|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. augusta 2013
Štvrtina Slovákov nemá na mäso, vyše polovica na dovolenku
Na stoloch niektorých slovenských domácností chýba mäso či ryba. V porovnaní so susedmi často ťaháme za kratší koniec a môžeme si toho dopriať podstatne menej. „Tak to si nemôžem ...
Zdieľať
BRATISLAVA 21. augusta (WEBNOVINY) - Na stoloch niektorých slovenských domácností chýba mäso či ryba. V porovnaní so susedmi často ťaháme za kratší koniec a môžeme si toho dopriať podstatne menej.
„Tak to si nemôžem dovoliť“. Takúto odpoveď pozná azda každý. A to nielen vtedy, keď sa jedná o luxusnú dovolenku, nové auto či dizajnérske doplnky.
Aj zdanlivo bežné veci, ktoré sú pre niekoho nevyhnutnosťou, môžu byť pre iných nedosiahnuteľným luxusom.
Takmer polovicu z našich spotrebných výdavkov nám mesačne ukroja nevyhnutné účty za bývanie a potraviny. Pre tretinu slovenských domácností je tak luxusom napríklad i výmena starých šiat za nové.
Možnosť dopriať si určité tovary a služby súvisí s výškou našich príjmov, cenovou hladinou a vývojom nezamestnanosti v krajine, a teda našou celkovou životnou úrovňou.
Drahé mäso uteká z tanierov
Rozprávkové „stolček prestri sa“ v skutočnom živote nefunguje a na potraviny vynakladáme až štvrtinu z našich mesačných spotrebných výdavkov.
Pri nákupe potravín sa takmer každý Slovák pozerá najmä na cenu a nie každý si môže vždy kúpiť to, na čo má chuť.
Mäso alebo rybu na stole aspoň každý druhý deň si nemôže dovoliť 26 % slovenských domácností. Vyplynulo to z výsledkov European Quality of Life Survey.
V porovnaní s priemerom Európskej únie je na Slovensku podiel takýchto domácností výrazne vyšší, keďže v EÚ si mäsité jedlo pravidelne nemôže dopriať len desatina európskych domácností.
Spomedzi krajín V4 je najvyšší podiel domácností, ktorým mäso na tanieri z finančných dôvodov chýba, v Maďarsku [až 41 %]. V Poľsku je takýchto domácností pätina a v Českej republike iba šestina.
Kamaráti zostanú doma
Ani pozvať známych k sebe domov na dobré jedlo či pohár vína nemusí byť samozrejmosťou. Aspoň raz do mesiaca si to nemôže dovoliť rovných 30 % slovenských domácností.
V Európskej únii ako celku nájdeme takýchto domácností dvakrát menej. Pohostiť známych u seba doma jedlom alebo pitím si aspoň raz do mesiaca ale nemôže dovoliť ani 19 % českých, 24 % poľských či 39 % maďarských domácností.
Vŕzgajúce skrine, vyblednuté poťahy na sedačke či zodratý koberec, ktoré priam pištia po výmene.
Hoci ceny nábytku či iného vybavenia domácnosti na Slovensku v posledných mesiacoch rastú omnoho pomalšie než ceny iných tovarov a služieb, stále sa jedná o nemalé čiastky a pre Slovákov predstavujú pomerne veľkú investíciu.
Nahradiť opotrebovaný nábytok si nemôže dovoliť až 56 % slovenských domácností. V únii si výmenu starého zariadenia nemôže dovoliť viac ako tretina domácností, v susednej Českej republike je to problém pre 46 % domácností, v Poľsku pre 59 % a v Maďarsku na výmenu nábytku nemôže pomyslieť až 7 z 10 rodín.
A ak už aj novú skriňu máme, zaplniť ju pekným oblečením nie je malina.
Vo vyťahanej košeli na "malte"
Až 32 % slovenských domácností priznáva, že má problém dopriať si radšej nové ako obnosené oblečenie.
