|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. apríla 2006
Súdy svojou nečinnosťou najčastejšie porušujú práva občanov
Najčastejším porušením základného práva boli vlani prieťahy v súdnom konaní, zapríčinené nečinnosťou súdov. Také je zistenie verejného ochrancu práv Pavla Kandráča, ktorý na dnešnej ...
Zdieľať
BRATISLAVA 6. apríla (WN/SITA) - Najčastejším porušením základného práva boli vlani prieťahy v súdnom konaní, zapríčinené nečinnosťou súdov. Také je zistenie verejného ochrancu práv Pavla Kandráča, ktorý na dnešnej tlačovej besede zverejnil výročnú správu svojho úradu za minulý rok. Jeho právnici zistili porušenie základného práva v 211 prípadoch, z toho bolo 117 prieťahov v súdnom konaní. Príčiny nečinnosti súdov sú podľa Kandráča často objektívne - sudcovia sú príliš zaťažení agendou a presun právnych vecí z jedného súdu na druhý vďaka rušeniu súdov tiež prispel k spomaleniu konania. Sudcovia však aj často nedodržiavajú lehoty a sú niekedy príliš zhovievaví k jednotlivým stranám konania, hlavne k znalcom. "Sudca by mal vedieť rozhodnúť a zobrať za rozhodnutie zodpovednosť," vyhlásil Kandráč. Prekvapujúce podľa neho je, že sudcovia často neskoro doručujú súdne rozhodnutia. "Je to nepríjemné zistenie," poznamenal ombudsman.
Prieťahov v konaní sa dopúšťajú aj iné inštitúcie - úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, katastrálne úrady či orgány územnej samosprávy. Na katastroch sa občania podľa Kancelárie verejného ochrancu práv mnohokrát stretnú aj s aroganciou a neetickým správaním zamestnancov. Dôvodom prieťahov v týchto inštitúciách je nedodržiavanie lehôt, či nedostatočná odborná kvalifikácia personálu. "Verejná správa je súčasťou služieb verejnosti a na to sa u nás zabúda," poznamenal.
Inštitúcie často porušujú aj zákon o slobodnom prístupe k informáciám, príčinou je neznalosť a nevedomosť pracovníkov. Pozitívne však ombudsman vníma to, že sa na jeho kanceláriu často obracajú a konzultujú svoje pochybnosti starostovia a iní zástupcovia obcí. "Neberú ma ako kata, ale ako človeka, ktorý chce pomôcť," vysvetlil ombudsman. Nečinnosť zaznamenali pracovníci Kancelárie VOP aj v prípade piatich ministerstiev - vnútra, obrany, školstva, spravodlivosti a kultúry. Kandráč ocenil, že všetky tieto inštitúcie si chybu priznali, odstránili ju a aj sa ospravedlnili.
Kandráč si myslí, že na inštitúciách, kde najčastejšie dochádza k prieťahom, by mal byť prísnejší dohľad. Na súdoch by sa podľa neho mali v tomto smere urobiť systémové zmeny. Zákonodarca by mal pri schvaľovaní legislatívy myslieť aj na to, čo prijatý zákon prinesie v praxi.
Za štvorročné fungovanie úradu ombudsmana kancelária dostala od občanov 8 901 podnetov, z toho
2 493 v roku 2005, informovala vedúca Kancelárie VOP Henrieta Antalová. Dodala, že kancelária vybavuje podnety až na 94 percent. Okrem toho právnici poskytujú občanom aj právne usmernenia a rady, za štyri roky ich vydali vyše 15 000.
FOTO:SITA