|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. decembra 2010
Štát poskytne dotáciu ZSSK 205 mil. € a ŽSR 200 mil. €
Riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec (druhý zľava), minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (uprostred) a námestníčka generálne riaditeľa Železníc Slovenskej republiky pre ekonomiku Silvia ...
Zdieľať
Riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec (druhý zľava), minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (uprostred) a námestníčka generálne riaditeľa Železníc Slovenskej republiky pre ekonomiku Silvia Némethová (druhá sprava) na TB o dlhodobých zmluvách štátu so železničnými spoločnosťami.Foto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 27. decembra (WEBNOVINY) - Štát sa zaviazal poskytnúť v budúcom roku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) na prevádzku osobnej dopravy dotáciu vo výške 205 mil. eur a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) na prevádzku dráh okolo 200 mil. eur. Informoval o tom minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v súvislosti so zmluvami o výkonoch vo verejnom záujme, ktoré uzavrelo v pondelok ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja s oboma štátnymi železničnými spoločnosťami na desať, respektíve tri roky s platnosťou od začiatku roka 2011.
Zmluvy podľa ministra dopravy umožnia železničným spoločnostiam dosiahnuť stabilizáciu a konsolidáciu pomerov, aby mohli od roku 2012 hospodáriť vyrovnane bez strát a zároveň sa rozvíjať. "A o to ide pri dnešnom podpise zmlúv, ktorých cieľom je vytvoriť viac stability, istoty, ale aj ďalšieho tlaku na modernizáciu, kvalitu služieb a efektívnosť vykonávanej dopravy," povedal Figeľ.
Celková zmluvne dohodnutá strata z prevádzky osobnej dopravy na železnici doteraz predstavovala 228 mil. eur, pričom štátny rozpočet vykrýval 149 mil. eur. Rozdiel vo výške 79 mil. eur financuje ZSSK z bankových úverov. Osobný prepravca si pre budúci rok nárokuje od štátu o 11,5 % nižšiu dotáciu. Štát si v roku 2011 v osobnej doprave na železnici objednal a zároveň garantuje objem výkonov 30,3 mil. vlakových kilometrov, čo je oproti terajšej úrovni menej o 2 mil. vlakových kilometrov, alebo zhruba o 5 %. "Celkovo sa to dotkne 3 % cestujúcich," povedal generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec s tým, že obmedzenie výkonov sa prejaví na niektorých menej vyťažených regionálnych spojoch po úprave terajšieho cestovného poriadku v marci 2011. Podpis desaťročnej zmluvy podľa Kravca zakladá možnosti na vyrovnané hospodárenie v budúcich rokoch a použitie dosiahnutého zisku na investície. ZSSK uvažuje o znižovaní straty aj zvýšením cestovného, podľa Kravca je však zatiaľ predčasné hovoriť, o koľko a kedy by mohla osobná doprava zdražieť. V spoločnosti ešte pokračuje analýza hospodárenia, pričom opatrenia na konsolidáciu by mali byť známe koncom februára budúceho roka.
V prípade zmluvy so ŽSR sa má objem štátnej dotácie na prevádzkovanie dráh v budúcom roku zvýšiť zo súčasných 119,5 mil. eur na 200 mil. eur, čo je viac o vyše 80 mil. eur. O toľko totiž majú klesnúť príjmy správcu infraštruktúry po znížení poplatkov za využívanie železníc z 10 eur na 3,50 eura na kilometer od budúceho roka. Pokiaľ s doterajšou základnou sumou dotácie pre ŽSR počíta budúcoročný štátny rozpočet, doplatok majú zabezpečiť budúce rozpočtové opatrenia vlády. "Tento model, ku ktorému pristupujeme, vychádza z kombinácie fixných a variabilných nákladov, čo zase umožňuje zaviesť novú cenu za dopravu na železničných dráhach," dodal Figeľ. Modernizácia železničnej infraštruktúry bude podľa neho ďalej pokračovať, aby doprava mohla byť rýchlejšia, komfortnejšia a bezpečnejšia.
"Pozitívne hodnotíme aj to, že zmluva začína byť veľmi partnerská a vlastne obsahuje aj isté mechanizmy o tom, ako sa bude hodnotiť kvalita infraštruktúry, dodržiavanie grafikonu, prípadne sankcie, ktoré nás môžu čakať," uviedla námestníčka generálneho riaditeľ ŽSR pre ekonomiku Silvia Némethová. Opatrenia na konsolidáciu spoločnosti majú byť podľa nej známe v priebehu prvého štvrťroka 2011 po zhodnotení výsledkov analýzy hospodárenia, ktorá má byť známa do konca tohto roka.