Uprednostnenie oblečenia z druhej ruky je realitou aj v prípade 46 % Maďarov, 35 % Poliakov a 27 % Čechov. Európania sú „fanúšikmi second–handov z donútenia“ v menšej miere, keď obnosené oblečenie z finančných dôvodov uprednostňuje len 17 % z nich.
Nemôžem ísť každý rok na týždňovú dovolenku, pretože na to jednoducho nemám. Týždeň dovolenky na Slovensku nás vyjde na približne 300 EUR na osobu a ceny zahraničných dovoleniek sa pohybujú aj v násobkoch tejto sumy.
Preto nečudo, že každoročná dovolenka je finančne neúnosná až pre 6 z 10 slovenských domácností. S podobnými prekážkami sa ale stretáva aj 65 % maďarských, 56 % poľských a 36 % českých domácností. Utópiou je každoročná týždňová dovolenka aj pre 37 % Európanov.
Hoci máme leto a v súčasnosti všetci riešime skôr ventilátory a klimatizáciu ako kúrenie, udržanie potrebnej teploty predstavuje pre niektoré domácnosti problém. Každá deviata slovenská domácnosť má v zime problém zabezpečiť si v príbytku dostatočnú teplotu.
Najväčšie vrásky na čele majú kvôli nákladom na teplo domácnosti v Poľsku a Maďarsku. V Českej republike je zabezpečenie dostatočnej teploty finančne neúnosné len pre jednu domácnosť z dvadsiatich, v únii pre jednu z ôsmich.
Koľko % domácností si nemôže dovoliť:SRČRMaďarskoPoľskoEÚUdržiavať v domácnosti potrebnú teplotu11%5%15%24%12%Zaplatiť si ročne týždňovú dovolenku mimo domu58%36%65%56%37%Nahradiť opotrebovaný nábytok56%46%70%59%35%Jesť mäsité jedlo alebo rybu každý druhý deň26%17% 41%20%10%Radšej si kúpiť nové ako obnosené oblečenie32%27%46%35%17% Pozvať známych na jedlo či drink raz do mesiaca30%19%39% 24% 15%
Zdroj: Poštová banka podľa European Quality of Life Survey 2012
„Tak to si nemôžem dovoliť“. Takúto odpoveď pozná azda každý. A to nielen vtedy, keď sa jedná o luxusnú dovolenku, nové auto či dizajnérske doplnky.
Aj zdanlivo bežné veci, ktoré sú pre niekoho nevyhnutnosťou, môžu byť pre iných nedosiahnuteľným luxusom.
Takmer polovicu z našich spotrebných výdavkov nám mesačne ukroja nevyhnutné účty za bývanie a potraviny. Pre tretinu slovenských domácností je tak luxusom napríklad i výmena starých šiat za nové.
Možnosť dopriať si určité tovary a služby súvisí s výškou našich príjmov, cenovou hladinou a vývojom nezamestnanosti v krajine, a teda našou celkovou životnou úrovňou.
Drahé mäso uteká z tanierov
Rozprávkové „stolček prestri sa“ v skutočnom živote nefunguje a na potraviny vynakladáme až štvrtinu z našich mesačných spotrebných výdavkov.
Pri nákupe potravín sa takmer každý Slovák pozerá najmä na cenu a nie každý si môže vždy kúpiť to, na čo má chuť.
Mäso alebo rybu na stole aspoň každý druhý deň si nemôže dovoliť 26 % slovenských domácností. Vyplynulo to z výsledkov European Quality of Life Survey.
V porovnaní s priemerom Európskej únie je na Slovensku podiel takýchto domácností výrazne vyšší, keďže v EÚ si mäsité jedlo pravidelne nemôže dopriať len desatina európskych domácností.
