|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. marca 2015
Svetový deň spotrebiteľských práv sa zameral na zdravé potraviny
Témou tohtoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadol na dnešný deň (15.3.), je právo spotrebiteľov na zdravé potraviny. Združenie ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš
Bratislava 15. marca (TASR) - Témou tohtoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadol na dnešný deň (15.3.), je právo spotrebiteľov na zdravé potraviny. Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS) vo svojom vyhlásení zdôraznilo, že Svetová federácia spotrebiteľských združení Consumers International (CI) a jej členské spotrebiteľské organizácie vo svete budú pokračovať aj v tomto roku v účinnejšom tlaku na vlády ekonomicky vyspelých štátov, na Svetovú zdravotnícku organizáciu (WHO) a ďalšie, aby legislatívnymi opatreniami zamedzili propagácii nezdravého jedla pre deti a zaradili boj proti obezite detí a mládeže medzi svoje priority.Situácia spotrebiteľských hnutí nielen na Slovensku, ale aj vo väčšine krajín bývalého východného bloku je podľa výkonného riaditeľa ZSS Miroslava Tuláka zložitá. "Na Slovensku je registrovaných okolo 50 spotrebiteľských združení, z nich je len okolo desať aktívnych," konštatoval. Chybou podľa neho je, že nemusia predkladať žiadne výročné správy. Pripomenul tiež, že kedysi vychádzali dva časopisy určené pre spotrebiteľov, avšak po zastavení štátnych dotácií zanikli. "Takto slovenskí spotrebitelia nemajú svoj špeciálny časopis a čerpajú informácie z rôznych médií," povedal Tulák.
Spotrebiteľské združenia zisťujú, že spotrebitelia na Slovensku nielen že nedostatočne využívajú svoje práva, ale pri reklamáciách bývajú neraz neúspešní. "Spotrebiteľ sa musí ohradiť neodkladne a až keď neuspeje, snažíme sa pomôcť, prichádzame priamo do predajní," doplnil prvý podpredseda Rady ZSS Josef Lounek. Konštatoval, že obmedzené možnosti obrany majú najmä starší ľudia, ale aj mladé rodiny, ktoré vzhľadom na nízke príjmy nekomunikujú cez internet a nemajú ani blízkych, ktorí by ich účinne zastúpili. Pripomenul, že ZSS má zastúpenie v každom bývalom krajskom meste a na úradoch vyšších územných celkov sú k dispozícii aj poradne pre spotrebiteľov.
Väčšina podaní na nekvalitu potravín, ktoré ľudia doručujú na Štátnu veterinárnu a potravinovú správu SR, je podľa ústredného riaditeľa Jozefa Bíreša opodstatnených. "Podnety, ktoré dostávame mailom, zvyknú doložiť aj fotografiami. Pokiaľ spotrebiteľ neuspeje na predajnom mieste, môže sa obrátiť na kontrolné orgány," povedal pre TASR Bíreš.
Svetová federácia spotrebiteľských združení Consumers International (CI) chce zvolenou témou vo väčšej miere položiť dôraz na fakt, že v dôsledku nezdravej výživy ľudia trpia na obezitu, vysoký krvný tlak či zvýšenú hladinu cukru v krvi. Podľa informácií CI nezdravé stravovanie prispieva k vyše 11 miliónom úmrtí ročne a v súčasnosti predstavuje najväčšie riziko úmrtnosti vo svete.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR