Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

14. marca 2017

Sťažnosti má byť možné podávať už aj elektronicky



Občania Slovenskej republiky by mali mať po novom možnosť domáhať sa svojich práv už aj elektronicky podanou sťažnosťou. Rozšírenie možností prináša návrh novely ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Bratislava 14. marca (TASR) – Občania Slovenskej republiky by mali mať po novom možnosť domáhať sa svojich práv už aj elektronicky podanou sťažnosťou. Rozšírenie možností prináša návrh novely zákona o sťažnostiach, ktorý dnes odobrili poslanci z Ústavnoprávneho výboru NR SR a odporučili jeho schválenie aj v pléne na marcovej schôdzi.


Zavedenie elektronickej sťažnosti je jednou zo zmien, ktoré navrhol Úrad vlády (ÚV) SR. Reaguje tak na proces informatizácie spoločnosti a snaží sa realizovať úpravy smerujúce k efektívnemu vybavovaniu sťažností.

Po novom nebude možné podať sťažnosť ústne ani telefaxom. Elektronicky ju bude môcť podať občan, ktorý disponuje občianskym preukazom s elektronickým čipom a úspešne sa autentifikuje, vysvetlil ÚV v dôvodovej správe. Ak by e-mail odoslal bez autorizácie kvalifikovaným elektronickým podpisom, musel by sťažnosť do piatich pracovných dní potvrdiť. Inak bude odložená.

K novele zákona o sťažnostiach, v poradí už štvrtej, pristúpil Úrad vlády s úmyslom odstrániť jeho systémové a vecné nedostatky zistené v aplikačnej praxi. Zároveň sa do novely premietajú prijaté právne normy, ktoré by mohli mať vplyv na postup alebo spôsob prešetrovania a vybavovania sťažností.

"Návrh novely zákona o sťažnostiach preto novým spôsobom upravuje niektoré doterajšie postupy pri podávaní, posudzovaní, prešetrovaní a vybavovaní sťažností. Zároveň konkretizuje obsah niektorých pojmov, úkonov a povinností, ktoré s problematikou vybavovania sťažností súvisia," odôvodnil Úrad vlády SR.

V návrhu upravil spôsob vybavovania sťažnosti proti vybaveniu alebo odloženiu predchádzajúcich sťažností, zavedenie možnosti podávania sťažností prostredníctvom elektronických schránok, spôsob podávania sťažnosti sťažovateľom osobne. Novela tiež konkretizuje rozsah podaní, ktoré nespĺňajú podmienky sťažnosti podľa zákona a upravuje aj povinnosti sťažovateľa pre jeho zastupovanie v konaní o jeho sťažnosti.

Úrad vlády predložil návrh s rozporom s verejnosťou. Jej zástupcovia v hromadnej pripomienke žiadali, aby boli úrady aj naďalej povinné zaoberať sa anonymnými sťažnosťami, ktoré obsahujú konkrétne informácie nasvedčujúce porušeniu právnych predpisov. Protestovali tiež proti tomu, aby sa predĺžila lehota na vybavenie sťažnosti z 30 na 60 pracovných dní a nesúhlasili napríklad ani s tým, aby mohla byť táto lehota prerušená počas poskytovania súčinnosti iným orgánom verejnej správy.

Vedúci Úradu vlády SR Igor Federič (Smer-SD) dnes na pôde výboru avizoval, že ak prax ukáže, že lehota 60 pracovných dní je prehnane veľa, možno sa baviť o skrátení. "Ale súčasný stav tomu zatiaľ nenasvedčuje," priznal s tým, že sťažností je pomerne veľa a nestíhajú sa vybavovať. "Ak sa chceme so sťažnosťami zodpovedne vyrovnať, potrebujeme nejaký čas," dodal Federič.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
VIDEO:SSE posiela prvé faktúry s novými cenami,medziročne klesnú o 6 %
<< predchádzajúci článok
Bratislava bude hostiť konferenciu Fórum slovenského stavebníctva