|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 18.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Eugen
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Súčasní Slováci si už dávno nepripíjajú len na zdravie!
„Na ex!", „Na lásku!" alebo „Na účet podniku!". To boli najviac preferované prípitky v bleskovom prieskume na tému prípitky a životný štýl, ktorý realizovala slovenská pivná značka ...
Zdieľať
BRATISLAVA 29. júla (WBN/PR) - „Na ex!", „Na lásku!" alebo „Na účet podniku!". To boli najviac preferované prípitky v bleskovom prieskume na tému prípitky a životný štýl, ktorý realizovala slovenská pivná značka na festivale Bažant Pohoda. Tým odštartovala sociologický prieskum v snahe zistiť priania a túžby pripíjajúcich si cez optiku toho, čo si vzájomne prajú pri stretnutí svojich pohárov.
Sociológ Roman Džambazovič poznamenáva: „Je to veľmi zaujímavá téma, ktorá si určite zaslúži pozornosť. V prípitkoch sa totiž neodráža iba to duševné, čo nosí každý v sebe, ale aj širší kultúrny kontext. Prípitky tak odzrkadľujú dušu ľudí danej krajiny, daného regiónu alebo aj danej sociálnej skupiny.“ Mladí ľudia si podľa neho preto častejšie pripíjajú na veselý a zábavný život ako tí starší, ktorí majú rodiny. Prípitky sa môžu líšiť aj medzi regiónmi Slovenska, medzi dedinským a mestským obyvateľstvom, medzi bohatými a chudobnejšími alebo sa môžu historicky meniť.
Podľa neho sa „na zdravie" na Slovensku pripíja najčastejšie preto, lebo zdravie Slováci dlhodobo považujú za najdôležitejšiu hodnotu vo svojom živote. Zároveň si tým racionalizujú pitie alkoholu. Vysoké preferencie „Na ex!", „Na lásku!“ alebo „Na účet podniku!" poukazujú na to, že mladí ľudia túžia predovšetkým po láske, aj keď chcú všetko rýchlo a hneď a ešte navyše očakávajú, že to niekto zaplatí. „Mladí ľudia sú zhýčkaní konzumenti a očakávajú, že si ich značky budú ,kupovať'," hovorí Roman Džambazovič.
O tom, ako vznikli prípitky, je mnoho teórií. Tá najuveriteľnejšia hovorí, že prípitky majú svoj pôvod v sakrálnej obete pokrmov a vína bohom. Sprievodný text nesie totiž v rôznych kultúrach veľmi podobný význam – oslavuje život a zdravie.
Prípitky sa udomácnili aj v literatúre vďaka Markovi Twainovi, ktorý dokonca analyzoval ich históriu a spôsob použitia. Ako Twain píše vo svojej zbierke, prípitky sú vyslovene charakteristické pre západnú spoločnosť, i keď tento rituál, ktorý spája fyzický stret pohárov a istý druh slovného priania či posolstva, sa objavuje aj v iných častiach sveta.
Už Twain si všimol, že prípitky nie sú samoúčelné, ale istým spôsobom vyjadrujú priania a túžby pripíjajúcich si. A práve tento fakt je stavebným kameňom spomínaného prieskumu. Roman Džambazovič verí, že cez škálu originálnych a preferovaných prípitkov sa o obyvateľoch Slovenska dozvieme mnoho – najmä o ich pocitoch, spokojnosti či túžbach, podobne ako keby sme to zisťovali prostredníctvom priamych otázok.
Prieskum, ktorý práve odštartoval, bude prebiehať na internete, ako aj priamo v teréne. Bude kombinovať spontánne a podporené preferencie prípitkov. Na prieskume sa budú môcť zúčastniť všetci nad 18 rokov na stránkewww.pripitky.sk. Výsledky prieskumu budú zverejnené v septembri tohto roka.
Sociológ Roman Džambazovič poznamenáva: „Je to veľmi zaujímavá téma, ktorá si určite zaslúži pozornosť. V prípitkoch sa totiž neodráža iba to duševné, čo nosí každý v sebe, ale aj širší kultúrny kontext. Prípitky tak odzrkadľujú dušu ľudí danej krajiny, daného regiónu alebo aj danej sociálnej skupiny.“ Mladí ľudia si podľa neho preto častejšie pripíjajú na veselý a zábavný život ako tí starší, ktorí majú rodiny. Prípitky sa môžu líšiť aj medzi regiónmi Slovenska, medzi dedinským a mestským obyvateľstvom, medzi bohatými a chudobnejšími alebo sa môžu historicky meniť.
Podľa neho sa „na zdravie" na Slovensku pripíja najčastejšie preto, lebo zdravie Slováci dlhodobo považujú za najdôležitejšiu hodnotu vo svojom živote. Zároveň si tým racionalizujú pitie alkoholu. Vysoké preferencie „Na ex!", „Na lásku!“ alebo „Na účet podniku!" poukazujú na to, že mladí ľudia túžia predovšetkým po láske, aj keď chcú všetko rýchlo a hneď a ešte navyše očakávajú, že to niekto zaplatí. „Mladí ľudia sú zhýčkaní konzumenti a očakávajú, že si ich značky budú ,kupovať'," hovorí Roman Džambazovič.
O tom, ako vznikli prípitky, je mnoho teórií. Tá najuveriteľnejšia hovorí, že prípitky majú svoj pôvod v sakrálnej obete pokrmov a vína bohom. Sprievodný text nesie totiž v rôznych kultúrach veľmi podobný význam – oslavuje život a zdravie.
Prípitky sa udomácnili aj v literatúre vďaka Markovi Twainovi, ktorý dokonca analyzoval ich históriu a spôsob použitia. Ako Twain píše vo svojej zbierke, prípitky sú vyslovene charakteristické pre západnú spoločnosť, i keď tento rituál, ktorý spája fyzický stret pohárov a istý druh slovného priania či posolstva, sa objavuje aj v iných častiach sveta.
Už Twain si všimol, že prípitky nie sú samoúčelné, ale istým spôsobom vyjadrujú priania a túžby pripíjajúcich si. A práve tento fakt je stavebným kameňom spomínaného prieskumu. Roman Džambazovič verí, že cez škálu originálnych a preferovaných prípitkov sa o obyvateľoch Slovenska dozvieme mnoho – najmä o ich pocitoch, spokojnosti či túžbach, podobne ako keby sme to zisťovali prostredníctvom priamych otázok.
Prieskum, ktorý práve odštartoval, bude prebiehať na internete, ako aj priamo v teréne. Bude kombinovať spontánne a podporené preferencie prípitkov. Na prieskume sa budú môcť zúčastniť všetci nad 18 rokov na stránkewww.pripitky.sk. Výsledky prieskumu budú zverejnené v septembri tohto roka.