|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. marca 2011
Stavebná polícia požiadala Jána Figeľa o zmenu legislatívy
Zavedenie prísnejších pokút za priestupky, nové druhy sankcií pri búraní ...
Zdieľať
Fotografia pani Libuše Slamkovej z Moravian, ktorej v záhrade za plotom rodinného domu začína vyrastať priemyselná halaBRATISLAVA 1. marca (WBN/PR) - Zavedenie prísnejších pokút za priestupky, nové druhy sankcií pri búraní historických budov bez povolenia, zákaz činnosti pre stavebníka, ktorý realizuje čiernu stavbu. To sú opatrenia, ktoré žiada do stavebného zákona zapracovať petičná iniciatíva „STAVEBNÁ POLÍCIA“, ktorá dnes odovzdala štátnemu tajomníkovi ministra dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi viac ako 7 200 podpisov občanov podporujúcich zmenu legislatívy a stavebného zákona.
„Podpisy sme zbierali už dlhšiu dobu, no chceli sme nechať ministrovi 100 dní, aby sa stihol zorientovať v problematike. Z dnešného stretnutia vyplynulo, že ministerstvo plánuje v dohľadnej dobe pripraviť malú novelu stavebného zákona a my veríme, že dnešné stretnutie odštartuje spoluprácu na novej legislatíve, ktorá bude zodpovedať požiadavkám európskej úrovne“, uviedol iniciátor petičnej akcie a bojovník proti čiernym stavbám Oliver Kríž. Autori petície žiadajú sprísnenie pokút a nové druhy sankcií za porušenie stavebného zákona (zákaz činnosti, zabavenie strojov). Stavebný úrad by mal mať možnosť kontrolovať stavbu už v priebehu výstavby a v prípade porušenia stavebného povolenia ju zastaviť alebo odpojiť od inžinierskych sietí (energie). Rozšírili by sa mali aj možnosti pre odstránenie nelegálnych stavieb a naopak, sprísnilo by sa dodatočné legalizovanie čiernych stavieb.
Ako uviedol Oliver Kríž, cieľom iniciatívy nie je zriadenie nového kontrolného orgánu, ale zakotvenie viacerých opatrení uľahčujúcich boj proti stavebnej kriminalite. “Máme vyzbieraných už viac ako 7 200 podpisov. Najviac z Bratislavy, ale aj z Košíc, Trenčína, Bánoviec nad Bebravou, či z Detvy. Ľudia nám posielajú svoje príbehy snažíme sa im poradiť, ale to, čo ich skutočne môže ochrániť je poriadny stavebný zákon. “
Stavebná polícia chce do zákona dostať šesť opatrení:
Prvým je zavedenie prísnejších pokút za priestupky a správne delikty. Podľa neho by mohol stavebný úrad udeľovať pokutu do výšky desiatich percent z hodnoty stavby. Okrem toho by sa mali zaviesť nové druhy sankcií - sankcia prepadnutia veci (materiál, nástroje) a sankcia zákazu činnosti. Zároveň by sa mal uzákoniť trestný čin aj pre v poslednom čase časté stavby v centrách miest bez stavebného povolenia či odstraňovanie historicky cenných budov bez búracieho povolenia. Platný Trestný zákon totiž podľa Kríža definuje ako trestný čin "iba" neoprávnené postavenie stavby v chránenom území. Kompetencie stavebných úradov je potrebné "posilniť" aj o možnosť vydať rozhodnutie o odpojení stavieb od elektriny, vody a plynu, tiež rozšírením možností na nariadenie odstránenia stavby či zúžením možností na dodatočné povolenie stavby. V neposlednom rade by sa mali rozšíriť kompetencie mestskej polície ako aj Policajného zboru SR.
Iniciatíva sa opiera o fungovanie stavebnej polície v okolitých krajinách. Stavebná polícia v Rakúsku môže napríklad udeliť pokutu do 36-tisíc eur či zhabať stavebný materiál a zariadenia. Staviteľ čiernej stavby môže dostať trest odňatia slobody na šesť týždňov. Vo Švajčiarsku môžu orgány stavebnej polície zadržať priamo na mieste osobu, ktorá stavia bez povolenia a môže byť odsúdená na tri roky. V niektorých kantónoch nie je okrem toho výška pokuty limitovaná. Stavebná polícia v Nemecku zasa môže za porušenie stavebného poriadku udeliť pokutu 500-tisíc eur. Stavebná polícia v Chorvátsku môže napríklad odpájať čierne stavby od inžinierskych sietí.
„Podpisy sme zbierali už dlhšiu dobu, no chceli sme nechať ministrovi 100 dní, aby sa stihol zorientovať v problematike. Z dnešného stretnutia vyplynulo, že ministerstvo plánuje v dohľadnej dobe pripraviť malú novelu stavebného zákona a my veríme, že dnešné stretnutie odštartuje spoluprácu na novej legislatíve, ktorá bude zodpovedať požiadavkám európskej úrovne“, uviedol iniciátor petičnej akcie a bojovník proti čiernym stavbám Oliver Kríž. Autori petície žiadajú sprísnenie pokút a nové druhy sankcií za porušenie stavebného zákona (zákaz činnosti, zabavenie strojov). Stavebný úrad by mal mať možnosť kontrolovať stavbu už v priebehu výstavby a v prípade porušenia stavebného povolenia ju zastaviť alebo odpojiť od inžinierskych sietí (energie). Rozšírili by sa mali aj možnosti pre odstránenie nelegálnych stavieb a naopak, sprísnilo by sa dodatočné legalizovanie čiernych stavieb.
Ako uviedol Oliver Kríž, cieľom iniciatívy nie je zriadenie nového kontrolného orgánu, ale zakotvenie viacerých opatrení uľahčujúcich boj proti stavebnej kriminalite. “Máme vyzbieraných už viac ako 7 200 podpisov. Najviac z Bratislavy, ale aj z Košíc, Trenčína, Bánoviec nad Bebravou, či z Detvy. Ľudia nám posielajú svoje príbehy snažíme sa im poradiť, ale to, čo ich skutočne môže ochrániť je poriadny stavebný zákon. “
Stavebná polícia chce do zákona dostať šesť opatrení:
Prvým je zavedenie prísnejších pokút za priestupky a správne delikty. Podľa neho by mohol stavebný úrad udeľovať pokutu do výšky desiatich percent z hodnoty stavby. Okrem toho by sa mali zaviesť nové druhy sankcií - sankcia prepadnutia veci (materiál, nástroje) a sankcia zákazu činnosti. Zároveň by sa mal uzákoniť trestný čin aj pre v poslednom čase časté stavby v centrách miest bez stavebného povolenia či odstraňovanie historicky cenných budov bez búracieho povolenia. Platný Trestný zákon totiž podľa Kríža definuje ako trestný čin "iba" neoprávnené postavenie stavby v chránenom území. Kompetencie stavebných úradov je potrebné "posilniť" aj o možnosť vydať rozhodnutie o odpojení stavieb od elektriny, vody a plynu, tiež rozšírením možností na nariadenie odstránenia stavby či zúžením možností na dodatočné povolenie stavby. V neposlednom rade by sa mali rozšíriť kompetencie mestskej polície ako aj Policajného zboru SR.
Iniciatíva sa opiera o fungovanie stavebnej polície v okolitých krajinách. Stavebná polícia v Rakúsku môže napríklad udeliť pokutu do 36-tisíc eur či zhabať stavebný materiál a zariadenia. Staviteľ čiernej stavby môže dostať trest odňatia slobody na šesť týždňov. Vo Švajčiarsku môžu orgány stavebnej polície zadržať priamo na mieste osobu, ktorá stavia bez povolenia a môže byť odsúdená na tri roky. V niektorých kantónoch nie je okrem toho výška pokuty limitovaná. Stavebná polícia v Nemecku zasa môže za porušenie stavebného poriadku udeliť pokutu 500-tisíc eur. Stavebná polícia v Chorvátsku môže napríklad odpájať čierne stavby od inžinierskych sietí.