|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. februára 2016
Štyri roky ministerstva dopravy: Výber udalostí podľa TASR
Na snímke predseda vlády Robert Fico (uprostred), minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek (vľavo) a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš počas oficiálneho otvorenia nového úseku ...
Zdieľať
Na snímke predseda vlády Robert Fico (uprostred), minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek (vľavo) a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš počas oficiálneho otvorenia nového úseku rýchlostnej cesty R2 - obchvat Žiaru nad Hronom. 15. decembra 2014 Foto: TASR/Dušan Hein
Členmi vládneho kabinetu sa stali:
podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák,
podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír,
podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Miroslav Lajčák,
minister hospodárstva Tomáš Malatinský (do 2. 7. 2014; Pavol Pavlis 3. 7. 2014 – 5. 5. 2015; Peter Kažimír, poverený riadením ministerstva 6. 5. 2015 – 15. 6. 2015; Vazil Hudák 16. 6. 2015 – do dnes),
minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek,
minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek,
minister obrany Martin Glváč,
minister spravodlivosti Tomáš Borec,
minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter,
minister životného prostredia Peter Žiga,
minister školstva, vedy, výskumu a športu Dušan Čaplovič (do 2. 7. 2014; Peter Pellegrini 3. 7. 2014 – 25. 11. 2014; Juraj Draxler 26. 11. 2014 – do dnes),
minister kultúry Marek Maďarič,
ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská (do 5. 11. 2014; Viliam Čislák 6. 11. 2014 – do dnes).
Neskôr vo vláde pribudla funkcia podpredsedu vlády pre investície, ktorú obsadil Ľubomír Vážny (od 26. 11. 2012).
Výberová chronológia udalostí v pôsobnosti Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (MDVRR SR) počas štvorročného obdobia súčasnej vlády:
13. júla 2012 – Letisko Milana R. Štefánika v Bratislave otvorilo nový príletový terminál. Letisko ho dokončilo a sprevádzkovalo po dvoch rokoch od ukončenia odletovej časti terminálu. Celkové náklady na výstavbu predstavovali 120,6 milióna eur, pričom dostavba príletovej časti z toho stála 46,6 milióna eur.
27. júla 2012 – Do prevádzky sa uviedla posledná - štvrtá časť súkromnej rýchlostnej cesty R1 – obchvat Banskej Bystrice. Cesta sa budovala ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt) a ide o prvý takýto projekt na Slovensku. Obchvat meria 5,7 kilometra. Prvé tri úseky boli odovzdané do predčasného užívania 28. októbra 2011.
2. novembra 2012 - Pri obci Kurimany, okres Levoča, sa zrútil betónový diaľničný most vo výstavbe. K zrúteniu došlo počas betonáže mosta. Na mieste zahynuli dvaja robotníci, jeden ďalší zomrel pri prevoze do nemocnice a štvrtá obeť tragédie podľahla zraneniam v košickej nemocnici. Prípad ešte nie je uzatvorený, v novembri 2015 vyšetrovateľ obvinil z prečinu všeobecného ohrozenia nemeckú statičku. Podľa obvinenia projektovala statiku podpornej mostnej konštrukcie a vypracovala statický výpočet na stavbe mosta na diaľnici.
14. decembra 2012 – Motoristi dostali do užívania druhý profil diaľnice D1 medzi obcami Jablonov a Studenec v Prešovskom kraji. Výstavba diaľnice trvala 24 mesiacov a náklady sa vyšplhali na viac ako 34,2 milióna eur.
19. decembra 2012 – Vláda schválila presun eurofondov z pôvodného projektu výstavby železničnej trate Bratislava Predmestie – Bratislava Filiálka na nákup nových vlakov, autobusov a električiek pre región Bratislavy a Košíc. Projekt bol zameraný na vybudovanie dvojkoľajnej podzemnej železničnej trate vrátane dvoch podzemných železničných staníc a jeho predpokladaná cena bola 424 miliónov eur. Minister Počiatek však rozhodol o tom, že sa realizovať nebude. Podľa neho ho bývalý šéf rezortu Ján Figeľ (KDH) zanechal nedostatočne pripravený a štúdia uskutočniteľnosti ho vyhodnotila ako ekonomicky neefektívny a investične náročný. Presun eurofondových zdrojov následne odobrila aj Európska komisia.
