|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. februára 2013
Tender na štúdiu realizovateľnosti pre R4 má začať o mesiac
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) pripravuje súťažné podklady na vypracovanie štúdie realizovateľnosti výstavby úsekov rýchlostnej cesty R4 od hranice s Poľskom po Lipníky. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 5. februára (WEBNOVINY) - Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) pripravuje súťažné podklady na vypracovanie štúdie realizovateľnosti výstavby úsekov rýchlostnej cesty R4 od hranice s Poľskom po Lipníky.
Táto obec je štrnásť kilometrov severovýchodne od Prešova medzi Kapušanmi a Hanušovcami nad Topľou. Verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti plánuje NDS vyhlásiť začiatkom marca.
"V prípade, ak proces verejného obstarávania bude bez revíznych postupov, predpokladaný termín dodania štúdie je december 2013," informoval agentúru SITA hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Severná časť R4, ktorá má prepojiť východné Slovensko s Poľskom a Maďarskom, má viesť cez územia okresov Svidník, Stropkov, Vranov nad Topľou a Prešov.
"Štúdia realizovateľnosti posúdi obidva už environmentálne posudzované varianty rýchlostnej cesty R4 - modrý a červený a podrobnejšie vyhodnotí dopravno-inžinierske a socio-ekonomické kritériá, posúdenie ekonomickej efektívnosti a inžiniersko-geologických rizík vedenia trasy rýchlostnej cesty R4," uviedol Jánošík.
"Práve týmito kritériami sa podľa neho preukáže opodstatnenosť výstavby plného a polovičného profilu rýchlostnej cesty," uviedol Jánošík.
Variantov je viacej
Ako dodal, pri návrhu trasy rýchlostnej cesty v plnom a polovičnom profile sa postupuje na základe výsledkov sčítania dopravy a výpočtom výhľadovej prognózy na obdobie 30 rokov.
Modrý variant R4 vedie z obce Lipníky cez Stropkov do Stročína pred Svidníkom, je dlhší a odhadované náklady na výstavbu sú vyššie ako pri červenom variante, ktorý mal viesť cez Giraltovce. Ako agentúra SITA už skôr informovala, ministerstvo dopravy pozastavilo projektovú prípravu na plánovaných úsekoch R4 až do vypracovania štúdie realizovateľnosti.
Jej predloženie je totiž podmienkou pre zabezpečenie financovania výstavby rýchlostnej cesty z peňazí Európskej únie. Bývalé vedenie rezortu dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) zmenilo červený variant trasy na modrý, pričom podľa ministerstva nebola preukázaná vhodnosť vybraného variantu. Ministerstvo poukázala aj na nedostatočný geologický prieskum v zosuvovom území.
Začnú Prešovom
V lete 2014 by mala podľa predbežných plánov NDS začať výstavba severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 14,7 kilometra.
Predpokladané náklady sú 458,62 mil. eur. So začiatkom prác na úsekoch R4 Svidník - Lomné (19 kilometrov) a Lomné - Hanušovce nad Topľou (16 kilometrov), ako aj na úseku Hanušovce nad Topľou - Kapušany (15 kilometrov) sa počíta najskôr v roku 2016. Odhadované náklady na výstavbu týchto troch úsekov sú 144,64 mil. eur, 152,33 mil. eur a 138,26 mil. eur.
Práce na týchto úsekoch by mali podľa zámeru trvať štyri roky. Výstavba ďalších dvoch úsekov R4 od štátnej hranice s Poľskom po Hunkovce (10 kilometrov) a ďalej po Ladomirovú (8,2 kilometra) v okrese Svidník by mali začať predbežne tiež v roku 2016 a trvať dva roky. Predpokladané náklady v týchto prípadoch sú 40,46 mil. eur a 40,38 mil. eur. Celkové odhadované náklady na stavbu uvedených úsekov R4 bez severného obchvatu Prešova tak dosahujú vyše 516 mil. eur a spolu s ním takmer 975 mil. eur.
V súčasnosti pokračuje výstavba vyše 14-kilometrového úseku R4 od Košíc po štátnu hranicu s Maďarskom v okrese Košice - okolie. Práce začali v auguste 2010 a ukončené mali byť pôvodne vo februári tohto roku, ale pre rozsiahly archeologický prieskum sa očakáva, že cesta bude odovzdaná do užívania až koncom terajšieho roka.
Táto obec je štrnásť kilometrov severovýchodne od Prešova medzi Kapušanmi a Hanušovcami nad Topľou. Verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti plánuje NDS vyhlásiť začiatkom marca.
"V prípade, ak proces verejného obstarávania bude bez revíznych postupov, predpokladaný termín dodania štúdie je december 2013," informoval agentúru SITA hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Severná časť R4, ktorá má prepojiť východné Slovensko s Poľskom a Maďarskom, má viesť cez územia okresov Svidník, Stropkov, Vranov nad Topľou a Prešov.
"Štúdia realizovateľnosti posúdi obidva už environmentálne posudzované varianty rýchlostnej cesty R4 - modrý a červený a podrobnejšie vyhodnotí dopravno-inžinierske a socio-ekonomické kritériá, posúdenie ekonomickej efektívnosti a inžiniersko-geologických rizík vedenia trasy rýchlostnej cesty R4," uviedol Jánošík.
"Práve týmito kritériami sa podľa neho preukáže opodstatnenosť výstavby plného a polovičného profilu rýchlostnej cesty," uviedol Jánošík.
Variantov je viacej
Ako dodal, pri návrhu trasy rýchlostnej cesty v plnom a polovičnom profile sa postupuje na základe výsledkov sčítania dopravy a výpočtom výhľadovej prognózy na obdobie 30 rokov.
Modrý variant R4 vedie z obce Lipníky cez Stropkov do Stročína pred Svidníkom, je dlhší a odhadované náklady na výstavbu sú vyššie ako pri červenom variante, ktorý mal viesť cez Giraltovce. Ako agentúra SITA už skôr informovala, ministerstvo dopravy pozastavilo projektovú prípravu na plánovaných úsekoch R4 až do vypracovania štúdie realizovateľnosti.
Jej predloženie je totiž podmienkou pre zabezpečenie financovania výstavby rýchlostnej cesty z peňazí Európskej únie. Bývalé vedenie rezortu dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) zmenilo červený variant trasy na modrý, pričom podľa ministerstva nebola preukázaná vhodnosť vybraného variantu. Ministerstvo poukázala aj na nedostatočný geologický prieskum v zosuvovom území.
Začnú Prešovom
V lete 2014 by mala podľa predbežných plánov NDS začať výstavba severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 14,7 kilometra.
Predpokladané náklady sú 458,62 mil. eur. So začiatkom prác na úsekoch R4 Svidník - Lomné (19 kilometrov) a Lomné - Hanušovce nad Topľou (16 kilometrov), ako aj na úseku Hanušovce nad Topľou - Kapušany (15 kilometrov) sa počíta najskôr v roku 2016. Odhadované náklady na výstavbu týchto troch úsekov sú 144,64 mil. eur, 152,33 mil. eur a 138,26 mil. eur.
Práce na týchto úsekoch by mali podľa zámeru trvať štyri roky. Výstavba ďalších dvoch úsekov R4 od štátnej hranice s Poľskom po Hunkovce (10 kilometrov) a ďalej po Ladomirovú (8,2 kilometra) v okrese Svidník by mali začať predbežne tiež v roku 2016 a trvať dva roky. Predpokladané náklady v týchto prípadoch sú 40,46 mil. eur a 40,38 mil. eur. Celkové odhadované náklady na stavbu uvedených úsekov R4 bez severného obchvatu Prešova tak dosahujú vyše 516 mil. eur a spolu s ním takmer 975 mil. eur.
V súčasnosti pokračuje výstavba vyše 14-kilometrového úseku R4 od Košíc po štátnu hranicu s Maďarskom v okrese Košice - okolie. Práce začali v auguste 2010 a ukončené mali byť pôvodne vo februári tohto roku, ale pre rozsiahly archeologický prieskum sa očakáva, že cesta bude odovzdaná do užívania až koncom terajšieho roka.