|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. novembra 2007
Štrajk francúzskych železničiarov pokračuje druhým dňom
Vo Francúzsku druhým dňom pokračuje štrajk železničiarov a pracovníkov parížskej mestskej dopravy na protest proti plánovanej reforme dôchodkového systému. Nepremáva väčšina vlakov po celej ...
Zdieľať
PARÍŽ 15. novembra (WEBNOVINY) - Vo Francúzsku druhým dňom pokračuje štrajk železničiarov a pracovníkov parížskej mestskej dopravy na protest proti plánovanej reforme dôchodkového systému. Nepremáva väčšina vlakov po celej krajine, parížske metro funguje na 25 percent, nepremávajú prímestské vlaky, takže obyvatelia hlavného mesta museli prísť do práce na autách, bicykloch alebo pešo. V Paríži ráno vznikli zápchy v celkovej dĺžke asi 300 kilometrov. Vo štvrtok vypravia len asi 150 zo 700 vlakov TGV, ktoré spájajú hlavné francúzske mestá. Štrajk bude podľa odborov pokračovať ďalších najmenej 24 hodín.
Prezident Nicolas Sarkozy vyzval na zastavenie štrajku a ministra práce Francoisa Bertranda poveril rokovaním s odbormi a železničnou spoločnosťou. "Prezident bol vždy presvedčený, že rokovaniami všetkých strán sa dá dosiahnuť viac než konfliktom," povedal prezidentov hovorca David Martinon s tým, že štrajk sa musí čo najskôr skončiť kvôli pasažierom. Vláda síce na dôchodkovej reforme trvá, no železničnej spoločnosti môže pomôcť v snahe poskytnúť dotknutým pracovníkom mzdové výhody.
Verejná mienka je v tomto prípade proti odborom. Podľa prieskumov takmer 55 percent Francúzov nepovažuje štrajky za primerané. Francúzske médiá preto očakávajú, že odbory štrajk čoskoro odvolajú.
Dopravní zamestnanci protestujú proti plánom vlády zrušiť takzvaný zvláštny dôchodkový režim, ktorý využíva 1,6 milióna pracovníkov dopravy, energetiky a niektorých iných odvetví. Štát prispieva na zvláštny dôchodkový systém asi 5 miliardami eur ročne. Zrušenie zvláštneho režimu by viedlo napríklad k predĺženiu dôchodkového veku zamestnancov, ktorí teraz môžu ísť do dôchodku po odpracovaní 37,5 roka, zatiaľ čo ostatní zamestnanci až po odpracovaní 40 rokov. V súčasnosti niektorí zamestnanci železníc dostanú plnú penziu už vo veku 50 rokov.
SITA/AFP