|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 4.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Barbora
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. mája 2012
Štát nemá peniaze pre regionálne letiská
Štát nemá podľa ministra dopravy Jána Počiatka nadbytok peňazí na financovanie plnohodnotného rozvoja menších regionálnych letísk. Šéf rezortu to považuje za hlavný hendikep. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 11. mája (WEBNOVINY) - Štát nemá podľa ministra dopravy Jána Počiatka nadbytok peňazí na financovanie plnohodnotného rozvoja menších regionálnych letísk.
Šéf rezortu to považuje za hlavný hendikep. Minister si dokáže predstaviť, že niektoré z regionálnych letísk by mohli spravovať samosprávne kraje alebo miestne samosprávy.
Potrebné je podľa neho nájsť vhodný model.
"Nebránim sa ničomu. Je veľmi dôležité, ako sa na to pozerajú samotné regióny, pretože pre ne to má byť hlavným prínosom. Model, že letisko bude preberať samospráva, môže byť aj vhodný, otázka je financovanie," povedal Počiatek pre agentúru SITA.
Minister ďalej uviedol, že po príchode na ministerstvo dopravy nenašiel žiadnu ucelenú koncepciu, s ktorou by sa dalo ďalej pracovať. "Budeme musieť na tom popracovať so samosprávami," uzavrel Počiatek.
Nové pravidlá
Vláda Ivety Radičovej schválila v júli minulého roka návrh zámerov fungovania malých letísk, ktorý predložil vtedajší minister dopravy Ján Figeľ.
Podľa materiálu samosprávne kraje a mestá, ktoré boli alebo sú akcionármi malých letísk v Poprade, Žiline a na Sliači, by v nich mali získať bezplatne väčšinové podiely štátu do konca roka 2013.
Na letisku v Piešťanoch plánoval štát celú svoju menšinovú účasť na základe rozhodnutia vlády zo septembra 2009 previesť na Trnavský samosprávny kraj a mesto Piešťany do konca minulého roka.
Podmienkou vo všetkých prípadoch je, aby noví vlastníci zachovali funkčnosť letísk minimálne počas 10 rokov. Ako náhradný spôsob ďalšieho fungovania letísk, ak by samosprávy o ne nemali záujem, by malo byť ich dlhodobé prenajatie súkromným subjektom alebo predaj vlastníckeho podielu štátu.
Efektivita vs. počet
Ministerstvo financií navrhlo, že treba jasne určiť, ktoré letiská sú potrebné, lebo z rozpočtu nebude možné financovať ich prevádzku ani obrovské investície. Nepotrebné a stratové letiská preto navrhovalo predať a z výnosov financovať rekonštrukciu prioritných letísk.
Na zabezpečenie prevádzky leteckej dopravy a výstavbu leteckej infraštruktúry štát vlani poskytol dotácie vo výške 8,66 mil. eur miesto pôvodne plánovaných 5,5 mil. eur.
Z toho na bezpečnostnú ochranu letísk išlo 3,87 mil. eur, na bezpečnú prevádzku letiskovej infraštruktúry 2,8 mil. eur, na správu a údržbu letiskovej infraštruktúry 514,2 tis. eur, na riadenie a vybavenie letov oslobodených od odplát 442,5 tis. eur a na investičné dotácie pre letiská Sliač a Poprad - Tatry spolu 1,02 mil. eur.
Šéf rezortu to považuje za hlavný hendikep. Minister si dokáže predstaviť, že niektoré z regionálnych letísk by mohli spravovať samosprávne kraje alebo miestne samosprávy.
Potrebné je podľa neho nájsť vhodný model.
"Nebránim sa ničomu. Je veľmi dôležité, ako sa na to pozerajú samotné regióny, pretože pre ne to má byť hlavným prínosom. Model, že letisko bude preberať samospráva, môže byť aj vhodný, otázka je financovanie," povedal Počiatek pre agentúru SITA.
Minister ďalej uviedol, že po príchode na ministerstvo dopravy nenašiel žiadnu ucelenú koncepciu, s ktorou by sa dalo ďalej pracovať. "Budeme musieť na tom popracovať so samosprávami," uzavrel Počiatek.
Nové pravidlá
Vláda Ivety Radičovej schválila v júli minulého roka návrh zámerov fungovania malých letísk, ktorý predložil vtedajší minister dopravy Ján Figeľ.
Podľa materiálu samosprávne kraje a mestá, ktoré boli alebo sú akcionármi malých letísk v Poprade, Žiline a na Sliači, by v nich mali získať bezplatne väčšinové podiely štátu do konca roka 2013.
Na letisku v Piešťanoch plánoval štát celú svoju menšinovú účasť na základe rozhodnutia vlády zo septembra 2009 previesť na Trnavský samosprávny kraj a mesto Piešťany do konca minulého roka.
Podmienkou vo všetkých prípadoch je, aby noví vlastníci zachovali funkčnosť letísk minimálne počas 10 rokov. Ako náhradný spôsob ďalšieho fungovania letísk, ak by samosprávy o ne nemali záujem, by malo byť ich dlhodobé prenajatie súkromným subjektom alebo predaj vlastníckeho podielu štátu.
Efektivita vs. počet
Ministerstvo financií navrhlo, že treba jasne určiť, ktoré letiská sú potrebné, lebo z rozpočtu nebude možné financovať ich prevádzku ani obrovské investície. Nepotrebné a stratové letiská preto navrhovalo predať a z výnosov financovať rekonštrukciu prioritných letísk.
Na zabezpečenie prevádzky leteckej dopravy a výstavbu leteckej infraštruktúry štát vlani poskytol dotácie vo výške 8,66 mil. eur miesto pôvodne plánovaných 5,5 mil. eur.
Z toho na bezpečnostnú ochranu letísk išlo 3,87 mil. eur, na bezpečnú prevádzku letiskovej infraštruktúry 2,8 mil. eur, na správu a údržbu letiskovej infraštruktúry 514,2 tis. eur, na riadenie a vybavenie letov oslobodených od odplát 442,5 tis. eur a na investičné dotácie pre letiská Sliač a Poprad - Tatry spolu 1,02 mil. eur.