![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
29. apríla 2015
Stretnutie s umením na Zvolenskom zámku bude o školských stavbách
Ilustračné foto, Zvolen
Zdieľať

Kurátorka Zbierky architektúry SNG priblíži na príklade autentických architektonických štúdií, projektov a fotografií diela Vladimíra Dedečka problematiku zavádzania progresívnych dispozičných riešení do výstavby školských zariadení po druhej svetovej vojne. Jednou z úloh povojnovej architektúry na Slovensku bolo aj vyriešenie problémov dovtedajšej školskej výstavby. Krajina sa ešte v 50. rokoch potýkala s akútnym nedostatkom školských objektov a s hygienicky nevyhovujúcimi priestormi, ktoré v mnohých prípadoch existovali ešte ako relikty z čias monarchie.
Je zaujímavé, že to boli práve architekti, ktorí od polovice 50. rokov začali presadzovať nielen nové stavebné riešenia na základe požiadavky hygieny a zdravého vyučovania, ale iniciovali aj aplikovanie progresívnych metód do vyučovacieho procesu podľa vzoru vyspelých kapitalistických krajín.
V druhej polovici 50. rokov a počas nasledujúceho desaťročia zohrával významnú úlohu v tejto oblasti školský ateliér Štátneho projektového ústavu na čele s architektmi Vladimírom Dedečkom a Rudolfom Miňovským, ktorí do projektovania všeobecno-vzdelávacích, stredoškolských a neskôr i vysokoškolských inštitúcií zaviedli tzv. pavilónový typ škôl, budovaný na princípoch nového rozvoľneného urbanizmu.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR