|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 29.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Milada
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. októbra 2012
Štát v tomto roku ušetrí za súkromnú cestu R1
Tohtoročná platba štátu za dostupnosť úsekov rýchlostnej cesty R1 postavených cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) by mala byť nižšia. Ministerstvo dopravy malo ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. októbra (WEBNOVINY) - Tohtoročná platba štátu za dostupnosť úsekov rýchlostnej cesty R1 postavených cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) by mala byť nižšia.
Ministerstvo dopravy malo koncesionárskej spoločnosti Granvia a.s. za tri úseky štvorprúdovej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v celkovej dĺžke 52 kilometrov zaplatiť v tomto roku podľa plánu 100,641 mil. eur.
Namiesto toho by jej mal podľa očakávania uhradiť 96,32 mil. eur, čo je menej o 4,3 mil. eur. "Spomenutý rozdiel predstavujú zrážky z pravidelných mesačných platieb, ktoré si koncesionár zrazil na základe podmienok koncesnej zmluvy," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Menej za nové úseky
Ministerstvo v súčasnosti rozporuje koncesionárovi sumu približne 3,5 mil. eur v spojitosti s úhradou mesačných jednotkových platieb za súkromnú cestu. "A to jednak za neplnenie výkonnostných noriem a cieľov v prevádzke a údržbe rýchlostnej cesty, a jednak za nedostupnosť jazdných pruhov," dodal hovorca.
Ide napríklad o prípady, keď nepojazdné vozidlo, ktoré zasahovalo do jazdného pruhu, nebolo odstránené v zmluvnej lehote, alebo neboli vykonané vegetačné úpravy a neboli dodržané termíny údržby v súlade zo schváleným ročným harmonogramom.
V spojitosti s uvedeným projektom PPP boli v tomto roku plánované celkové výdavky štátu v objeme 140,141 mil. eur. Podľa očakávania by mali nakoniec dosiahnuť 137,891 mil. eur najmä z dôvodu nižšej platby za dostupnosť úsekov rýchlostnej komunikácie.
Štát už preplatil Granvii v tomto roku jednorazovú daň z pridanej hodnoty (DPH) vo výške 38 mil. eur. Stalo sa tak po tom, čo koncesionár koncom júna odovzdal do užívania posledný úsek cesty, takmer šesťkilometrový severný obchvat Banskej Bystrice.
"Koncesionárovi bola uhradená DPH v súlade s koncesnou zmluvou v auguste 2012," uviedol Kóňa. Výdavky štátu na prípravu a ukončenie PPP projektov v tomto roku by mali dosiahnuť okolo 3,58 mil. eur namiesto plánovaných 1,5 mil. eur.
Celkové výdavky štátu na R1 v budúcom roku majú byť 130,964 mil. eur. Z toho poplatky za dostupnosť cesty by sa mali zvýšiť na 130,564 mil. eur. Ministerstvo dopravy bude totiž platiť koncesionárovi počas celého roka už za kompletnú cestu.
"Budúci rok sa bude platiť už za všetky úseky, kým tento rok tomu tak nebolo," potvrdil Kóňa. Okrem poplatku za dostupnosť cesty by mal štát na budúci rok za prípravu a ukončenie PPP doplatiť poslednú úhradu vo výške 400 tis. eur.
Na celkovú výšku sumy, ktorú štát vyplatí koncesionárovi, však podľa neho vplývajú aj iné faktory. "Výška platby, a teda aj znižovanie platby súvisí s plnením si povinností prevádzkovateľa stavby. Aktívnym prístupom sa snažíme kontrolovať koncesionára, aby si v maximálnej možnej miere plnil povinnosti vyplývajúce z koncesnej zmluvy a cesta bola bezpečná a komfortná. Dôsledným uplatňovaním zmluvy sa takisto snažíme ušetriť daňovým poplatníkom významné prostriedky," dodal Kóňa.
Štyri miliardy za 30 rokov
V minulom roku mal štát v spojení s PPP výdavky 275,744 mil. eur. Najväčšia časť pripadla na daň z pridanej hodnoty vo výške 173,639 mil. eur za tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 46 kilometrov, ktoré koncesionár odovzdal do predčasného užívania vlani koncom októbra.
Výdavky na prípravu a ukončenie PPP dosiahli 102,105 mil. eur. "Podľa zákona o DPH treba túto daň odviesť, keď nastalo zdaniteľné plnenie, teda po odovzdaní úseku do predčasného užívania," poznamenal Kóňa.