1. apríla 2013 – Koordinácia čerpania eurofondov prešla z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR na Úrad vlády SR. Presun právomocí súvisel so zriadením novej funkcie podpredsedu vlády pre investície, ktorý plní úlohy aj v oblasti spolupráce pri využívaní finančných prostriedkov z EÚ.
10. júla 2013 – Vláda odobrila zmeny v železničnej nákladnej doprave. Do železničného sektora tak má poputovať 141,5 milióna eur a v štátnom dopravcovi Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) vzniknú tri nové dcérske firmy.
1. augusta 2013 – Začal pôsobiť národný cyklokoordinátor, ktorý sa má usilovať vytvoriť podmienky na rozvoj cyklodopravy na Slovensku. Jeho úlohou je zlepšiť spoluprácu pri budovaní cyklotrás či pritiahnuť na bicykle viac ľudí. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) stanovil do tejto pozície Petra Klučku.
4. septembra 2013 – Časť diaľnice D4, ktorá má tvoriť obchvat Bratislavy, a prvé úseky rýchlostnej cesty R7 sa budú stavať ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Rozhodol o tom rezort dopravy.
22. októbra 2013 – Mesto Bratislava a konzorcium firiem na čele so spoločnosťou Eurovia podpísali zmluvu o výstavbe električkovej trate cez Starý most. Projekt bol spolufinancovaný z eurofondov cez Operačný program Doprava. Prestavba Starého mosta v Bratislave bola po viac ako dvoch rokoch prác ukončená 15. decembra 2015.
3. decembra 2013 – Rezort dopravy refinancoval projekt súkromnej rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Štát tým má ušetriť každý rok najbližších 28 rokov 5,16 milióna eur. Celkovo sa tak týmto krokom usporí pre štátnu kasu takmer 144,5 milióna eur.
1. januára 2014 - Elektronické mýto sa zaviedlo aj na cesty II. a III. triedy, zatiaľ však s nulovou sadzbou. Súčasne sa rozšírila sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy, upravili sa sadzby mýta pre ekologické a staršie autá a zvýšili sa aj pokuty za mýtne prehrešky.
1. januára 2014 – Päť dovtedajších regulačných úradov nahrádzajú dva. Zlúčením Telekomunikačného úradu a Poštového regulačného úradu vznikol Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Zároveň sa vytvoril Dopravný úrad zriadený pre oblasť železničnej dopravy, civilného letectva a vnútrozemskej plavby. Ten vznikol zlúčením Úradu pre reguláciu železničnej dopravy, Leteckého úradu a Štátnej plavebnej správy.
1. januára 2014 – Rezort dopravy začal zavádzať do praxe takzvané štandardy vlakovej dopravy. V nich určil základné podmienky, ktoré sa musia pri prepravovaní cestujúcich dodržiavať. V prípade ich porušenia hrozia dopravcom sankcie. Štandardy majú zlepšiť úroveň cestovania ľudí a najmä dať zbohom špinavým vlakom a staniciam. Od 1. januára 2015 začali štandardy platiť aj na vlakových staniciach.
20. februára 2014 – Spustila sa výstavba úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý bude tvoriť južný obchvat Žiliny. Jeho výstavba má trvať štyri roky.
4. marca 2014 - Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) hrozila ostrým štrajkom, ktorého súčasťou mali byť aj blokácie ciest. Dopravcovia sa obávali, že vláda nenaplní podmienky, na ktorých sa dohodli s rezortom dopravy. UNAS sa dohodla napríklad na nespoplatnení prejazdov cez intravilány obcí, zaručení nespoplatnenia ciest II. a III. triedy a ostatných ciest I. triedy. Upraviť sa mali tiež pokuty za mýtne prehrešky na európsky priemer a prehodnocovať sa mal aj zákaz prejazdu pre kamióny po cestách II. a III. triedy. Následne sa od 15. marca 2014 zaviedli prejazdy cez intravilány obcí pre nákladné autá zadarmo.
9. júna 2014 – Začali raziť tunel Višňové na diaľnici D1 na úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Úsek by mal byť spojazdnený v roku 2019. Tunel Višňové má byť po dokončení najdlhším tunelom na Slovensku.
17. júna 2014 – Spustila sa výstavba diaľničných úsekov D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala a úseku D3 Žilina Strážov - Žilina Brodno.
17. novembra 2014 – Zaviedlo sa cestovanie vlakmi zadarmo pre študentov a dôchodcov. Nulové lístky platia v druhej vlakovej triede. Vzťahujú sa na vnútroštátne spoje štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko a vlaky RegioJet medzi Bratislavou a Komárnom. Výnimkou sú InterCity vlaky. Bezplatné cestovanie vlakmi sa od decembra 2014 vzťahuje aj na vdovy či siroty po bývalých vojakoch, policajtoch alebo hasičoch. Následne sa od 1. februára 2015 zvýšili zľavy na týždenné a mesačné predplatné lístky na vlaky na 50 %.
12. decembra 2014 - Minister dopravy Ján Počiatek ostal vo funkcii. Opozícii nevyšiel zámer vysloviť mu nedôveru. Opozícia ministrovi vyčítala tender Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty. Podľa KDH boli podmienky v tejto súťaži účelovo nastavené. Tvrdenia opozičných poslancov minister Počiatek odmietal.
1. januára 2015 – Začínajú platiť zmeny v cestnej dani, po novom je príjmom štátu a nie kraja. O úprave jej sadzieb tak rozhoduje vláda formou nariadenia. Samosprávam sa následne príjmy kompenzujú úpravou ich podielu na dani z príjmov fyzických osôb.
28. januára 2015 – Ministerstvo dopravy vyhlásilo súťaž na obchvat Bratislavy. Má ho tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 a rezort ho chce budovať ako PPP projekt. Súťaž nie je doteraz uzavretá, 1. februára 2016 ministerstvo určilo za víťaza tendra konzorcium firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. To predložilo v súťaži najlacnejšiu ponuku. Obchvat chce postaviť za 4,25 roka pri ročnej splátke počas tridsaťročnej prevádzky vo výške 56,72 milióna eur. Po tridsiatich rokoch by tak mal obchvat stáť celkovo približne 1,7 miliardy eur.
5. marca 2015 - Štátny nákladný dopravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) podpísal zmluvu o predaji a kúpe akcií dcérskej firmy Cargo Wagon so švajčiarskou spoločnosťou Ahaus Alstätter Eisenbahn Cargo (AAE). Na základe nej nadobudne firma AAE Wagon 66 % základného imania dcérskej spoločnosti štátneho ZSSK Carga.
7. mája 2015 – NDS spustila súťaž na úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Hodnotu zákazky diaľničiari odhadujú vo výške 199,1 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Súťaž nebola doteraz uzatvorená, sú k nej námietky.
3. júna 2015 – NDS vyhlásila súťaže na úseky diaľnice D1 na východe krajiny. Konkrétne ide o úsek z Budimíra po Bidovce a o obchvat Prešova, čiže úsek Prešov, západ - Prešov, juh. V prípade obchvatu Prešova odhaduje NDS hodnotu zákazky vo výške 369,5 milióna eur bez DPH. Na úsek Budimír - Bidovce je to 209,4 milióna eur bez DPH. Ani jeden tender nebol doteraz uzatvorený, objavili sa v nich námietky.
1. júla 2015 – Pokuty za mýtne prehrešky sa znížili o približne o polovicu. Napríklad doteraz bola pokuta pre vodiča nákladného auta, ktorý jazdil po spoplatnených úsekoch ciest bez úhrady mýta, vo výške 150-násobku nedoplatku mýta, najviac však 2250 eur. Po novom sa táto suma znížila na 1050 eur.
10. júla 2015 – Pre motoristov sa otvoril 16-kilometrový úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany.
