|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 18.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Eugen
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. novembra 2012
Štát je za pád mosta zodpovedný tiež, ukázal prstom J. Figeľ
Za tragédiu pri stavbe mostu na diaľnici D1 Jánovce - Jablonov, ktorá sa stala 2. novembra, je podľa predsedu KDH Jána Figeľa spoluzodpovedný aj štát. Ako uviedol na štvrtkovom brífingu ...
Zdieľať
BRATISLAVA 8. novembra (WEBNOVINY) - Za tragédiu pri stavbe mostu na diaľnici D1 Jánovce - Jablonov, ktorá sa stala 2. novembra, je podľa predsedu KDH Jána Figeľa spoluzodpovedný aj štát.
Ako uviedol na štvrtkovom brífingu Figeľ, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zanedbala vlastný stavebný dozor, pričom bez jej súhlasu sa nemohla začať betonáž, počas ktorej spadla podperná konštrukcia.
Figeľ tak poprel tvrdenie ministra dopravy Jána Počiatka zo začiatku tohto týždňa, že za nešťastie nesie plnú zodpovednosť len dodávateľ stavby, združenie v zložení Váhostav SK a Bögl a Krýsl.
"To je lož, to je klamstvo," vyhlásil Figeľ. Pri stavbe mostu bol podľa neho použitý iný typ skruže, ako mal byť. Zmluva o dielo medzi NDS a zhotoviteľom totiž počíta s využitím výsuvnej skruže namiesto použitej pevnej.
Obrazom: Nešťastie pri výstavbe diaľnice Jánovce - Jablonov
Cena nebola príčinou
Skruž, ktorá bola použitá pri stavbe mosta, tam podľa exministra dopravy nemala čo robiť a zmena nemohla byť uskutočnená bez vedomia NDS ako investora stavby a dozoru.
"Keďže ide o eurofondovú stavbu, takáto zmena musela byť konzultovaná a odsúhlasená aj s Európskou komisiou, musela o tom vedieť sekcia ministerstva pre riadenie projektov. Inak to nejde financovať," dodal Figeľ.
Podľa neho za vlády Ivety Radičovej, keď bol on ministrom dopravy a šéfom NDS Ján Kotuľa, takáto zmena nebola odsúhlasená. "Toto sú jasné dôkazy o zavádzaní, ba priam klamstvách ministra dopravy Jána Počiatka," uzavrel predseda KDH.
Ak by si podľa neho štát a zhotoviteľ v tomto prípade plnili všetky svoje povinnosti a zodpovednosť v plnom rozsahu, k nešťastiu nemuselo prísť.
Figeľ opätovne odmietol, že by cena mohla byť príčinou tragédie pri stavbe diaľničného mosta. Podľa neho náklady na výstavbu diaľnic na Slovensku sa v čase, keď bol ministrom dopravy znížili z 10 mil. eur za kilometer na 8 mil. eur za kilometer, čo je na úrovni Nemecka a Slovinska.
Video: Tlačová konferencia Ministra dopravy SR Jána Počiatka
Chýbal externý dozor
Počiatek počas návštevy miesta nešťastia vo štvrtok kritizoval Figeľa za to, že keď bol minister, tak do začiatku prác na diaľnici pri Levoči nezabezpečil výber externého stavebného dozoru. NDS ho preto musí vykonávať interne.
"Na stavbe musí pôsobiť nejaký dozor, ale keď je aj otázka politickej zodpovednosti za to, čo sa stalo, tak sa pýtam pána Figeľa, keď je taký múdry, ako sa majú stavby dozorovať, prečo na tejto stavbe nebol od zahájenia externý stavebný dozor. Prečo ho nevysúťažil, prečo teraz rieši to, čo sám nastavil. Nastavil parametre tak, že tu bude interný stavebný dozor, ktorý sme nemenili," povedal Počiatek.
Na otázku, kde bol stavebný dozor, keď sa betónoval most, minister dopravy odvetil, že musíme čakať na výsledky vyšetrovania. Za najdôležitejšie označil, aby vyšetrovateľ zistil, čo sa na stavbe presne udialo, kto tam bol, nebol a kto mal čo urobiť a neurobil.
