|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. marca 2016
Tempo rastu dopytu po rope v Indii stúpa a čoskoro predbehne Čínu
India postupne nahrádza Čínu a stáva sa svetovou jednotkou, čo sa týka najrýchlejšieho tempa rastu dopytu po rope. Indická ekonomika totiž expanduje oveľa rýchlejšie ako iné veľké ekonomiky a ...
Zdieľať
Foto: TASR/AP
Londýn 14. marca (TASR) - India postupne nahrádza Čínu a stáva sa svetovou jednotkou, čo sa týka najrýchlejšieho tempa rastu dopytu po rope. Indická ekonomika totiž expanduje oveľa rýchlejšie ako iné veľké ekonomiky a rozširujúca sa stredná trieda má viac peňazí na utrácanie, konštatuje agentúra Bloomberg.Dopyt po rope v Indii vlani stúpal o 300.000 barelov (1 barel = 159 litrov) denne. To je dvojnásobne viac ako v predchádzajúcej dekáde, uvádza vo svojej najnovšej správe Oxfordský inštitút pre energetické štúdie.
Naproti tomu v Číne sa tempo rastu dopytu po rope vlani spomalilo na 300.000 barelov/deň z priemerných 500.000 barelov denne za 10 rokov do konca roka 2013. Dôvodom je transformácia čínskej ekonomiky a jej prechod na hospodárstvo, ktorého motorom už nebude ťažký priemysel, ale domáca spotreba.
Práve veľký dopyt po rope v Číne v predchádzajúcich rokoch prudkého hospodárskeho rastu pomohol vytlačiť cenu komodity nad 100 USD (90,17 eura) za barel. A naopak, spomalenie čínskej ekonomiky a nárast ťažby ropy z nekonvenčných zdrojov v USA viedli k strmému poklesu cien čierneho zlata pod hranicu 30 USD/barel začiatkom tohto roka.
Nízke ceny komodity však tvrdo zasiahli krajiny, ktorých ekonomiky sú závislé od príjmov z ropy. Vývoj dopytu v Indii je tak pre nich "novým lúčom nádeje". Dúfajú, že India by sa pre nich mohla z hľadiska zvyšovania spotreby ropy stať Čínou 90. rokov minulého storočia.
Úmerne s rastom životnej úrovne v Indii jej obyvatelia kupujú viac áut a vláda sa snaží zvýšiť podiel priemyselnej výroby na výkone ekonomiky, ktorej motorom boli tradične služby. Spotreba nafty v Indii sa za prvých 10 mesiacov súčasného finančného roka 2015/16, ktorý sa končí 31. marca, zvýšila medziročne o 6,4 % a spotreba benzínu stúpla až o 14 %.
Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA) odhaduje, že spotreba ropy v Indii dosiahne tento rok 4,2 milióna barelov denne, takže India predbehne Japonsko so spotrebou na úrovni 4,1 milióna barelov/deň.
Viacerí analytici sa domnievajú, že India onedlho predbehne aj Čínu a stane sa "centrom rastu svetového dopytu po rope". Na ilustráciu, v rokoch 2000 až 2005 sa spotreba ropy v Číne zvyšovala v priemere o 7,75 % ročne. Ak dopyt po komodite v Indii dosiahne takéto tempo rastu, pomôže to výrazne zvýšiť globálnu spotrebu ropy aj objem jej prepravy.
Experti predpovedajú, že indická ekonomika za rok do 31. marca 2016 vzrastie o 7,6 %, zatiaľ čo výkon čínskej ekonomiky v roku 2015 stúpol o 6,9 %, najmenej za 25 rokov.
A predaj vozidiel v Indii sa vo februári zvýšil medziročne o 11,8 %.
Indická vláda odhaduje, že dopyt po rope v krajine vo finančnom roku 2015/16 stúpne o 7 %.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR