![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
04. marca 2011
Strategický partner má získať 66 % akcií Carga do júla 2012
Štát plánuje odpredať 66 % akcií zadlženej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. strategickému partnerovi do začiatku júla 2012. Navrhuje to ministerstvo dopravy, ...
Zdieľať

Ešte pred vlastným predajom podielu štátu v spoločnosti je však podľa rezortu nevyhnutné ukončiť vysporiadanie majetku medzi ŽSR a Cargom, ako aj uskutočniť prevod vybraného majetku určeného na technicko-hygienickú údržbu koľajových vozidiel z Carga na Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s., ktorá prevádzkuje osobnú dopravu. Takto majú byť odstránené negatívne dôsledky nesprávneho rozdelenia majetku medzi ZSSK a Cargom a tiež eliminované riziko z privatizácie opravárenskej základne Carga pre osobného prepravcu.
Zmluva medzi ministerstvom dopravy a ZSSK o prevádzke osobnej železničnej dopravy, ktorú uzatvorili koncom vlaňajška na roky 2011 až 2020, vytvára priestor pre liberalizáciu osobnej prepravy v celkovom rozsahu 35 % z objednaných výkonov 30,3 mil. vlakokilometrov. Podiel liberalizácie osobnej prepravy, teda jej prevádzkovania inými dopravcami, sa má zvýšiť medziročne maximálne o 10 %. ŽSR ako správca železničnej infraštruktúry majú zostať v úplnom vlastníctve štátu. Len v prípade tratí s nedostatočným potenciálom osobnej a nákladnej dopravy a kde sa nepodarí zabezpečiť ich ďalšie prevádzkovanie na základe nájomného vzťahu, možno podľa programu revitalizácie uvažovať o ich zverení samosprávnym krajom alebo inému subjektu v súlade so zákonom o dráhach.
Tri štátne železničné spoločnosti mali ku koncu roka 2010 záväzky v celkovej výške 1,549 mld. eur pri súhrnnej hodnote ich majetku 4,318 mld. eur. Úroveň zadlžeností železničných spoločností tak dosiahla 36 %. V najhoršej situácii je Cargo so zadlženosťou 75 %, keďže pri majetku 685 mil. eur má záväzky 518 mil. eur. Popritom musí uhradiť návratnú štátnu finančnú výpomoc spred dvoch rokov v objeme 166 mil. eur. Zadlženosť ZSSK predstavuje 65 % pri záväzkoch 439 mil. eur a majetku 673 mil. eur. Štát spoločnosti dlhuje na neuhradenej strate z minulých rokov pri prevádzke osobnej dopravy 157 mil. eur. ŽSR sú zadlžené na úrovni 20 %, lebo ich záväzky dosahujú 592 mil. eur a majetok má hodnotu 2,96 mld. eur. Spoločnosti štát neuhradil stratu z minulosti za prevádzku železničnej dopravnej cesty vo výške 196 mil. eur, hodnota návratnej štátnej finančnej výpomoci dosahuje 69,9 mil. eur.