|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. mája 2010
Tendre na D3 sa naťahujú
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. stále neuzatvorila tendre na výstavbu vyše 4-kilometrového žilinského úseku D3 Strážov - Brodno a ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Tomáš Benedikovič
BRATISLAVA 18. mája (WEBNOVINY) - Národná diaľničná spoločnosť, a.s. stále neuzatvorila tendre na výstavbu vyše 4-kilometrového žilinského úseku D3 Strážov - Brodno a 14-kilometrového úseku R4 Košice - Milhosť po štátnu hranicu s Maďarskom. Generálny riaditeľ NDS Igor Choma v utorok vyslovil predpoklad, že napriek zdržaniu sa oboch tendrov práce na uvedených úsekoch D3 a R4 by mali začať najneskôr do dvoch mesiacov.
V prvom prípade je konanie prerušené na mesiac, pretože Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) si pred rozhodnutím hodnotiacej komisie vyžiadal všetky podklady, pravdepodobne na podnet ministerstva dopravy. Druhým tendrom sa bude možno tiež zaoberať ÚVO. Diaľničiari totiž vylúčili uchádzača na druhom mieste skupinu Váhostav-SK - Strabag.
"Akonáhle dostaneme vyrozumenie z Úradu pre verejné obstarávanie, budeme pokračovať vo vyhodnocovaní," povedal Choma o prerušení tendra na žilinský úsek D3. V tendri na R4 komisia vyhodnocuje ponuky. Vylúčený uchádzač sa odvolal, NDS to zamietla a ak sa obráti s námietkou na ÚVO, zdržanie môže predstavovať dva až štyri týždne. "Ak nám ÚVO vráti do hry vylúčeného, komisia posúdi znovu všetkých štyroch," uviedol Choma.
V oboch tendroch predložila najnižšie cenové ponuky spoločnosť Skanska. Keďže podľa Chomu presvedčila NDS o opodstatnenosti svojej značne nižšej ceny oproti predpokladanej hodnote, možno predpokladať, že získa obe zákazky. "Nikoho sme nevylúčili za neprimerane nízku cenu. Cena je o dosť nižšia oproti štátnej expertíze. Z tohto dôvodu mala komisia otázky na všetkých zhotoviteľov, nielen na Skansku, či trvajú na cene, či započítali do ceny všetko, čo majú," povedal ďalej Choma. Komisia sa podľa neho ubezpečila o predložených cenách uchádzačov v tendri na D3. Šéf diaľničiarov vyslovil počudovanie, prečo sa úrad pre obstarávanie začal zaoberať týmto tendrom, rešpektuje však, že má na to právo. Ak nebude nikto vylúčený, podľa neho vyhrá najlacnejšia ponuka Skanska a NDS bude sledovať, aby náklady na stavbu následne nevzrástli.
Firma Skanska BS, a.s. (od apríla súčasť Skanska SK, a.s.) v tendri na D3 navrhla 163,4 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Diaľničná spoločnosť v tendri vyhlásenom vlani v decembri uviedla pre takmer štvorročné stavebné práce na diaľnici predpokladanú hodnotu 269,38 mil. eur bez dane. Komisia otvárala obálky so štyrmi ponukami na D3 v polovici februára. Česká firma OHL ŽS Brno mala navrhnúť 199,5 mil. eur, Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina spolu 218,4 mil. eur a Trnavská stavebná spoločnosť, a.s. 268,35 mil. eur bez dane.
Investícia by mala byť spolufinancovaná z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava, štátneho rozpočtu a iných zdrojov. Diaľničná spoločnosť pôvodne predpokladala, že výstavba žilinského úseku D3 začne v októbri 2009, neskôr plán zmenila na marec tohto roka. Stavba mala byť ukončená pôvodne v marci 2012, najnovšie má byť hotová vo februári 2014. Náklady na stavbu diaľnice podľa štátnej expertízy predstavovali 280,79 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2008.
Ponuky v tendri na stavbu R4 boli otvorené v polovici februára. NDS pôvodne plánovala, že stavba úseku R4 sa začne vo februári tohto roka, termín začatia prác následne posunula na jún. Stavba mala byť dokončená najprv vo februári 2013, najnovšie v júni toho istého roka. Predpokladaná hodnota prác na stavbu úseku R4 predstavovala 116,82 mil. eur bez dane. Náklady na stavbu komunikácie podľa štátnej expertízy predstavujú 135,82 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2008.
SITA
V prvom prípade je konanie prerušené na mesiac, pretože Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) si pred rozhodnutím hodnotiacej komisie vyžiadal všetky podklady, pravdepodobne na podnet ministerstva dopravy. Druhým tendrom sa bude možno tiež zaoberať ÚVO. Diaľničiari totiž vylúčili uchádzača na druhom mieste skupinu Váhostav-SK - Strabag.
"Akonáhle dostaneme vyrozumenie z Úradu pre verejné obstarávanie, budeme pokračovať vo vyhodnocovaní," povedal Choma o prerušení tendra na žilinský úsek D3. V tendri na R4 komisia vyhodnocuje ponuky. Vylúčený uchádzač sa odvolal, NDS to zamietla a ak sa obráti s námietkou na ÚVO, zdržanie môže predstavovať dva až štyri týždne. "Ak nám ÚVO vráti do hry vylúčeného, komisia posúdi znovu všetkých štyroch," uviedol Choma.
V oboch tendroch predložila najnižšie cenové ponuky spoločnosť Skanska. Keďže podľa Chomu presvedčila NDS o opodstatnenosti svojej značne nižšej ceny oproti predpokladanej hodnote, možno predpokladať, že získa obe zákazky. "Nikoho sme nevylúčili za neprimerane nízku cenu. Cena je o dosť nižšia oproti štátnej expertíze. Z tohto dôvodu mala komisia otázky na všetkých zhotoviteľov, nielen na Skansku, či trvajú na cene, či započítali do ceny všetko, čo majú," povedal ďalej Choma. Komisia sa podľa neho ubezpečila o predložených cenách uchádzačov v tendri na D3. Šéf diaľničiarov vyslovil počudovanie, prečo sa úrad pre obstarávanie začal zaoberať týmto tendrom, rešpektuje však, že má na to právo. Ak nebude nikto vylúčený, podľa neho vyhrá najlacnejšia ponuka Skanska a NDS bude sledovať, aby náklady na stavbu následne nevzrástli.
Firma Skanska BS, a.s. (od apríla súčasť Skanska SK, a.s.) v tendri na D3 navrhla 163,4 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Diaľničná spoločnosť v tendri vyhlásenom vlani v decembri uviedla pre takmer štvorročné stavebné práce na diaľnici predpokladanú hodnotu 269,38 mil. eur bez dane. Komisia otvárala obálky so štyrmi ponukami na D3 v polovici februára. Česká firma OHL ŽS Brno mala navrhnúť 199,5 mil. eur, Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina spolu 218,4 mil. eur a Trnavská stavebná spoločnosť, a.s. 268,35 mil. eur bez dane.
Investícia by mala byť spolufinancovaná z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava, štátneho rozpočtu a iných zdrojov. Diaľničná spoločnosť pôvodne predpokladala, že výstavba žilinského úseku D3 začne v októbri 2009, neskôr plán zmenila na marec tohto roka. Stavba mala byť ukončená pôvodne v marci 2012, najnovšie má byť hotová vo februári 2014. Náklady na stavbu diaľnice podľa štátnej expertízy predstavovali 280,79 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2008.
Ponuky v tendri na stavbu R4 boli otvorené v polovici februára. NDS pôvodne plánovala, že stavba úseku R4 sa začne vo februári tohto roka, termín začatia prác následne posunula na jún. Stavba mala byť dokončená najprv vo februári 2013, najnovšie v júni toho istého roka. Predpokladaná hodnota prác na stavbu úseku R4 predstavovala 116,82 mil. eur bez dane. Náklady na stavbu komunikácie podľa štátnej expertízy predstavujú 135,82 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2008.
SITA