|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. októbra 2012
Štát stopol vlak pod Dunajom, Košice dostanú nové električky
Projekt výstavby podzemnej železničnej trate Bratislava Predmestie - Filiálka sa v súčasnom programovom období eurofondov nebude realizovať. Minister dopravy Ján Počiatek o tom rozhodol ...
Zdieľať
BRATISLAVA 8. októbra (WEBNOVINY) - Projekt výstavby podzemnej železničnej trate Bratislava Predmestie - Filiálka sa v súčasnom programovom období eurofondov nebude realizovať.
Minister dopravy Ján Počiatek o tom rozhodol na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie.
Ako informoval v pondelok na tlačovej besede Počiatek, štúdia neodporúča projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov a z tých istých príčin sa podľa neho nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať z Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.
Radšej električky ako tunel
Projekt Filiálka bude podľa ministra dopravy vyradený zo zásobníka projektov v Operačnom programe Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013 a vyše 420 mil. eur, ktoré mali pôvodne ísť na tento projekt, bude použitých na náhradné projekty.
Tie sa budú týkať nákupu nových prímestských a regionálnych vlakov pre cestujúcich v bratislavskom a košickom regióne, rekonštrukcie bratislavského Starého mosta, či výstavby električkovej trate do Petržalky.
Vyčlenené zdroje pôjdu aj na nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, na nákup nových trolejbusov v Bratislave, ako aj na modernizáciu električkových tratí v oboch mestách.
Nie sú peniaze
Minister dopravy tvrdí, že realizáciou náhradných projektov v Bratislave a Košiciach sa do roku 2015 výrazne zlepší kvalita mestskej hromadnej dopravy v oboch mestách.
"Ministerstvo dopravy očakáva zvýšenie záujmu cestujúcich o pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie hromadnou dopravou, ako aj odľahčenie individuálnej dopravy a zníženie dopravných nehôd," dodal Počiatek.
"Po príchode na toto ministerstvo sme našli nelichotivý stav v pripravenosti viacerých projektov a musím podotknúť, že kľúčových projektov. A jedným z nich je určite aj projekt novej podzemnej železničnej trate a stanice Bratislava Filiálka," informoval Počiatek.
Minister označil za nezodpovedné začatie tendra na prvú etapu prác pri výstavbe železničnej trate v Bratislave bez toho, aby bolo zabezpečené jeho financovanie z eurofondov. "Štúdia realizovateľnosti je absolútne najzákladnejším predpokladom, aby akýkoľvek projekt mohol byť financovaný z európskych fondov," povedal Počiatek.
Financovanie takej veľkej investície podľa neho v súčasnosti nie je reálne zo štátneho rozpočtu a jedinou možnosťou by boli európske peniaze.
Stavať chceli naši i Česi
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálky vo februári tohto roka. Ministrom dopravy bol vtedy ešte Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali 23. júla a železnice ich ešte nevyhodnotili.
Predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD.
Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo je oproti odhadovaným nákladom okolo 64 %.
Projekt Filiálky má podľa štúdie síce určitú perspektívu, ale nie s takými technickými parametrami, s akými je navrhnutý. Musela by sa zmeniť koncepcia, stanica Filiálka by bola len prímestská a nebola by súčasťou medzinárodného koridoru.
Bola by zakopaná plytšie, mala kratšie nástupištia a bola by bližšie k uzlu mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte. "V prípade preprojektovania celého projektu a zmeny podľa tejto filozofie je možné uvažovať v budúcom programovom období aj o financovaní takéhoto projektu," povedal Počiatek.
To by si však opäť vyžiadalo vypracovanie štúdie realizovateľnosti a vyhodnotenie ekonomickej návratnosti projektu. "Čo je, samozrejme, zdĺhavý proces, ale vzhľadom na preťaženosť hlavnej bratislavskej stanice táto úvaha stále nie je mŕtva," dodal.
Peniaze už začali tiecť
Nemalé prostriedky na prípravu projektu boli vynaložené zbytočne.
Podľa ministra sa bude treba vysporiadať s bežiacim tendrom.
"ŽSR budú rešpektovať rozhodnutie ministra dopravy, počkajú na oficiálne stanovisko z ministerstva dopravy a následne rozhodnú o ďalšom postupe," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa železníc Martina Pavliková po tlačovej besede Počiatka.