Spomedzi krajín V4 je najvyšší podiel domácností, ktorým mäso na tanieri z finančných dôvodov chýba, v Maďarsku [až 41 %]. V Poľsku je takýchto domácností pätina a v Českej republike iba šestina.
Kamaráti zostanú doma
Ani pozvať známych k sebe domov na dobré jedlo či pohár vína nemusí byť samozrejmosťou. Aspoň raz do mesiaca si to nemôže dovoliť rovných 30 % slovenských domácností.
V Európskej únii ako celku nájdeme takýchto domácností dvakrát menej. Pohostiť známych u seba doma jedlom alebo pitím si aspoň raz do mesiaca ale nemôže dovoliť ani 19 % českých, 24 % poľských či 39 % maďarských domácností.
Vŕzgajúce skrine, vyblednuté poťahy na sedačke či zodratý koberec, ktoré priam pištia po výmene.
Hoci ceny nábytku či iného vybavenia domácnosti na Slovensku v posledných mesiacoch rastú omnoho pomalšie než ceny iných tovarov a služieb, stále sa jedná o nemalé čiastky a pre Slovákov predstavujú pomerne veľkú investíciu.
Nahradiť opotrebovaný nábytok si nemôže dovoliť až 56 % slovenských domácností. V únii si výmenu starého zariadenia nemôže dovoliť viac ako tretina domácností, v susednej Českej republike je to problém pre 46 % domácností, v Poľsku pre 59 % a v Maďarsku na výmenu nábytku nemôže pomyslieť až 7 z 10 rodín.
A ak už aj novú skriňu máme, zaplniť ju pekným oblečením nie je malina.
Vo vyťahanej košeli na "malte"
Až 32 % slovenských domácností priznáva, že má problém dopriať si radšej nové ako obnosené oblečenie.
Uprednostnenie oblečenia z druhej ruky je realitou aj v prípade 46 % Maďarov, 35 % Poliakov a 27 % Čechov. Európania sú „fanúšikmi second–handov z donútenia“ v menšej miere, keď obnosené oblečenie z finančných dôvodov uprednostňuje len 17 % z nich.
Nemôžem ísť každý rok na týždňovú dovolenku, pretože na to jednoducho nemám. Týždeň dovolenky na Slovensku nás vyjde na približne 300 EUR na osobu a ceny zahraničných dovoleniek sa pohybujú aj v násobkoch tejto sumy.
Preto nečudo, že každoročná dovolenka je finančne neúnosná až pre 6 z 10 slovenských domácností. S podobnými prekážkami sa ale stretáva aj 65 % maďarských, 56 % poľských a 36 % českých domácností. Utópiou je každoročná týždňová dovolenka aj pre 37 % Európanov.
Hoci máme leto a v súčasnosti všetci riešime skôr ventilátory a klimatizáciu ako kúrenie, udržanie potrebnej teploty predstavuje pre niektoré domácnosti problém. Každá deviata slovenská domácnosť má v zime problém zabezpečiť si v príbytku dostatočnú teplotu.
Najväčšie vrásky na čele majú kvôli nákladom na teplo domácnosti v Poľsku a Maďarsku. V Českej republike je zabezpečenie dostatočnej teploty finančne neúnosné len pre jednu domácnosť z dvadsiatich, v únii pre jednu z ôsmich.
Koľko % domácností si nemôže dovoliť:SRČRMaďarskoPoľskoEÚUdržiavať v domácnosti potrebnú teplotu11%5%15%24%12%Zaplatiť si ročne týždňovú dovolenku mimo domu58%36%65%56%37%Nahradiť opotrebovaný nábytok56%46%70%59%35%Jesť mäsité jedlo alebo rybu každý druhý deň26%17% 41%20%10%Radšej si kúpiť nové ako obnosené oblečenie32%27%46%35%17% Pozvať známych na jedlo či drink raz do mesiaca30%19%39% 24% 15%
Zdroj: Poštová banka podľa European Quality of Life Survey 2012