Zmluva so ZSSK o prevádzkovaní osobnej dopravy bola prvý raz podpísaná na desaťročné obdobie 2011 až 2020 namiesto doterajších troch rokov a podobne aj zmluva so ŽSR o prevádzkovaní dráh je uzavretá na tri roky 2011 až 2013, keď doteraz bola pripravovaná každoročne. Predĺženie platnosti zmlúv umožňujú nové zákony o doprave na dráhach a dráhach z roku 2009, ako aj európska legislatíva o zjednotení poskytovania služieb v železničnej a cestnej doprave. Minister dopravy pripomenul, že plánovaná liberalizácia osobnej dopravy v budúcich rokoch umožní, aby okolo 35 % výkonov zabezpečovali súkromné firmy.
Zmluvy podľa ministra dopravy umožnia železničným spoločnostiam dosiahnuť stabilizáciu a konsolidáciu pomerov, aby mohli od roku 2012 hospodáriť vyrovnane bez strát a zároveň sa rozvíjať. "A o to ide pri dnešnom podpise zmlúv, ktorých cieľom je vytvoriť viac stability, istoty, ale aj ďalšieho tlaku na modernizáciu, kvalitu služieb a efektívnosť vykonávanej dopravy," povedal Figeľ.
Celková zmluvne dohodnutá strata z prevádzky osobnej dopravy na železnici doteraz predstavovala 228 mil. eur, pričom štátny rozpočet vykrýval 149 mil. eur. Rozdiel vo výške 79 mil. eur financuje ZSSK z bankových úverov. Osobný prepravca si pre budúci rok nárokuje od štátu o 11,5 % nižšiu dotáciu. Štát si v roku 2011 v osobnej doprave na železnici objednal a zároveň garantuje objem výkonov 30,3 mil. vlakových kilometrov, čo je oproti terajšej úrovni menej o 2 mil. vlakových kilometrov, alebo zhruba o 5 %. "Celkovo sa to dotkne 3 % cestujúcich," povedal generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec s tým, že obmedzenie výkonov sa prejaví na niektorých menej vyťažených regionálnych spojoch po úprave terajšieho cestovného poriadku v marci 2011. Podpis desaťročnej zmluvy podľa Kravca zakladá možnosti na vyrovnané hospodárenie v budúcich rokoch a použitie dosiahnutého zisku na investície. ZSSK uvažuje o znižovaní straty aj zvýšením cestovného, podľa Kravca je však zatiaľ predčasné hovoriť, o koľko a kedy by mohla osobná doprava zdražieť. V spoločnosti ešte pokračuje analýza hospodárenia, pričom opatrenia na konsolidáciu by mali byť známe koncom februára budúceho roka.
V prípade zmluvy so ŽSR sa má objem štátnej dotácie na prevádzkovanie dráh v budúcom roku zvýšiť zo súčasných 119,5 mil. eur na 200 mil. eur, čo je viac o vyše 80 mil. eur. O toľko totiž majú klesnúť príjmy správcu infraštruktúry po znížení poplatkov za využívanie železníc z 10 eur na 3,50 eura na kilometer od budúceho roka. Pokiaľ s doterajšou základnou sumou dotácie pre ŽSR počíta budúcoročný štátny rozpočet, doplatok majú zabezpečiť budúce rozpočtové opatrenia vlády. "Tento model, ku ktorému pristupujeme, vychádza z kombinácie fixných a variabilných nákladov, čo zase umožňuje zaviesť novú cenu za dopravu na železničných dráhach," dodal Figeľ. Modernizácia železničnej infraštruktúry bude podľa neho ďalej pokračovať, aby doprava mohla byť rýchlejšia, komfortnejšia a bezpečnejšia.
"Pozitívne hodnotíme aj to, že zmluva začína byť veľmi partnerská a vlastne obsahuje aj isté mechanizmy o tom, ako sa bude hodnotiť kvalita infraštruktúry, dodržiavanie grafikonu, prípadne sankcie, ktoré nás môžu čakať," uviedla námestníčka generálneho riaditeľ ŽSR pre ekonomiku Silvia Némethová. Opatrenia na konsolidáciu spoločnosti majú byť podľa nej známe v priebehu prvého štvrťroka 2011 po zhodnotení výsledkov analýzy hospodárenia, ktorá má byť známa do konca tohto roka.
Zmluva so ZSSK o prevádzkovaní osobnej dopravy bola prvý raz podpísaná na desaťročné obdobie 2011 až 2020 namiesto doterajších troch rokov a podobne aj zmluva so ŽSR o prevádzkovaní dráh je uzavretá na tri roky 2011 až 2013, keď doteraz bola pripravovaná každoročne. Predĺženie platnosti zmlúv umožňujú nové zákony o doprave na dráhach a dráhach z roku 2009, ako aj európska legislatíva o zjednotení poskytovania služieb v železničnej a cestnej doprave. Minister dopravy pripomenul, že plánovaná liberalizácia osobnej dopravy v budúcich rokoch umožní, aby okolo 35 % výkonov zabezpečovali súkromné firmy.