Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

03. januára 2006

Stvorená pre potešenie



7x24 hodín sme testovali Škodu Fabia RS 1,9 TDI



Zdieľať
Česká automobilka Škoda by sa síce mala v rámci koncernu VW venovať produkcii praktických rodinných vozidiel, na našu nesmiernu radosť má však vo svojej ponuke aj dva športovejšie modely - Octaviu a Fabiu vo verzii RS. Tieto špeciálne vozidlá určite potešia najmä dynamických vodičov, pre ktorých slovo tuning nie je veľkou neznámou. Vonkajšie úpravy menšej Fabie RS spočívajú v predĺženom a masívnejšom prednom nárazníku (s nápadnými guľatými hmlovkami)  a vo výraznej koncovke výfuku, vykúkajúcej spod zadného nárazníka. Pekné sú aj 16“ veľké hliníkové kolesá, avšak najväčšie prekvapenie na nás čakalo pod prednou kapotou.


Turbodiesel jej pasuje
Fabiu RS poháňa turbodieselový motor 1,9 TDI s výkonom 96 kW/130 k. Nech vás to neprekvapuje, dnes už totiž moderné turbodiesely v mnohých parametroch predbehli benzínové motory. Spojenie vysokého krútiaceho momentu 310 Nm, ohromnej elasticity na každom prevodovom stupni a pritom nízkej spotreby, vytvárajú iba ťažko odolateľné lákadlo. Iba na málo autách si totiž môžete  bez problémov „fičať“ po diaľnici rýchlosťou vyše 200 km/h, a pritom sa tešiť z nízkej spotreby a hluku motora. Nám vyšla v priemere spotreba len  5,75 l/100 km, a to - samozrejme - pri dynamickej jazde. V rýchlych zákrutách sme zasa ocenili športový podvozok Fabie, ktorý vo fabrike znížili o 15 mm. Tuhosť tlmičov však, našťastie, neprehnali, a tak sa aj najšportovejšia Fabia stále hodí na rodinný výlet.


Extra výbava
Poďme sa baviť o špeciálnej výbave, nie práve lacnej Fabie RS (stojí 599 990 korún). Nevyhnutnosťou súčasnosti je, samozrejme, mechanická klimatizácia, ale sériové xenónové svetlomety už takou samozrejmosťou nie sú. Potešil nás aj trojramenný volant a radiaca páka potiahnuté kožou, pekné boli sedadlá v kombinácii striebornej látky na bokoch a čiernej uprostred, ktorých bočné vedenie bolo nadmieru uspokojujúce. Mierne osvieženie by sme však dopriali čiernej prístrojovke, ktorá by dobre zniesla napríklad hliníkové alebo karbónové obklady. Kovové pedále jednoducho na spestrenie a vyvolanie športovej atmosféry nestačia. Ešteže ukazovatele na prístrojovke boli podmaľované striebornou farbou, pasujúcou k poťahu sedadiel. Keby ste mali ešte zopár „chechtákov“ navyše, za príplatok dostanete napríklad aj navigačný systém (77 150 korún) alebo CD menič pod sedadlom spolujazdca (16 850 korún).


Explózia výkonu
Motor je dobré držať v otáčkach, pod 2 000 ot./min sa toho totiž moc nedeje. Avšak potom príde explózia výkonu, ktorej koniec je až tesne za hranicou 4 000 ot./min. Nesklamala nás ani šesťstupňová manuálna prevodovka, vo Fabii RS sme sa jednoducho cítili dobre. Možno za to mohol aj výborný podvozok so širokými pneumatikami, možno dobrá bezpečnostná výbava. V otázke bezpečnosti máte na palube sériovo dva predné airbagy (za príplatok aj bočné), systémy ABS a ASR. Bohužiaľ, za stabilizačný systém ESP si musíte doplatiť 21 350 korún navyše. Podľa nás sa napriek tomu do Fabie RS oplatí zainvestovať. Od väčšej Octavie RS ju totiž delí vyše 300 000 korunový rozdiel a spotreba jej dieselového motora je bez debaty omnoho nižšia. Motor TDI síce neponúka široké použiteľné pásmo otáčok, ale veď v praxi je aj tak nadôležitejší ťah v stredných otáčkach.       
Adriana Tomanová


   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Vydarená kombinácia (8. 11. 2005)



nasledujúci článok >>
Besniaci orkán
<< predchádzajúci článok
Kohn 3.1.2006