|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. augusta 2007
Štúdiá, ktoré sa stali synonymom Federica Felliniho
V legendárnych rímskych filmových ateliéroch Cinecitta vypukol obrovský požiar. Budovu o rozlohe asi dvetisíc metrov plamene zachvátili okolo 22:00 v noci 9. augusta. Na miesto takmer okamžite ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. augusta (WEBNOVINY) - V legendárnych rímskych filmových ateliéroch Cinecitta vypukol obrovský požiar. Budovu o rozlohe asi dvetisíc metrov plamene zachvátili okolo 22:00 v noci 9. augusta. Na miesto takmer okamžite dorazilo niekoľko hasičských áut. Ikonické štúdia Cinecitta, domov filmu Ben Hur (1959)
a prakticky synonymum Federica Felliniho oslávili v apríli sedemdesiate výročie odkedy ich založil diktátor Benito Mussolini. Napriek tomu, že v nich nakrúcali americké blockbustery ako Gangy New Yorku (2002), či Umučenie Krista (2004), posledné dve desaťročia ich sláva upadá.
Rozľahlé štúdiá Cinecitta, čo v preklade znamená "mesto filmu" otvorili 28. apríla 1937 ako konkurenciu americkému Hollywoodu a Mussoliniho nástroj propagandy. "Štúdiá sa narodili vo fašizme a Mussolini dobre vedel, že film môže hrať v propagande dôležitú úlohu. Cieľom bolo vytvoriť v Ríme "Hollywood na Tiberi", kam mohli prísť americkí filmári a nakrúcať svoje filmy za menej peňazí," uviedol pri príležitosti osláv výročia štúdií v apríli filmový expert Aldo Tassone. Začiatkom päťdesiatych rokov sem začali chodiť americkí režiséri, ktorí si okrem nízkej ceny pochvaľovali aj obrovský priestor. Medzi známejšie snímky, ktoré tu nakrúcali patrí napríklad Ben Hur (1959) Williama Wylera, či Quo Vadis? (1951) Mervyna LeRoya. Štúdio takisto využívali aj talianski filmári, vrátane Roberta Rosselliniho, Vittoria de Sicu, či Luchino Viscontia. Najväčším šampiónom Cinecitty však vždy bol velikán Fellini, ktorý tu nakrútil svoje najznámejšie filmy ako Sladký život (1960), Satyrikon (1969) a Amarcord (1973).
O niečo neskôr, v sedemdesiatych rokoch, zlatá éra štúdií skončila. Osudnou sa jej stal nárast televíznych produkcií a v osemdesiatych rokoch takmer zbankrotovali. "Na vrchole svojej slávy boli štúdiá medzi rokmi 1955 a 1975. Odvtedy sa produkcia znížila z 220 filmov za rok na 80," spresnil Tassone. V roku 1997 tri štvrtiny štúdií sprivatizovali, vďaka čomu sa im podarilo mierne povstať a ponúknuť nižšie ceny, profesionalitu a atraktívnu kulisu Ríma. V roku 2002 tu taliansko-americký filmár Martin Scorsese nakrútil Gangy New Yorku a o dva roky neskôr ho nasledoval Mel Gibson so svojim kontroverzným Umučením Krista. Televízny seriál z produkcie HBO Rím je posledným veľkým projektom, ktorý tu vznikal.
SITA/AFP