Talianska Alenia víťazom na dodávku dopravných lietadiel pre MO SR
Ministerstvo obrany (MO) SR sa dnes po vyše týždni od uverejnenia správy o víťazovi tendra na dodávku dopravných lietadiel k tejto téme prvý raz oficiálne vyjadrilo. V e-mailovej správe potvrdilo ...
BRATISLAVA 19. decembra (WEBNOVINY) - Ministerstvo obrany (MO) SR sa dnes po vyše týždni od uverejnenia správy o víťazovi tendra na dodávku dopravných lietadiel k tejto téme prvý raz oficiálne vyjadrilo. V e-mailovej správe potvrdilo prvotné informácie, že víťazom je talianska Alenia Aeronautica s lietadlom C-27J Spartan. Víťaz sa zaviazal k realizácii ofsetového programu do výšky 100 percent celkovej obstarávacej sumy lietadiel. Rezort bude so spoločnosťou Alenia ďalej rokovať o zmluve na dodávku lietadiel, platobných podmienkach a ofsetovej zmluve. "Do uzavretia týchto rokovaní nebude MO SR zverejňovať bližšie informácie o zmluvných podmienkach a cene projektu. MO SR si vyhradilo právo v súťaži zmluvu nepodpísať," uvádza sa v správe MO SR. Verejná obchodná súťaž bola rozdelená do troch kôl, zúčastniť sa jej mohol priamo iba výrobca lietadiel. Podklady si prevzali talianska Alenia Aeronautica s lietadlom C-27 Spartan, americký Lockheed Martin s lietadlom C-130 a španielska CASA - EADS s lietadlom Casa C-295. Ministerstvo obrany vyhlásilo verejnú súťaž na nákup dopravných lietadiel 5. augusta. Rezort však neuviedol koľko lietadiel plánuje kúpiť a za akú čiastku. Vláda v júli síce schválila nákup lietadiel, z materiálu ministra obrany Jaroslava Bašku však vypustila ustanovenie, že pre armádu by sa mali kúpiť dve až tri taktické dopravné lietadlá za 2,5 až 7,5 miliardy korún (82,98 milióna € až 248,95 milióna €). Nové lietadlá by mali svojou kapacitou nahradiť používané An-26, ktoré sú technicky zastarané. Jedno lietadlo čaká v budúcom roku generálna oprava, druhé v roku 2013. Nové lietadlá by mali slúžiť nielen pre ozbrojené sily. Mali by byť k dispozícii aj pre potreby urgentnej leteckej prepravy v prípade humanitárnych kríz, živelných pohrôm či operácií medzinárodného krízového manažmentu. Ide napr. o záchranné práce, hasenie požiarov, monitorovanie situácie a zásobovanie. "Nákupom vlastných lietadiel zabezpečíme prepravu občanov SR, ktorí sa nemôžu dopraviť na územie Slovenska, ich evakuovanie," píše rezort a ako príklad uvádza evakuáciu občanov z vojnou ohrozeného Libanonu. Ďalej by mali byť používané na prepravu pacientov a ranených (občanov SR) zo zahraničia. Podľa denníka Pravda sa porazený v súťaži, španielska spoločnosť Casa, sťažuje, že výber víťaza nebol úplne štandardný a víťaz bol zrejme dopredu známy. Tretí účastník medzinárodnej súťaže – americký Lockheed Martin sa k čistote tendra nevyjadril. "Nikdy sme nedostali žiadne technické špecifiká, ktoré požaduje od lietadla slovenská strana. Takže sme ani nevedeli, do čoho ideme," skonštatoval pre denník riaditeľ komunikácie španielskej Casy Jose Maria Palomino. Ako tvrdí, viackrát od ministra obrany Jaroslava Bašku požadovali nápravu. "Nikdy sme nedostali žiadnu odpoveď,“ dodal Palomino. Víťaz tendra – talianska firma Alenia - je so súťažou nadmieru spokojný. "Všetko prebiehalo podľa štandardných pravidiel NATO a EÚ. Sme spokojní," konštatoval hovorca Alenie Valerio Bonelli. Slovenský tender patril podľa neho medzi najčistejšie, na ktorých sa Alenia zúčastnila. "Nie ako v Českej republike, kde sa dožadujeme u ministerky férovej súťaže,“ povedal Bonelli. SITA