Tatranská električka a pozemná lanovka má 100 rokov
POPRAD 20. septembra (WEBNOVINY) – Tatranská elektrická železnica (TEŽ) oslavuje 100 rokov. Toto výročie si dnes prišli pripomenúť nielen železničiari, ale aj milovníci histórie a obyvatelia Popradu, Vysokých Tatier a ďalších ...
POPRAD 20. septembra (WEBNOVINY) – Tatranská elektrická železnica (TEŽ) oslavuje 100 rokov. Toto výročie si dnes prišli pripomenúť nielen železničiari, ale aj milovníci histórie a obyvatelia Popradu, Vysokých Tatier a ďalších podtatranských obcí, do ktorých električka priniesla nový impulz na rozvoj. "Električka prežila za 100 rokov bohatý vývoj. Boli tu električky, ktoré vozili do Tatier stavebný materiál, keďže Tatry sa budovali. Električka si pamätá aj prípravy Majstrovstiev sveta v lyžovaní 1970,“ povedal pre SITA Ladislav Olexa zo Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Od roku 2001 premávajú na tatranskej železnici moderné električky, ktoré ponúkajú cestujúcim nielen rýchlejšiu prepravu medzi tatranskými osadami, ale aj nádherné výhľady a komfortné cestovanie.
Podľa L. Olexu, rozhodnutie predchádzajúcich generácií, postaviť električku do Vysokých Tatier, bolo múdre a správne. Električka aj dnes predstavuje nosný koľajový dopravný systém. "Chcelo by to pokračovať v modernizácií a zjednotení systému, pretože v Tatrách je niekoľko dopravných systémov,“ dodal L. Olexa. Jeden z prvých krokov by mohlo byť prerobenie trate Poprad – Studený Potok – Tatranská Lomnica z normálneho rozchodu na úzky rozchod, aký má električka. Ďalším riešením by mohlo byť zdvojkoľajnenie trate Poprad – Starý Smokovec, či vyrovnanie ostrých oblúkov na TEŽ-ke. Podľa Olexu, naši predkovia postavili základ. "Našli cestu k Tatrám a našli cestu k rozvoju cestovného ruchu,“ povedal L. Olexa.
Oslavy storočnice tatranskej električky sa začali dnes predpoludním v Rušňovom depe, kde železničiari vystavili všetku dostupnú techniku. Návštevníkov lákala najmä historická električka 26.001 Kométa a parný rušeň 477.013 Papagáj. Pracovníci Rušňového depa a Veterán klubu železníc v Poprade vytiahli z depa aj rôzne nákladné a pracovné vozne, ktoré premávali a premávajú na tatranskej železnici. Nechýbali ani kabíny visutej a kabínkovej lanovky. Popoludní sa oslavy presunuli do Vysokých Tatier, kde odišla aj Kométa s cestujúcimi. Na železničnej stanici v Starom Smokovci odhalili pamätnú tabuľu, ktorá má pripomínať 100. výročie tatranskej električky, ale i 100 rokov od spustenia pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok. Pozemná lanovka bola spustená do prevádzky v tom istom roku ako električka.
Tatranskú električku dali do prevádzky pre verejnosť 20. decembra 1908. Pozemná lanovka na Hrebienok bola pre verejnosť otvorená 17. decembra 1908. V roku 1908 bol v prevádzke len úsek električky medzi Popradom a Starým Smokovcom. Preprava na trati Starý Smokovec – Tatranská Lomnica sa začala 16. decembra 1911 a v ten istý deň aj zo Starého Smokovca do Tatranskej Polianky. Prevádzka na poslednom úseku z Tatranskej Polianky na Štrbské Pleso sa začala 13. augusta 1912.
SITA