na druhý úsek diaľnice medzi Levočou a Spišským Podhradím 3. februára prerušil námietkové konanie a požiadal o stanovisko expertov. Túto informáciu potvrdil pre agentúru SITA hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. Marcel Jánošík. Pokiaľ ide o prvý úsek diaľnice medzi Spišským Štvrtkom a Levočou, diaľničiari zatiaľ nevedia o žiadnom stanovisku úradu. Ministerstvo dopravy plánovalo, že práce na diaľnici pri Levoči začnú v apríli tohto roka, tento plán je však kvôli námietkovému konaniu ohrozený. Námietky proti diaľničiarmi dodatočne upraveným podmienkam v súťažných podkladoch pre oba tendre podala spoločnosť Doprastav, a.s. ešte 27. decembra minulého roka ako jediná z približne 50 uchádzačov.
Rozhodnutia úradu o námietkach Doprastavu mali padnúť podľa očakávania v 30-dňovej zákonnej lehote, teda koncom januára, stále však nie sú známe. "Vzhľadom na prebiehajúci proces na ÚVO sa zatiaľ nevieme vyjadriť k časovým harmonogramom súťaží," uviedol ďalej Jánošík. Záujemcovia mali podľa pôvodného plánu predkladať ponuky v oboch súťažiach do utorka 8. februára a v ten istý deň mali byť ponuky otvorené. Vzhľadom na námietky Doprastavu a pokračujúce konanie na úrade musel byť termín na predkladanie ponúk a ich otváranie presunutý na neurčito. Na úrade sa uskutočnilo 28. januára vypočutie zástupcov Doprastavu a NDS.
Doprastav podal námietky na úrad potom, čo NDS doplnila súťažné podklady v oboch tendroch podmienkami o priebežnom plnení výstavby, jeho sledovaní a prípadnom postihu za ich nedodržanie. Zdôvodnila to tým, aby mala reálnu možnosť a prostriedky riadiť aj časový vývoj stavby a prijímať náležité opatrenia pri ich nedodržiavaní. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský uviedol, že podmienky neumožňujú jednoznačné spracovanie cenovej ponuky, korektné vyhodnotenie súťaže a ani prípadné budúce riadenie zmluvy. Ak by podľa neho mali takto v budúcnosti vyzerať súťažné podmienky, Doprastav sa plánuje obrátiť na príslušné európske inštitúcie so žiadosťou o nápravu. Podaním námietok Doprastav nechcel zastaviť súťaž, ale nastaviť súťažné podmienky tak, aby nebolo možné tender zrušiť po niekoľkomesačnom súťažení ako sa často stávalo v minulosti.
Výstavba dvoch úsekov D1 Jánovce - Jablonov by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní. Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS vyhlásila obe verejné súťaže vlani 26. novembra.
Stavby oboch častí diaľnice chce štát financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava. Záujemcovia mali požiadať o súťažné podklady do 20. decembra. Ponuky budú viazané minimálne šesť mesiacov od uplynutia termínu na predkladanie ponúk. Záujemcovia musia predložiť zoznam uskutočnených stavebných prác na diaľniciach a rýchlostných cestách, vrátane mostov, za predchádzajúcich päť rokov. Aspoň jedna stavba musí mať v prípade tendra na prvý, lacnejší úsek zmluvnú cenu najmenej 50 mil. eur a v tendri na druhý úsek minimálne 90 mil. eur bez dane. Diaľnica Jánovce - Jablonov bola pôvodne súčasťou prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vlani koncom augusta zastavil.
Rozhodnutia úradu o námietkach Doprastavu mali padnúť podľa očakávania v 30-dňovej zákonnej lehote, teda koncom januára, stále však nie sú známe. "Vzhľadom na prebiehajúci proces na ÚVO sa zatiaľ nevieme vyjadriť k časovým harmonogramom súťaží," uviedol ďalej Jánošík. Záujemcovia mali podľa pôvodného plánu predkladať ponuky v oboch súťažiach do utorka 8. februára a v ten istý deň mali byť ponuky otvorené. Vzhľadom na námietky Doprastavu a pokračujúce konanie na úrade musel byť termín na predkladanie ponúk a ich otváranie presunutý na neurčito. Na úrade sa uskutočnilo 28. januára vypočutie zástupcov Doprastavu a NDS.
Doprastav podal námietky na úrad potom, čo NDS doplnila súťažné podklady v oboch tendroch podmienkami o priebežnom plnení výstavby, jeho sledovaní a prípadnom postihu za ich nedodržanie. Zdôvodnila to tým, aby mala reálnu možnosť a prostriedky riadiť aj časový vývoj stavby a prijímať náležité opatrenia pri ich nedodržiavaní. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský uviedol, že podmienky neumožňujú jednoznačné spracovanie cenovej ponuky, korektné vyhodnotenie súťaže a ani prípadné budúce riadenie zmluvy. Ak by podľa neho mali takto v budúcnosti vyzerať súťažné podmienky, Doprastav sa plánuje obrátiť na príslušné európske inštitúcie so žiadosťou o nápravu. Podaním námietok Doprastav nechcel zastaviť súťaž, ale nastaviť súťažné podmienky tak, aby nebolo možné tender zrušiť po niekoľkomesačnom súťažení ako sa často stávalo v minulosti.
Výstavba dvoch úsekov D1 Jánovce - Jablonov by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní. Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS vyhlásila obe verejné súťaže vlani 26. novembra.
Stavby oboch častí diaľnice chce štát financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava. Záujemcovia mali požiadať o súťažné podklady do 20. decembra. Ponuky budú viazané minimálne šesť mesiacov od uplynutia termínu na predkladanie ponúk. Záujemcovia musia predložiť zoznam uskutočnených stavebných prác na diaľniciach a rýchlostných cestách, vrátane mostov, za predchádzajúcich päť rokov. Aspoň jedna stavba musí mať v prípade tendra na prvý, lacnejší úsek zmluvnú cenu najmenej 50 mil. eur a v tendri na druhý úsek minimálne 90 mil. eur bez dane. Diaľnica Jánovce - Jablonov bola pôvodne súčasťou prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vlani koncom augusta zastavil.