|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. októbra 2014
Stavba železnice Trate mládeže skončila pred 65 rokmi, pozrite si to
Na archívnej snímke z 31. októbra 1949 spustenie dopravy na Trati mládeže v Hronskej Dúbrave. Na snímke slávnostný vlak prechádza cez viadukt.
Zdieľať
Na archívnej snímke z 31. októbra 1949 spustenie dopravy na Trati mládeže v Hronskej Dúbrave. Na snímke slávnostný vlak prechádza cez viadukt. Foto: TASR - Koloman Cích archívna snímka fotografie
Bratislava 28. októbra (TASR) – Stavba Trate mládeže z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice bola dokončená pred 65 rokmi 28. októbra 1949. Do prevádzky ju slávnostne uviedli o dva dni neskôr - 30. októbra toho roku.Pri spriemyselňovaní Slovenska a plnení úloh prvej päťročnice mali veľký význam aj stavby mládeže. Prvou bola práve Trať mládeže z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice. Železničná trať tu už existovala, pôvodne slúžila pre potreby štiavnických baní. Dňa 6. októbra 1943 za vojnovej Slovenskej republiky začali budovať novú trať nahrádzajúcu úzkokoľajku s vozňami ťahanými legendárnou "Ančou". Stavebné práce sa dokončiť nepodarilo - prerušilo ich Slovenské národné povstanie (SNP) a nemecká okupácia.
Galéria slávnostného otvorenia Trate mládeže:
Po vojne to išlo pomaly
V povojnovom období napredovala stavba len veľmi pomaly. Ústredný Zväz slovenskej mládeže v roku 1947 navrhol, že trať dokončia mládežníci a táto rozsiahla brigádnická akcia dostala názov Trať mládeže.
Náročný terén
Povojnová stavba Trate mládeže sa oficiálne začala 5. apríla 1948. Trať je typická horská železnica. Stavali ju v zložitých terénnych podmienkach, bolo potrebné vybudovať 49 železničných a 32 cestných objektov. Trať dlhá 20,3 km prekonáva výškový rozdiel 266 metrov. Na uvedenom úseku museli vybudovať 1200 m dlhý tunel, dva mosty, tri viadukty, železničné stanice v Kozelníku, Banskej Belej, Banskej Štiavnici a zastávku v Banskom Studenci.
Stavba trate bola ukončená 28. októbra 1949 a o dva dni neskôr, 30. októbra toho roku, ju slávnostne otvorili.
Desaťtisíce brigádnikov
Takto oduševnene pozdravili brigádnici Trate mládeže podpredsedu vlády Viliama Širokého. Foto: TASR - Koloman Cích archívna snímka fotografie sken scan
Na výstavbe železničnej trate sa zúčastnilo v rokoch 1948 až 1949 viac než 47 tisíc brigádnikov, z toho okolo 1600 mladých ľudí bolo zo zahraničia, najmä z Bulharska, Poľska a Francúzska. Pri stavbe Trate mládeže sa zrodil aj slovenský folklórny súbor Lúčnica. Celovečerný agitačný dokument o výstavbe Trate mládeže s názvom Oceľová cesta pochádza z roku 1949 a nakrútil ho režisér Vladimír Bahna.Trať družby sa začala stavať v roku 1949, v roku 1950 Priehrada mládeže pri Púchove. Najväčší rozmach stavieb mládeže bol v rokoch 1950-1951, keď na nich pracovalo vyše 50.000 brigádnikov. Komunistický režim podporoval a propagoval tieto stavby mládeže, lebo mali dokazovať budovateľské nadšenie a oddanosť mladých ľudí veci socializmu a zároveň poslúžili ako nástroj ich ovplyvňovania.
Mesto Banská Štiavnica sa od roku 2012 usiluje o zapísanie Trate mládeže do Registra národných kultúrnych pamiatok SR.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR