|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. marca 2011
Ťažba hnedého uhlia je opodstatnená
Dňa 3. marca 2011 vydal Inštitút finančnej politiky Ministerstva financií SR komentár „Podpora pre baníka predstavuje dvojnásobok jeho hrubej mzdy“. Musíme konštatovať, že viaceré uvádzané ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. marca (WBN/PR) - Dňa 3. marca 2011 vydal Inštitút finančnej politiky Ministerstva financií SR komentár „Podpora pre baníka predstavuje dvojnásobok jeho hrubej mzdy“. Musíme konštatovať, že viaceré uvádzané informácie sú zavádzajúce. Verejnosť nabádajú k záverom, že vysoká cena elektrickej energie na Slovensku je spôsobená podporou uhoľného baníctva. Inštitút finančnej politiky pritom do podpory ťažby uhlia zahrnul aj položky, ktoré s ťažbou uhlia nemajú nič spoločné.
Deputát baníckym dôchodcom a vdovám je pozostatkom federálnej legislatívy. Vypláca sa len tým dôchodcom, ktorí odišli do dôchodku pred rokom 1992, z čoho je zrejmé, že s dotovaním ťažby uhlia to nemá nič spoločné.
Rovnako tendenčne je priradený aj osobitný príspevok baníkom pri naplnení najvyššej prípustnej expozície, vyplácaný v zmysle zákona č. 98/1987 Zb., pre všetkých zamestnancov, ktorí naplnili podmienky expozície v 3. a 4. kategórii rizika práce, a to nielen v uhoľnom baníctve, ale aj v rudnom, nerudnom baníctve a v podzemnom staviteľstve.
Zo systémového hľadiska je úplne nevhodne a nekorektne uvedený príspevok pre pozostalých, v súvislosti s najväčším banským nešťastím z 10. augusta 2009 v bani Handlová. Rozhodnutím vlády bol adresne vyplatený pozostalým rodinám.
Oslobodenie od spotrebnej dane vychádza zo zákona o spotrebnej dani uhlia a plynu. Spotrebnou daňou je zaťažená každá vyrobená KWh elektrickej energie. V prípade zdanenia hlavnej komodity vstupujúcej do jej výroby – čo platí rovnako pre plyn a uhlie - by mohlo dôjsť k duplicitnému, dvojitému zdaneniu. V rámci systému a prijatých ekonomických pravidiel je to neprípustné . Z toho vyplýva, že uvádzaná „podpora cez oslobodenie od spotrebnej dane“ nie je dotáciou pre ťažbu uhlia. V opačnom prípade by bol dotovaný aj plyn.
Existencia Elektrárne Nováky je nutná pre bezpečnosť a stabilizáciu elektroenergetickej sústavy SR. Je to dôležitý elektro-energetický uzol severozápadnej časti Slovenska a daného regiónu, priamo napojený na veľkoodberateľov elektriny (Slovalco Žiar nad Hronom a NCHZ Nováky). Zároveň slúži ako dodávateľ podporných služieb pri vykrývaní odchýliek.
Ako náhrada za tepelnú elektráreň v Novákoch je možná len rekonštrukcia na plyn, prípadne čierne uhlie. Obidve suroviny sú však z dovozu a výrobu elektrickej energie zásadne nezlacnia. Navyše technicky, najmä v zime, dovozové uhlie nie je možné zabezpečiť v potrebnom množstve a čase, nakoľko cestou zamrzne.
To znamená, že vlády SR, v roku 2005 Dzurindova a v roku 2010 Ficova, sa nerozhodovali pre podporu uhlia prostredníctvom všeobecného hospodárskeho záujmu pre citový vzťah k baníkom, ale po zrelej úvahe, na základe ekonomických analýz.
Podpora uhlia plní aj sociálnu stránku v regiónoch, nielen pre 4464 zamestnancov na ťažbe uhlia, ale aj výrobcu elektriny a celej nadväzujúcej sféry, s odhadom cca 15 000 zamestnancov. Inštitút finančnej politiky to samozrejme neberie do úvahy, lebo to by boli iné prepočty a nie sústredená pozornosť na baníkov.
V doplatku na výrobu elektriny sú zahŕňané aj iné aspekty vychádzajúce z regulácie, ktoré s ťažbou hnedého uhlia nemajú nič spoločné. Pre názornosť uvádzame, že vyrobená elektrina z domáceho uhlia predstavuje výkupnú cenu 105 €/MWh, výkupná cena pri výrobe z biomasy je 126 €/MWh, v roku 2010 pri výrobe vo fotovoltaickej elektrárni 430 € za MWh.
V komentári Inštitútu finančnej politiky sa správne uvádza štátna pomoc na sprístupnenie zásob počas rokov 2007 až 2009 v priemere cca 4 mil. eur za rok. Tieto prostriedky boli určené na sprístupnenie nových ťažobných kapacít s vytvorením až 500 pracovných miest. V tomto prípade dotácia vychádza 25 000 – 27 000 eur na vytvorenie jedného pracovného miesta. Koľko vychádza štátna pomoc na vytvorenie jedného pracovného miesta pre zahraničných investorov, sa nikde v materiáloch Inštitútu finančnej politiky neuvádza. Z našich dostupných informácií to činí 50 000 – 75 000 eur na jedno pracovné miesto. Čiže štátna pomoc pri vytvorení 500 pracovných miest, pri nediskriminovaní domácich podnikateľských subjektov, by mohla predstavovať nie 12,3 miliónov eur, ale 25 mil. – 37,5 mil. eur.
