|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. júna 2013
Štát vraj rozpredá Cargo, tichú privatizáciu odmieta
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. by mala presunúť nákladné vozne, prekladiská či depá do dcérskych firiem. Štátny nákladný vlakový dopravca má podiely v nich následne ...
Zdieľať
BRATISLAVA 5. júna (WEBNOVINY) - Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. by mala presunúť nákladné vozne, prekladiská či depá do dcérskych firiem.
Štátny nákladný vlakový dopravca má podiely v nich následne predať súkromníkom. Informoval o tom v stredu denník SME s odvolaním sa na pracovnú verziu materiálu ministerstva dopravy, ktorú má k dispozícii.
V dokumentoch ministerstva dopravy sa podľa novín nikde nespomína, že by malo Cargo záujemcov o podiely hľadať cez súťaž. Dlh štátnej firmy sa ráta na pol miliardu eur, z toho vyše 136,7 mil. eur má vrátiť štátu.
"Rokovania o budúcnosti Carga stále prebiehajú. Jediné, čo dnes vieme vylúčiť, je privatizácia Carga," zareagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa s tým, že na detaily je ešte príliš skoro.
Zlaté vajcia pre mecenášov
Riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol poradcom premiérky Ivety Radičovej pre dopravu, si myslí, že je to skrytá privatizácia.
Súkromníci sa podľa neho dostanú k ziskovým častiam Carga a štátu zostanú dlhy. Predošlý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tvrdí, že zarobiť na tom môžu "mecenáši Smeru".
Štát by podľa materiálu rezortu dopravy mal mať 100-percentný podiel iba v zadlženej materskej spoločnosti Cargo. Tá bude naďalej prepravovať tovar, ale vozne prejdú do starostlivosti dcérskej firmy.
Cargo by malo vložiť 12 700 z 13 300 vozňov do dcérskej firmy, od ktorej si ich bude prenajímať. Za predaj dcéry s vozňami môže Cargo získať okolo 200 mil. eur. Druhá dcérska firma, dodáva SME, sa má vytvoriť na to, aby prevzala opravy vozňov a tretia by mala zastrešovať prekládku tovarov.
Pri opravách vozňov zvažuje Cargo do dcérskej firmy zapojiť aj partnerskú Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., ktorá vykonáva osobnú dopravu. Tá nedávno od Carga kupovala časť jeho opravovní asi za 50 mil. eur, aby si opravy nemusela objednávať v Cargu.
Spolupráca s Rusmi
Do opravovní by mohol vstúpiť súkromná firma, tejto činnosti sa venuje napríklad trnavská ŽOS podnikateľa Vladimíra Poóra.
Cargo už jednu dcérsku firmu má. Bulk Transshipment Slovakia prekladá železnú rudu v Čiernej nad Tisou. Majoritu v nej má súkromná firma Budamar Logistics.
"Do dcérskych spoločností sa predpokladá vstup partnerov," uvádza sa v plánoch ministerstva dopravy. "Výnos z odpredaja majetkového podielu v dcérskych spoločnostiach bude použitý na zníženie dlhu," uviedol rezort.
Materská firma v rukách štátu má mať vplyv na riadenie v dcérskych firmách, ale podľa predpokladov by v nich nemala mať majoritu.
Cargo a ruská spoločnosť Centrum pre prepravu tovarov v kontajneroch TransContainer podpísali 4. apríla memorandum o spolupráci v oblasti kontajnerovej prepravy medzi Európskou úniou a Ruskou federáciou cez územie Slovenska.
Podľa Carga je to prvý krok k vytvoreniu spoločného podniku medzi oboma spoločnosťami v intermodálnej preprave tovaru v kontajneroch po železnici Európskej únie so železničným rozchodom 1 435 milimetrov.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur.
Štátny nákladný vlakový dopravca má podiely v nich následne predať súkromníkom. Informoval o tom v stredu denník SME s odvolaním sa na pracovnú verziu materiálu ministerstva dopravy, ktorú má k dispozícii.
V dokumentoch ministerstva dopravy sa podľa novín nikde nespomína, že by malo Cargo záujemcov o podiely hľadať cez súťaž. Dlh štátnej firmy sa ráta na pol miliardu eur, z toho vyše 136,7 mil. eur má vrátiť štátu.
"Rokovania o budúcnosti Carga stále prebiehajú. Jediné, čo dnes vieme vylúčiť, je privatizácia Carga," zareagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa s tým, že na detaily je ešte príliš skoro.
Zlaté vajcia pre mecenášov
Riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol poradcom premiérky Ivety Radičovej pre dopravu, si myslí, že je to skrytá privatizácia.
Súkromníci sa podľa neho dostanú k ziskovým častiam Carga a štátu zostanú dlhy. Predošlý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tvrdí, že zarobiť na tom môžu "mecenáši Smeru".
Štát by podľa materiálu rezortu dopravy mal mať 100-percentný podiel iba v zadlženej materskej spoločnosti Cargo. Tá bude naďalej prepravovať tovar, ale vozne prejdú do starostlivosti dcérskej firmy.
Cargo by malo vložiť 12 700 z 13 300 vozňov do dcérskej firmy, od ktorej si ich bude prenajímať. Za predaj dcéry s vozňami môže Cargo získať okolo 200 mil. eur. Druhá dcérska firma, dodáva SME, sa má vytvoriť na to, aby prevzala opravy vozňov a tretia by mala zastrešovať prekládku tovarov.
Pri opravách vozňov zvažuje Cargo do dcérskej firmy zapojiť aj partnerskú Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., ktorá vykonáva osobnú dopravu. Tá nedávno od Carga kupovala časť jeho opravovní asi za 50 mil. eur, aby si opravy nemusela objednávať v Cargu.
Spolupráca s Rusmi
Do opravovní by mohol vstúpiť súkromná firma, tejto činnosti sa venuje napríklad trnavská ŽOS podnikateľa Vladimíra Poóra.
Cargo už jednu dcérsku firmu má. Bulk Transshipment Slovakia prekladá železnú rudu v Čiernej nad Tisou. Majoritu v nej má súkromná firma Budamar Logistics.
"Do dcérskych spoločností sa predpokladá vstup partnerov," uvádza sa v plánoch ministerstva dopravy. "Výnos z odpredaja majetkového podielu v dcérskych spoločnostiach bude použitý na zníženie dlhu," uviedol rezort.
Materská firma v rukách štátu má mať vplyv na riadenie v dcérskych firmách, ale podľa predpokladov by v nich nemala mať majoritu.
Cargo a ruská spoločnosť Centrum pre prepravu tovarov v kontajneroch TransContainer podpísali 4. apríla memorandum o spolupráci v oblasti kontajnerovej prepravy medzi Európskou úniou a Ruskou federáciou cez územie Slovenska.
Podľa Carga je to prvý krok k vytvoreniu spoločného podniku medzi oboma spoločnosťami v intermodálnej preprave tovaru v kontajneroch po železnici Európskej únie so železničným rozchodom 1 435 milimetrov.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur.