|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. novembra 2012
Storočná električka Kométa sa do Tatier vráti na Vianoce
Historická tatranská električka Kométa sa do Tatier vráti na Vianoce. Po tom, čo tento klenot Vysokých Tatier zostal po zásahu bleskom nehybne stáť v depe, električku v septembri previezli do ...
Zdieľať
VRÚTKY 14. novembra (WEBNOVINY) – Historická tatranská električka Kométa sa do Tatier vráti na Vianoce. Po tom, čo tento klenot Vysokých Tatier zostal po zásahu bleskom nehybne stáť v depe, električku v septembri previezli do železničnej opravovne vo Vrútkach.
„Dnes je takmer isté, že vďaka aktivite Veterán klubu železníc Poprad a ďalších partnerov sa na Vianoce vráti Kométa do Tatier. Práce na jej oprave naberajú na intenzite. Odstránené sú všetky vodiče trakčného obvodu a postupne sa nahrádzajú novými káblami s dokonalejšou izoláciou. Ochranu elektrických prístrojov bude zabezpečovať nová prepäťová ochrana. Špeciálnu bleskoistku vyrobí na mieru pre Kométu firma Siemens a dovezie ju zo závodu až z Nemecka,“ povedal Jaroslav Vančo z Veterán klubu železníc Poprad.
Vo Vrútkach vyrobili pre Kométu aj nové čelné plechy a pôvodné vzduchové potrubia nahradili novými pre bezpečné a spoľahlivé fungovanie tlakovej brzdy. Kolesá električky opravári dokonale očistili a špeciálnou metódou premerali, či sa v nich nenachádzajú trhliny, ktoré by mohli byť príčinou vykoľajenia.
Najviac poškodená bola elektrická výzbroj, bleskom prepálenú a spráchnivenú izoláciu káblov našli na rôznych miestach. Vrútocké opravovne vymenia tatranskej električke aj hrdzavé plechy a všetko nalakujú.
Obrazom: Popradská Kométa
Slávna električka Kométa:
Elektrický vozeň TEVD 22 vyrobili v roku 1912 v továrni Ganz Budapešť pre potreby Tatranskej elektrickej vicinálnej dráhy. Malá, ale veľmi stabilná električka od zimy 1922 pluhovala trate vo Vysokých Tatrách. V decembri 1977 ju vyradili z prevádzky a odstavili na koľaji v popradskom depe.
Od roku 1983 sa pokúšal vrátiť Kométu späť na koľaje Jaroslav Vančo a jeho priatelia, no napriek tisíckam hodín brigádnických prác sa im nepodarilo dať električku do stavu schopného prevádzky.
V roku 1987 však Československá televízia potrebovala do filmu starú električku a po oprave v dielňach popradského depa už v marci 1987 Kométa aj s prívesným vozňom vyšla na trať.
Po sérii vážnych porúch a následnom zásahu bleskom skončila minulý rok opäť v depe na odstavnej koľaji. Do vrútockej opravovne bola prevezená v septembri vďaka aktivite Veterán klubu železníc v Poprade.
„Dnes je takmer isté, že vďaka aktivite Veterán klubu železníc Poprad a ďalších partnerov sa na Vianoce vráti Kométa do Tatier. Práce na jej oprave naberajú na intenzite. Odstránené sú všetky vodiče trakčného obvodu a postupne sa nahrádzajú novými káblami s dokonalejšou izoláciou. Ochranu elektrických prístrojov bude zabezpečovať nová prepäťová ochrana. Špeciálnu bleskoistku vyrobí na mieru pre Kométu firma Siemens a dovezie ju zo závodu až z Nemecka,“ povedal Jaroslav Vančo z Veterán klubu železníc Poprad.
Vo Vrútkach vyrobili pre Kométu aj nové čelné plechy a pôvodné vzduchové potrubia nahradili novými pre bezpečné a spoľahlivé fungovanie tlakovej brzdy. Kolesá električky opravári dokonale očistili a špeciálnou metódou premerali, či sa v nich nenachádzajú trhliny, ktoré by mohli byť príčinou vykoľajenia.
Najviac poškodená bola elektrická výzbroj, bleskom prepálenú a spráchnivenú izoláciu káblov našli na rôznych miestach. Vrútocké opravovne vymenia tatranskej električke aj hrdzavé plechy a všetko nalakujú.
Obrazom: Popradská Kométa
Slávna električka Kométa:
Elektrický vozeň TEVD 22 vyrobili v roku 1912 v továrni Ganz Budapešť pre potreby Tatranskej elektrickej vicinálnej dráhy. Malá, ale veľmi stabilná električka od zimy 1922 pluhovala trate vo Vysokých Tatrách. V decembri 1977 ju vyradili z prevádzky a odstavili na koľaji v popradskom depe.
Od roku 1983 sa pokúšal vrátiť Kométu späť na koľaje Jaroslav Vančo a jeho priatelia, no napriek tisíckam hodín brigádnických prác sa im nepodarilo dať električku do stavu schopného prevádzky.
V roku 1987 však Československá televízia potrebovala do filmu starú električku a po oprave v dielňach popradského depa už v marci 1987 Kométa aj s prívesným vozňom vyšla na trať.
Po sérii vážnych porúch a následnom zásahu bleskom skončila minulý rok opäť v depe na odstavnej koľaji. Do vrútockej opravovne bola prevezená v septembri vďaka aktivite Veterán klubu železníc v Poprade.