22. septembra 2015 – Minister dopravy Ján Počiatek stiahol z rokovania parlamentu návrh nového stavebného zákona, ktorý rezort pripravoval niekoľko rokov. Urobil tak po tom, čo ho kritizovali viacerí opoziční poslanci a predkladali k právnej norme pozmeňujúce návrhy. Jeho zámerom bolo pripraviť zákon, ktorý bude v parlamente prijatý konsenzuálne.
4. októbra 2015 - Slovenská pošta a telekomunikačná spoločnosť SWAN predstavili novú značku, pod ktorou bude ponúkať svoje služby štvrtý mobilný operátor.
20. októbra 2015 – Do prevádzky sa uviedol nový úsek diaľnice D1 v časti Jánovce – Jablonov I. úsek.
6. novembra 2015 - Ministerstvo dopravy spustilo súťaž na prevádzku vlakov do Banskej Bystrice. Rezort chce zveriť túto železničnú trať dopravcovi na desať rokov. Vysúťažený dopravca by mal na tejto trati prevádzkovať najmenej osem vlakových súprav s kapacitou minimálne 530 miest na sedenie pre každú jednu súpravu. Štát predpokladá, že jej hodnota je viac ako 10 miliónov eur.
10. novembra 2015 – Vodiči môžu využívať asi desaťkilometrový úsek rýchlostnej komunikácie R2 medzi Pstrušou a Kriváňom. Obchvat Detvy skráti cestu medzi Zvolenom a Lučencom asi o šesť minút.
30. novembra 2015 – Motoristom odovzdali do užívania druhú časť 20 kilometrov dlhého úseku D1 Jánovce – Jablonov s tunelom Šibenik.
1. decembra 2015 – Začal sa predpredaj elektronickej diaľničnej známky (EDZ) platnej od 1. januára 2016. Užívateľ diaľnic tak už nebude musieť vo vozidle nalepovať papierovú diaľničnú známku, po novom bude výlučne elektronická. Správcom výberu úhrady diaľničnej známky je NDS. Systém prevádzkuje spoločnosť SkyToll.
1. januára 2016 – Spustil sa Jednotný informačný systém v cestnej doprave. Motoristov by mal napríklad upozorňovať na končiaci sa termín platnosti technickej alebo emisnej kontroly, zjednodušiť by mal tiež administratívu pre profesionálnych vodičov a dopravcov, a tiež skvalitniť služby autoškôl.
18. januára 2016 – InterCity (IC) vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) končia po 22 rokoch svojej prevádzky. Vlaky premávali na severnej trase medzi Bratislavou a Košicami. Posledné štyri roky jazdili ako komerčné spoje bez dotácie od štátu. Rozhodnutie zrušiť IC vlaky oznámila štátna ZSSK začiatkom decembra 2015. Dôvodom bolo podľa ZSSK, že firma nedokáže naplniť očakávania ministerstva dopravy, a to vymazať stratu, ktoré tieto vlaky produkujú.
13. júla 2012 – Letisko Milana R. Štefánika v Bratislave otvorilo nový príletový terminál. Letisko ho dokončilo a sprevádzkovalo po dvoch rokoch od ukončenia odletovej časti terminálu. Celkové náklady na výstavbu predstavovali 120,6 milióna eur, pričom dostavba príletovej časti z toho stála 46,6 milióna eur.
27. júla 2012 – Do prevádzky sa uviedla posledná - štvrtá časť súkromnej rýchlostnej cesty R1 – obchvat Banskej Bystrice. Cesta sa budovala ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt) a ide o prvý takýto projekt na Slovensku. Obchvat meria 5,7 kilometra. Prvé tri úseky boli odovzdané do predčasného užívania 28. októbra 2011.
2. novembra 2012 - Pri obci Kurimany, okres Levoča, sa zrútil betónový diaľničný most vo výstavbe. K zrúteniu došlo počas betonáže mosta. Na mieste zahynuli dvaja robotníci, jeden ďalší zomrel pri prevoze do nemocnice a štvrtá obeť tragédie podľahla zraneniam v košickej nemocnici. Prípad ešte nie je uzatvorený, v novembri 2015 vyšetrovateľ obvinil z prečinu všeobecného ohrozenia nemeckú statičku. Podľa obvinenia projektovala statiku podpornej mostnej konštrukcie a vypracovala statický výpočet na stavbe mosta na diaľnici.