"Toto je vec, ktorá by bola čistou špekuláciou, keby som niečo viac k tomu hovoril. Je to v rukách vyšetrovateľa a myslím, že to je jedna z hlavných vecí, na ktorú musí dať odpoveď," dodal Počiatek.
Čo sa týka stojacej dočasnej podpernej konštrukcie, technologické riešenie je podľa ministra navrhnuté tak, že sa odstrelí riadeným odstrelom.
Ako uviedol na štvrtkovom brífingu Figeľ, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zanedbala vlastný stavebný dozor, pričom bez jej súhlasu sa nemohla začať betonáž, počas ktorej spadla podperná konštrukcia.
Figeľ tak poprel tvrdenie ministra dopravy Jána Počiatka zo začiatku tohto týždňa, že za nešťastie nesie plnú zodpovednosť len dodávateľ stavby, združenie v zložení Váhostav SK a Bögl a Krýsl.
"To je lož, to je klamstvo," vyhlásil Figeľ. Pri stavbe mostu bol podľa neho použitý iný typ skruže, ako mal byť. Zmluva o dielo medzi NDS a zhotoviteľom totiž počíta s využitím výsuvnej skruže namiesto použitej pevnej.
Obrazom: Nešťastie pri výstavbe diaľnice Jánovce - Jablonov
Cena nebola príčinou
Skruž, ktorá bola použitá pri stavbe mosta, tam podľa exministra dopravy nemala čo robiť a zmena nemohla byť uskutočnená bez vedomia NDS ako investora stavby a dozoru.
"Keďže ide o eurofondovú stavbu, takáto zmena musela byť konzultovaná a odsúhlasená aj s Európskou komisiou, musela o tom vedieť sekcia ministerstva pre riadenie projektov. Inak to nejde financovať," dodal Figeľ.
Podľa neho za vlády Ivety Radičovej, keď bol on ministrom dopravy a šéfom NDS Ján Kotuľa, takáto zmena nebola odsúhlasená. "Toto sú jasné dôkazy o zavádzaní, ba priam klamstvách ministra dopravy Jána Počiatka," uzavrel predseda KDH.
Ak by si podľa neho štát a zhotoviteľ v tomto prípade plnili všetky svoje povinnosti a zodpovednosť v plnom rozsahu, k nešťastiu nemuselo prísť.
Figeľ opätovne odmietol, že by cena mohla byť príčinou tragédie pri stavbe diaľničného mosta. Podľa neho náklady na výstavbu diaľnic na Slovensku sa v čase, keď bol ministrom dopravy znížili z 10 mil. eur za kilometer na 8 mil. eur za kilometer, čo je na úrovni Nemecka a Slovinska.
Video: Tlačová konferencia Ministra dopravy SR Jána Počiatka
Chýbal externý dozor
Počiatek počas návštevy miesta nešťastia vo štvrtok kritizoval Figeľa za to, že keď bol minister, tak do začiatku prác na diaľnici pri Levoči nezabezpečil výber externého stavebného dozoru. NDS ho preto musí vykonávať interne.
"Na stavbe musí pôsobiť nejaký dozor, ale keď je aj otázka politickej zodpovednosti za to, čo sa stalo, tak sa pýtam pána Figeľa, keď je taký múdry, ako sa majú stavby dozorovať, prečo na tejto stavbe nebol od zahájenia externý stavebný dozor. Prečo ho nevysúťažil, prečo teraz rieši to, čo sám nastavil. Nastavil parametre tak, že tu bude interný stavebný dozor, ktorý sme nemenili," povedal Počiatek.
Na otázku, kde bol stavebný dozor, keď sa betónoval most, minister dopravy odvetil, že musíme čakať na výsledky vyšetrovania. Za najdôležitejšie označil, aby vyšetrovateľ zistil, čo sa na stavbe presne udialo, kto tam bol, nebol a kto mal čo urobiť a neurobil.
"Toto je vec, ktorá by bola čistou špekuláciou, keby som niečo viac k tomu hovoril. Je to v rukách vyšetrovateľa a myslím, že to je jedna z hlavných vecí, na ktorú musí dať odpoveď," dodal Počiatek.
Čo sa týka stojacej dočasnej podpernej konštrukcie, technologické riešenie je podľa ministra navrhnuté tak, že sa odstrelí riadeným odstrelom.