Z daných informácií vidieť, že komentár zo strany Inštitútu finančnej politiky a následne uverejnené články v niektorých denníkoch nevychádzajú z komplexnej znalosti problematiky autorov, sú zavádzajúce a nepriaznivo ovplyvňujú verejnú mienku voči ťažbe hnedého uhlia na Slovensku.
Adriana Siváková,
tlačová hovorkyňa,
Hornonitrianske bane Prievidza, a.s.
Rovnako tendenčne je priradený aj osobitný príspevok baníkom pri naplnení najvyššej prípustnej expozície, vyplácaný v zmysle zákona č. 98/1987 Zb., pre všetkých zamestnancov, ktorí naplnili podmienky expozície v 3. a 4. kategórii rizika práce, a to nielen v uhoľnom baníctve, ale aj v rudnom, nerudnom baníctve a v podzemnom staviteľstve.
Zo systémového hľadiska je úplne nevhodne a nekorektne uvedený príspevok pre pozostalých, v súvislosti s najväčším banským nešťastím z 10. augusta 2009 v bani Handlová. Rozhodnutím vlády bol adresne vyplatený pozostalým rodinám.
Oslobodenie od spotrebnej dane vychádza zo zákona o spotrebnej dani uhlia a plynu. Spotrebnou daňou je zaťažená každá vyrobená KWh elektrickej energie. V prípade zdanenia hlavnej komodity vstupujúcej do jej výroby – čo platí rovnako pre plyn a uhlie - by mohlo dôjsť k duplicitnému, dvojitému zdaneniu. V rámci systému a prijatých ekonomických pravidiel je to neprípustné . Z toho vyplýva, že uvádzaná „podpora cez oslobodenie od spotrebnej dane“ nie je dotáciou pre ťažbu uhlia. V opačnom prípade by bol dotovaný aj plyn.
Existencia Elektrárne Nováky je nutná pre bezpečnosť a stabilizáciu elektroenergetickej sústavy SR. Je to dôležitý elektro-energetický uzol severozápadnej časti Slovenska a daného regiónu, priamo napojený na veľkoodberateľov elektriny (Slovalco Žiar nad Hronom a NCHZ Nováky). Zároveň slúži ako dodávateľ podporných služieb pri vykrývaní odchýliek.
Ako náhrada za tepelnú elektráreň v Novákoch je možná len rekonštrukcia na plyn, prípadne čierne uhlie. Obidve suroviny sú však z dovozu a výrobu elektrickej energie zásadne nezlacnia. Navyše technicky, najmä v zime, dovozové uhlie nie je možné zabezpečiť v potrebnom množstve a čase, nakoľko cestou zamrzne.
To znamená, že vlády SR, v roku 2005 Dzurindova a v roku 2010 Ficova, sa nerozhodovali pre podporu uhlia prostredníctvom všeobecného hospodárskeho záujmu pre citový vzťah k baníkom, ale po zrelej úvahe, na základe ekonomických analýz.
Podpora uhlia plní aj sociálnu stránku v regiónoch, nielen pre 4464 zamestnancov na ťažbe uhlia, ale aj výrobcu elektriny a celej nadväzujúcej sféry, s odhadom cca 15 000 zamestnancov. Inštitút finančnej politiky to samozrejme neberie do úvahy, lebo to by boli iné prepočty a nie sústredená pozornosť na baníkov.
V doplatku na výrobu elektriny sú zahŕňané aj iné aspekty vychádzajúce z regulácie, ktoré s ťažbou hnedého uhlia nemajú nič spoločné. Pre názornosť uvádzame, že vyrobená elektrina z domáceho uhlia predstavuje výkupnú cenu 105 €/MWh, výkupná cena pri výrobe z biomasy je 126 €/MWh, v roku 2010 pri výrobe vo fotovoltaickej elektrárni 430 € za MWh.
V komentári Inštitútu finančnej politiky sa správne uvádza štátna pomoc na sprístupnenie zásob počas rokov 2007 až 2009 v priemere cca 4 mil. eur za rok. Tieto prostriedky boli určené na sprístupnenie nových ťažobných kapacít s vytvorením až 500 pracovných miest. V tomto prípade dotácia vychádza 25 000 – 27 000 eur na vytvorenie jedného pracovného miesta. Koľko vychádza štátna pomoc na vytvorenie jedného pracovného miesta pre zahraničných investorov, sa nikde v materiáloch Inštitútu finančnej politiky neuvádza. Z našich dostupných informácií to činí 50 000 – 75 000 eur na jedno pracovné miesto. Čiže štátna pomoc pri vytvorení 500 pracovných miest, pri nediskriminovaní domácich podnikateľských subjektov, by mohla predstavovať nie 12,3 miliónov eur, ale 25 mil. – 37,5 mil. eur.
Z daných informácií vidieť, že komentár zo strany Inštitútu finančnej politiky a následne uverejnené články v niektorých denníkoch nevychádzajú z komplexnej znalosti problematiky autorov, sú zavádzajúce a nepriaznivo ovplyvňujú verejnú mienku voči ťažbe hnedého uhlia na Slovensku.
Adriana Siváková,
tlačová hovorkyňa,
Hornonitrianske bane Prievidza, a.s.