14. decembra 2012 – Motoristi dostali do užívania druhý profil diaľnice D1 medzi obcami Jablonov a Studenec v Prešovskom kraji. Výstavba diaľnice trvala 24 mesiacov a náklady sa vyšplhali na viac ako 34,2 milióna eur.
19. decembra 2012 – Vláda schválila presun eurofondov z pôvodného projektu výstavby železničnej trate Bratislava Predmestie – Bratislava Filiálka na nákup nových vlakov, autobusov a električiek pre región Bratislavy a Košíc. Projekt bol zameraný na vybudovanie dvojkoľajnej podzemnej železničnej trate vrátane dvoch podzemných železničných staníc a jeho predpokladaná cena bola 424 miliónov eur. Minister Počiatek však rozhodol o tom, že sa realizovať nebude. Podľa neho ho bývalý šéf rezortu Ján Figeľ (KDH) zanechal nedostatočne pripravený a štúdia uskutočniteľnosti ho vyhodnotila ako ekonomicky neefektívny a investične náročný. Presun eurofondových zdrojov následne odobrila aj Európska komisia.
1. apríla 2013 – Koordinácia čerpania eurofondov prešla z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR na Úrad vlády SR. Presun právomocí súvisel so zriadením novej funkcie podpredsedu vlády pre investície, ktorý plní úlohy aj v oblasti spolupráce pri využívaní finančných prostriedkov z EÚ.
10. júla 2013 – Vláda odobrila zmeny v železničnej nákladnej doprave. Do železničného sektora tak má poputovať 141,5 milióna eur a v štátnom dopravcovi Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) vzniknú tri nové dcérske firmy.
1. augusta 2013 – Začal pôsobiť národný cyklokoordinátor, ktorý sa má usilovať vytvoriť podmienky na rozvoj cyklodopravy na Slovensku. Jeho úlohou je zlepšiť spoluprácu pri budovaní cyklotrás či pritiahnuť na bicykle viac ľudí. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) stanovil do tejto pozície Petra Klučku.
4. septembra 2013 – Časť diaľnice D4, ktorá má tvoriť obchvat Bratislavy, a prvé úseky rýchlostnej cesty R7 sa budú stavať ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Rozhodol o tom rezort dopravy.
22. októbra 2013 – Mesto Bratislava a konzorcium firiem na čele so spoločnosťou Eurovia podpísali zmluvu o výstavbe električkovej trate cez Starý most. Projekt bol spolufinancovaný z eurofondov cez Operačný program Doprava. Prestavba Starého mosta v Bratislave bola po viac ako dvoch rokoch prác ukončená 15. decembra 2015.
3. decembra 2013 – Rezort dopravy refinancoval projekt súkromnej rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Štát tým má ušetriť každý rok najbližších 28 rokov 5,16 milióna eur. Celkovo sa tak týmto krokom usporí pre štátnu kasu takmer 144,5 milióna eur.
1. januára 2014 - Elektronické mýto sa zaviedlo aj na cesty II. a III. triedy, zatiaľ však s nulovou sadzbou. Súčasne sa rozšírila sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy, upravili sa sadzby mýta pre ekologické a staršie autá a zvýšili sa aj pokuty za mýtne prehrešky.
1. januára 2014 – Päť dovtedajších regulačných úradov nahrádzajú dva. Zlúčením Telekomunikačného úradu a Poštového regulačného úradu vznikol Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Zároveň sa vytvoril Dopravný úrad zriadený pre oblasť železničnej dopravy, civilného letectva a vnútrozemskej plavby. Ten vznikol zlúčením Úradu pre reguláciu železničnej dopravy, Leteckého úradu a Štátnej plavebnej správy.
1. januára 2014 – Rezort dopravy začal zavádzať do praxe takzvané štandardy vlakovej dopravy. V nich určil základné podmienky, ktoré sa musia pri prepravovaní cestujúcich dodržiavať. V prípade ich porušenia hrozia dopravcom sankcie. Štandardy majú zlepšiť úroveň cestovania ľudí a najmä dať zbohom špinavým vlakom a staniciam. Od 1. januára 2015 začali štandardy platiť aj na vlakových staniciach.
20. februára 2014 – Spustila sa výstavba úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý bude tvoriť južný obchvat Žiliny. Jeho výstavba má trvať štyri roky.
4. marca 2014 - Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) hrozila ostrým štrajkom, ktorého súčasťou mali byť aj blokácie ciest. Dopravcovia sa obávali, že vláda nenaplní podmienky, na ktorých sa dohodli s rezortom dopravy. UNAS sa dohodla napríklad na nespoplatnení prejazdov cez intravilány obcí, zaručení nespoplatnenia ciest II. a III. triedy a ostatných ciest I. triedy. Upraviť sa mali tiež pokuty za mýtne prehrešky na európsky priemer a prehodnocovať sa mal aj zákaz prejazdu pre kamióny po cestách II. a III. triedy. Následne sa od 15. marca 2014 zaviedli prejazdy cez intravilány obcí pre nákladné autá zadarmo.
9. júna 2014 – Začali raziť tunel Višňové na diaľnici D1 na úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Úsek by mal byť spojazdnený v roku 2019. Tunel Višňové má byť po dokončení najdlhším tunelom na Slovensku.
17. júna 2014 – Spustila sa výstavba diaľničných úsekov D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala a úseku D3 Žilina Strážov - Žilina Brodno.
17. novembra 2014 – Zaviedlo sa cestovanie vlakmi zadarmo pre študentov a dôchodcov. Nulové lístky platia v druhej vlakovej triede. Vzťahujú sa na vnútroštátne spoje štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko a vlaky RegioJet medzi Bratislavou a Komárnom. Výnimkou sú InterCity vlaky. Bezplatné cestovanie vlakmi sa od decembra 2014 vzťahuje aj na vdovy či siroty po bývalých vojakoch, policajtoch alebo hasičoch. Následne sa od 1. februára 2015 zvýšili zľavy na týždenné a mesačné predplatné lístky na vlaky na 50 %.
12. decembra 2014 - Minister dopravy Ján Počiatek ostal vo funkcii. Opozícii nevyšiel zámer vysloviť mu nedôveru. Opozícia ministrovi vyčítala tender Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty. Podľa KDH boli podmienky v tejto súťaži účelovo nastavené. Tvrdenia opozičných poslancov minister Počiatek odmietal.
1. januára 2015 – Začínajú platiť zmeny v cestnej dani, po novom je príjmom štátu a nie kraja. O úprave jej sadzieb tak rozhoduje vláda formou nariadenia. Samosprávam sa následne príjmy kompenzujú úpravou ich podielu na dani z príjmov fyzických osôb.
28. januára 2015 – Ministerstvo dopravy vyhlásilo súťaž na obchvat Bratislavy. Má ho tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 a rezort ho chce budovať ako PPP projekt. Súťaž nie je doteraz uzavretá, 1. februára 2016 ministerstvo určilo za víťaza tendra konzorcium firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. To predložilo v súťaži najlacnejšiu ponuku. Obchvat chce postaviť za 4,25 roka pri ročnej splátke počas tridsaťročnej prevádzky vo výške 56,72 milióna eur. Po tridsiatich rokoch by tak mal obchvat stáť celkovo približne 1,7 miliardy eur.
5. marca 2015 - Štátny nákladný dopravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) podpísal zmluvu o predaji a kúpe akcií dcérskej firmy Cargo Wagon so švajčiarskou spoločnosťou Ahaus Alstätter Eisenbahn Cargo (AAE). Na základe nej nadobudne firma AAE Wagon 66 % základného imania dcérskej spoločnosti štátneho ZSSK Carga.
7. mája 2015 – NDS spustila súťaž na úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Hodnotu zákazky diaľničiari odhadujú vo výške 199,1 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Súťaž nebola doteraz uzatvorená, sú k nej námietky.
3. júna 2015 – NDS vyhlásila súťaže na úseky diaľnice D1 na východe krajiny. Konkrétne ide o úsek z Budimíra po Bidovce a o obchvat Prešova, čiže úsek Prešov, západ - Prešov, juh. V prípade obchvatu Prešova odhaduje NDS hodnotu zákazky vo výške 369,5 milióna eur bez DPH. Na úsek Budimír - Bidovce je to 209,4 milióna eur bez DPH. Ani jeden tender nebol doteraz uzatvorený, objavili sa v nich námietky.
1. júla 2015 – Pokuty za mýtne prehrešky sa znížili o približne o polovicu. Napríklad doteraz bola pokuta pre vodiča nákladného auta, ktorý jazdil po spoplatnených úsekoch ciest bez úhrady mýta, vo výške 150-násobku nedoplatku mýta, najviac však 2250 eur. Po novom sa táto suma znížila na 1050 eur.
10. júla 2015 – Pre motoristov sa otvoril 16-kilometrový úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany.
22. septembra 2015 – Minister dopravy Ján Počiatek stiahol z rokovania parlamentu návrh nového stavebného zákona, ktorý rezort pripravoval niekoľko rokov. Urobil tak po tom, čo ho kritizovali viacerí opoziční poslanci a predkladali k právnej norme pozmeňujúce návrhy. Jeho zámerom bolo pripraviť zákon, ktorý bude v parlamente prijatý konsenzuálne.
4. októbra 2015 - Slovenská pošta a telekomunikačná spoločnosť SWAN predstavili novú značku, pod ktorou bude ponúkať svoje služby štvrtý mobilný operátor.
20. októbra 2015 – Do prevádzky sa uviedol nový úsek diaľnice D1 v časti Jánovce – Jablonov I. úsek.
6. novembra 2015 - Ministerstvo dopravy spustilo súťaž na prevádzku vlakov do Banskej Bystrice. Rezort chce zveriť túto železničnú trať dopravcovi na desať rokov. Vysúťažený dopravca by mal na tejto trati prevádzkovať najmenej osem vlakových súprav s kapacitou minimálne 530 miest na sedenie pre každú jednu súpravu. Štát predpokladá, že jej hodnota je viac ako 10 miliónov eur.
10. novembra 2015 – Vodiči môžu využívať asi desaťkilometrový úsek rýchlostnej komunikácie R2 medzi Pstrušou a Kriváňom. Obchvat Detvy skráti cestu medzi Zvolenom a Lučencom asi o šesť minút.
30. novembra 2015 – Motoristom odovzdali do užívania druhú časť 20 kilometrov dlhého úseku D1 Jánovce – Jablonov s tunelom Šibenik.
1. decembra 2015 – Začal sa predpredaj elektronickej diaľničnej známky (EDZ) platnej od 1. januára 2016. Užívateľ diaľnic tak už nebude musieť vo vozidle nalepovať papierovú diaľničnú známku, po novom bude výlučne elektronická. Správcom výberu úhrady diaľničnej známky je NDS. Systém prevádzkuje spoločnosť SkyToll.
1. januára 2016 – Spustil sa Jednotný informačný systém v cestnej doprave. Motoristov by mal napríklad upozorňovať na končiaci sa termín platnosti technickej alebo emisnej kontroly, zjednodušiť by mal tiež administratívu pre profesionálnych vodičov a dopravcov, a tiež skvalitniť služby autoškôl.
18. januára 2016 – InterCity (IC) vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) končia po 22 rokoch svojej prevádzky. Vlaky premávali na severnej trase medzi Bratislavou a Košicami. Posledné štyri roky jazdili ako komerčné spoje bez dotácie od štátu. Rozhodnutie zrušiť IC vlaky oznámila štátna ZSSK začiatkom decembra 2015. Dôvodom bolo podľa ZSSK, že firma nedokáže naplniť očakávania ministerstva dopravy, a to vymazať stratu, ktoré tieto vlaky produkujú.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR