Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

03. júna 2017

Taliansko chcelo chrániť domáce produkty, avšak rozhádalo výrobcov



Ilustračná snímka.



Zdieľať
Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP
Rím 3. júna (TASR) - Vyzeralo to ako zaručený recept na úspech: vytvoriť oficiálne logo "Made in Italy", ktoré by chránilo export známych lahôdok pred armádou zahraničných podvodníkov. Na regáloch supermarketov po celom svete by logo v tvare hviezdy označovalo skutočné talianske syry, šunku, cestoviny a šumivé vína. A odlíšilo by ich od tých, ktoré sa len tvária ako talianske, napríklad parmezán vyrobený na Novom Zélande alebo Prosecco z Brazílie.


Ale vláda v Ríme s prekvapením zistila, že aj ten najjednoduchší recept môže zlyhať. Namiesto zjednotenia talianskeho potravinárskeho priemyslu proti spoločnému nepriateľovi, ktorý ich okráda o miliardy eur na tržbách, návrh kabinetu na certifikát Made in Italy priniesol len horkosť a rozkol.

Všetko odštartovala hádka o to, čo to znamená byť skutočne taliansky. Mali by napríklad všetky ingrediencie použité pri výrobe pochádzať z Talianska? Projektu teraz hrozí kolaps pre neschopnosť výrobcov dosiahnuť konsenzus, uviedli dva zdroje z ministerstva priemyslu, ktoré nechceli byť menované.

"Zatiaľ nepadlo konečné rozhodnutie o tom, čo ďalej so značkou Made in Italy," uviedol jeden zo zdrojov, podľa ktorého ministerstvo pokračuje v technických prípravách. Ale projekt spustí len vtedy, keď splní všetky požiadavky výrobcov. Potravinársky priemysel v Taliansku je podľa neho rozdelený na niekoľko skupín s rozdielnymi názormi na projekt.

Ministerstvo predstavilo svoj projekt koncom minulého roka a v marci odštartovalo konzultácie s výrobcami potravín. Reagovalo tak na ich sťažnosti, že zahraničné firmy dodávajú do obchodov výrobky, ktoré sa tvária ako talianske. Talianski producenti tak prichádzajú o miliardy eur na stratách z exportu.

Logo garantujúce taliansky pôvod by umožnilo vývozcom získať ročne tržby vo výške približne 60 miliárd eur, o ktoré ich pripravia zahraničné napodobeniny talianskych produktov. Uviedla to lobistická organizácia talianskych výrobcov potravín, Federalimentare.

Experti na marketing s nimi súhlasia. Globálna konzultačná spoločnosť Brand Finance, ktorá zostavuje index najcennejších značiek na svete, odhaduje, že ochranná známka môže zvýšiť hodnotu malých a stredných potravinárskych firiem v Taliansku až o 5 %.

"Domáce firmy by určite ťažili z takého loga vzhľadom na dobrú reputáciu Talianska v potravinárskom sektore. Mnohé z nich pritom nie sú mimo domáceho trhu vôbec známe," skonštatoval Massimo Pizzo, riaditeľ talianskej divízie Brand Finance.

Napriek tomu sa členovia Federalimentare nedokážu dohodnúť na definícii "vyrobený v Taliansku". Stúpenci tzv. tvrdej línie presadzujú, aby boli takto označené len produkty vyrobené výlučne z domácich surovín, iní zase presadzujú voľnejší prístup.

Konzorcium výrobcov Parmigiano Reggiano, kráľa talianskych syrov, trvá na tvrdých normách pre všetkých. Odvoláva sa pritom na pravidlá, uznávané v celej Európskej únii, podľa ktorých sa syr môže predávať pod názvom Parmigiano Reggiano alebo s anglickým názvom Parmesan, len ak sa vyrába podľa presnej metódy a v oblasti okolo mesta Parma. Podobný postoj zaujal aj výrobca šumivého vína Prosecco. Odmietajú, aby boli do tejto kategórie zaradené aj produkty vyrobené v zahraničí z tamojších surovín, ako napríklad Garibaldi Prosecco vyrobené v Brazílii firmou Garibaldi Winery Cooperative.

Iné firmy oponujú a tvrdia, že tradičné talianske výrobné metódy by mali stačiť na to, aby produkty získali ochranné logo.

Barilla, najväčší svetový výrobca cestovín, chce mať logo Made in Italy, hoci 16 z jeho 30 závodov sa nachádza v zahraničí, vrátane USA a Ruska.

"Sme Taliani, platíme dane v Taliansku a naše zahraničné podniky riadime podľa talianskych pravidiel," povedal Paolo Barilla, podpredseda správnej rady rodinného podniku, v marci na konferencii o potravinách.

Talianski výrobcovia potravín by sa mohli zhodnúť aspoň na jednom: zahraniční rivali im neférovo konkurujú, keď svoje výrobky na trhu propagujú ako talianske, hoci na obale je len malým písmom uvedený úplne iný región pôvodu.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Plážové kúpalisko je zatiaľ jediné, ktoré požiadalo RÚVZ o povolenie
<< predchádzajúci článok
V Japonsku sa v roku 2016 narodilo najmenej detí od konca 19. storočia