|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. novembra 2016
Táto aplikácia zistí, čo všetko o vás Facebook vie
Aj keď mu nepoviete veľa, vie o vás skoro všetko. Facebook je skvelý, ale mnohým vadí, že ukladá osobné údaje používateľov a využíva ich vo svoj prospech.
Zdieľať
Bezpečnosť na internete je veľmi často preberaná téma. Viac, ako kedykoľvek predtým, je dnes potrebné správať sa na internete zodpovedne a dbať na vlastnú bezpečnosť. Vyplatí sa to najmä vtedy, ak používate internet banking, e-maily a všetky tie ďalšie možnosti, ktoré prináša moderná doba.
Facebook je práve také prostredie, ktoré pracuje s citlivými údajmi svojich používateľov. Väčšina ľudí, ktorí túto sociálnu sieť používanú denne, na nej majú uložené svoje fotky, komunikácie s priateľmi, niektorí dokonca aj údaje o kreditnej karte a iné veci, ktoré sú naozaj citlivé. Vedenie Facebooku preto kladie mimoriadny dôraz na bezpečnosť a vybavuje svoju webstránku takým zabezpečením, ktoré nedokáže prekonať ani najlepší tím hackerov - samozrejme, ak neuhádnu vaše prihlasovacie meno a heslo.
Na Facebooku platí, že používatelia sú tovar, ktorý sa predáva inzerentom. Ale znie to oveľa horšie, ako je to v realite. V skutočnosti je totiž predávaná skôr ich pozornosť, pretože práve tá je pre inzerenta cenná. Nepredávajú sa vaše osobné údaje.
Sociálna sieť ukladá údaje o svojich používateľoch aj vtedy, keď zdanlivo nie sú veľmi aktívni. Síce ich automaticky neoznačí na cudzích fotografiách a ani nesleduje to, koľko máte peňazí na účte, dokáže však v určitej miere monitorovať, na čo klikáte a zaraďovať vás do profilových skupín. Facebook dokáže odhadnúť, že keď často klikáte na články o vlakoch a železniciach, budete radšej vidieť reklamu na múzeum vlakovej dopravy, než na šampón na vlasy.
Keď dnes požiadate Facebook o poskytnutie všetkých údajov, ktoré o vás zhromaždil, musí vám ich poskytnúť. A vraj to robí pomerne bežne a ústretovo. Až vtedy máte príležitosť zistiť, čo všetko o vás Facebook vie a môže vás to prekvapiť.
Ako nájsť údaje o vlastnej osobe
Existujú aj iné spôsoby, ako jednoducho a pohodlne zistiť, aké údaje o vás má sociálna sieť uložené na svojich serveroch. Ak ide o vaše osobné preferencie, ktoré majú vplyv na zobrazovanú reklamu, môžete si ich ručne upraviť alebo vymazať na adrese facebook.com/ads/preferences
Podrobnejší prehľad o tom, čo všetko ste robili na Facebooku, vrátane lajkovania príspevkov, posielania žiadostí o priateľstvo a komentovania, nájdete na adrese facebook.com/××××/allactivity. Za ×××× si doplňte URL podobu vášho profilu. Zistíte ho tak, že si v prehliadači otvoríte vlastný profil, nájdete ho v adrese webstránky. Napríklad, ak sa voláte Jožko Mrkvička, mal by mať tvar “jozko.mrkvicka”.
Zdroj: ProPublica (facebook.com)
Keby vám ani toto nestačilo a chceli by ste podrobnejší prehľad o tom, na základe akých preferencií vám Facebook zobrazuje reklamu, nainštalujte si aplikáciu od vývojárskeho tímu ProPublica. Aplikácia s názvom What Facebook Thinks You Like je rozšírením internetového prehliadača Chrome a dá sa stiahnuť zadarmo na Chrome Webstore.
Keď si ju nainštalujete, jej ikona sa zobrazí v hlavnom paneli prehliadača a kliknutím na ňu sa zobrazí počet okruhov, do ktorých vás Facebook zaradil. Vidíte aj konkrétne okruhy a máte možnosť každý z nich označiť, či s ním súhlasíte. Nanešťastie, toto vaše osobné hodnotenie nemá vplyv na Facebook, pretože ten vás už má zaradených. Máte však príležitosť poskytnúť vývojárom aplikácie cennú spätnú väzbu, ktorá bude napovedať o tom, či sú zaradenia systémom Facebooku relevantné.
Aplikáciu sme vyskúšali aj my a k žiadnu veľkému prekvapeniu neprišlo. Zaradenie do 174 skupín je prijateľné a pri ich prehliadaní viac-menej súhlasíme, že sme na podobné odkazy a reklamy v minulosti klikli. Väčšinou išlo o témy spojené s podnikaním, dizajnom, technológiami, autami a ďalšími témami
Súvisiace články:
Pozrite sa, prečo vyšetrujú šéfa Facebooku Zuckerberga (4. 11. 2016)
VIAC MŔTVYCH AKO ŽIVÝCH: Z Facebooku bude najväčší virtuálny cintorín (8. 3. 2016)
Zuckerberg sa stal otcom, akcie vo Facebooku venuje na dobročinnosť (2. 12. 2015)
Facebook má nový rekord: Trhovú hodnotu 250 miliárd dolárov (14. 7. 2015)
Zisk Facebooku aj naďalej prudko rastie, chystá sa viac investovať (31. 1. 2015)
Panika vo svete, Facebook mal globálny výpadok (19. 6. 2014)
Facebook odkúpi spoločnosť WhatsApp (20. 2. 2014)
Facebook zmenil nastavenia ochrany údajov pre tínedžerov (17. 10. 2013)
Facebook obchoduje s akciami, už vstúpil na burzu (2. 2. 2012)
Manažerom Facebooku na burze bude aj Goldman Sachs (1. 2. 2012)