Tesne predtým ešte informovala, že pokračujú vo vyhodnocovaní ponúk v tendri.
"ŽSR majú k dispozícií stavebné povolenia, ktoré umožňujú zahájenie stavebných prác po uzatvorení zmluvy s úspešným uchádzačom," dodala.
Minister dopravy Ján Počiatek o tom rozhodol na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie.
Ako informoval v pondelok na tlačovej besede Počiatek, štúdia neodporúča projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov a z tých istých príčin sa podľa neho nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať z Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.
Radšej električky ako tunel
Projekt Filiálka bude podľa ministra dopravy vyradený zo zásobníka projektov v Operačnom programe Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013 a vyše 420 mil. eur, ktoré mali pôvodne ísť na tento projekt, bude použitých na náhradné projekty.
Tie sa budú týkať nákupu nových prímestských a regionálnych vlakov pre cestujúcich v bratislavskom a košickom regióne, rekonštrukcie bratislavského Starého mosta, či výstavby električkovej trate do Petržalky.
Vyčlenené zdroje pôjdu aj na nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, na nákup nových trolejbusov v Bratislave, ako aj na modernizáciu električkových tratí v oboch mestách.
Nie sú peniaze
Minister dopravy tvrdí, že realizáciou náhradných projektov v Bratislave a Košiciach sa do roku 2015 výrazne zlepší kvalita mestskej hromadnej dopravy v oboch mestách.
"Ministerstvo dopravy očakáva zvýšenie záujmu cestujúcich o pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie hromadnou dopravou, ako aj odľahčenie individuálnej dopravy a zníženie dopravných nehôd," dodal Počiatek.
"Po príchode na toto ministerstvo sme našli nelichotivý stav v pripravenosti viacerých projektov a musím podotknúť, že kľúčových projektov. A jedným z nich je určite aj projekt novej podzemnej železničnej trate a stanice Bratislava Filiálka," informoval Počiatek.
Minister označil za nezodpovedné začatie tendra na prvú etapu prác pri výstavbe železničnej trate v Bratislave bez toho, aby bolo zabezpečené jeho financovanie z eurofondov. "Štúdia realizovateľnosti je absolútne najzákladnejším predpokladom, aby akýkoľvek projekt mohol byť financovaný z európskych fondov," povedal Počiatek.
Financovanie takej veľkej investície podľa neho v súčasnosti nie je reálne zo štátneho rozpočtu a jedinou možnosťou by boli európske peniaze.
Stavať chceli naši i Česi
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálky vo februári tohto roka. Ministrom dopravy bol vtedy ešte Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali 23. júla a železnice ich ešte nevyhodnotili.
Predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD.
Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo je oproti odhadovaným nákladom okolo 64 %.
Projekt Filiálky má podľa štúdie síce určitú perspektívu, ale nie s takými technickými parametrami, s akými je navrhnutý. Musela by sa zmeniť koncepcia, stanica Filiálka by bola len prímestská a nebola by súčasťou medzinárodného koridoru.
Bola by zakopaná plytšie, mala kratšie nástupištia a bola by bližšie k uzlu mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte. "V prípade preprojektovania celého projektu a zmeny podľa tejto filozofie je možné uvažovať v budúcom programovom období aj o financovaní takéhoto projektu," povedal Počiatek.
To by si však opäť vyžiadalo vypracovanie štúdie realizovateľnosti a vyhodnotenie ekonomickej návratnosti projektu. "Čo je, samozrejme, zdĺhavý proces, ale vzhľadom na preťaženosť hlavnej bratislavskej stanice táto úvaha stále nie je mŕtva," dodal.
Peniaze už začali tiecť
Nemalé prostriedky na prípravu projektu boli vynaložené zbytočne.
Podľa ministra sa bude treba vysporiadať s bežiacim tendrom.
"ŽSR budú rešpektovať rozhodnutie ministra dopravy, počkajú na oficiálne stanovisko z ministerstva dopravy a následne rozhodnú o ďalšom postupe," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa železníc Martina Pavliková po tlačovej besede Počiatka.
Tesne predtým ešte informovala, že pokračujú vo vyhodnocovaní ponúk v tendri.
"ŽSR majú k dispozícií stavebné povolenia, ktoré umožňujú zahájenie stavebných prác po uzatvorení zmluvy s úspešným uchádzačom," dodala.