Pred dvoma rokmi štát zaplatil len na prípravu a ukončenie PPP 53,741 mil. eur. Podľa výhľadu na roky 2014 a 2015 by mali poplatky za dostupnosť R1 vzrásť na 131,047 mil. eur a 131,544 mil. eur. Počas platnosti 30-ročnej koncesie by mal štát zaplatiť za cestu takmer 4 mld. eur.
Ministerstvo dopravy malo koncesionárskej spoločnosti Granvia a.s. za tri úseky štvorprúdovej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v celkovej dĺžke 52 kilometrov zaplatiť v tomto roku podľa plánu 100,641 mil. eur.
Namiesto toho by jej mal podľa očakávania uhradiť 96,32 mil. eur, čo je menej o 4,3 mil. eur. "Spomenutý rozdiel predstavujú zrážky z pravidelných mesačných platieb, ktoré si koncesionár zrazil na základe podmienok koncesnej zmluvy," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Menej za nové úseky
Ministerstvo v súčasnosti rozporuje koncesionárovi sumu približne 3,5 mil. eur v spojitosti s úhradou mesačných jednotkových platieb za súkromnú cestu. "A to jednak za neplnenie výkonnostných noriem a cieľov v prevádzke a údržbe rýchlostnej cesty, a jednak za nedostupnosť jazdných pruhov," dodal hovorca.
Ide napríklad o prípady, keď nepojazdné vozidlo, ktoré zasahovalo do jazdného pruhu, nebolo odstránené v zmluvnej lehote, alebo neboli vykonané vegetačné úpravy a neboli dodržané termíny údržby v súlade zo schváleným ročným harmonogramom.
V spojitosti s uvedeným projektom PPP boli v tomto roku plánované celkové výdavky štátu v objeme 140,141 mil. eur. Podľa očakávania by mali nakoniec dosiahnuť 137,891 mil. eur najmä z dôvodu nižšej platby za dostupnosť úsekov rýchlostnej komunikácie.
Štát už preplatil Granvii v tomto roku jednorazovú daň z pridanej hodnoty (DPH) vo výške 38 mil. eur. Stalo sa tak po tom, čo koncesionár koncom júna odovzdal do užívania posledný úsek cesty, takmer šesťkilometrový severný obchvat Banskej Bystrice.
"Koncesionárovi bola uhradená DPH v súlade s koncesnou zmluvou v auguste 2012," uviedol Kóňa. Výdavky štátu na prípravu a ukončenie PPP projektov v tomto roku by mali dosiahnuť okolo 3,58 mil. eur namiesto plánovaných 1,5 mil. eur.
Celkové výdavky štátu na R1 v budúcom roku majú byť 130,964 mil. eur. Z toho poplatky za dostupnosť cesty by sa mali zvýšiť na 130,564 mil. eur. Ministerstvo dopravy bude totiž platiť koncesionárovi počas celého roka už za kompletnú cestu.
"Budúci rok sa bude platiť už za všetky úseky, kým tento rok tomu tak nebolo," potvrdil Kóňa. Okrem poplatku za dostupnosť cesty by mal štát na budúci rok za prípravu a ukončenie PPP doplatiť poslednú úhradu vo výške 400 tis. eur.
Na celkovú výšku sumy, ktorú štát vyplatí koncesionárovi, však podľa neho vplývajú aj iné faktory. "Výška platby, a teda aj znižovanie platby súvisí s plnením si povinností prevádzkovateľa stavby. Aktívnym prístupom sa snažíme kontrolovať koncesionára, aby si v maximálnej možnej miere plnil povinnosti vyplývajúce z koncesnej zmluvy a cesta bola bezpečná a komfortná. Dôsledným uplatňovaním zmluvy sa takisto snažíme ušetriť daňovým poplatníkom významné prostriedky," dodal Kóňa.
Štyri miliardy za 30 rokov
V minulom roku mal štát v spojení s PPP výdavky 275,744 mil. eur. Najväčšia časť pripadla na daň z pridanej hodnoty vo výške 173,639 mil. eur za tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 46 kilometrov, ktoré koncesionár odovzdal do predčasného užívania vlani koncom októbra.
Výdavky na prípravu a ukončenie PPP dosiahli 102,105 mil. eur. "Podľa zákona o DPH treba túto daň odviesť, keď nastalo zdaniteľné plnenie, teda po odovzdaní úseku do predčasného užívania," poznamenal Kóňa.
Pred dvoma rokmi štát zaplatil len na prípravu a ukončenie PPP 53,741 mil. eur. Podľa výhľadu na roky 2014 a 2015 by mali poplatky za dostupnosť R1 vzrásť na 131,047 mil. eur a 131,544 mil. eur. Počas platnosti 30-ročnej koncesie by mal štát zaplatiť za cestu takmer 4 mld. eur.