|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. januára 2011
Štát doplatí SkyToll-u za mýto pre zvýšenie transakcií
Štát zaplatí prevádzkovateľovi elektronického výberu mýta spoločnosti SkyToll, a.s. k základnej cene za dodanie a prevádzku systému peniaze navyše. Dôvodom je zvýšenie ...
Zdieľať
Foto: SITA/Michal BurzaBRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) - Štát zaplatí prevádzkovateľovi elektronického výberu mýta spoločnosti SkyToll, a.s. k základnej cene za dodanie a prevádzku systému peniaze navyše. Dôvodom je zvýšenie počtu mýtnych transakcií v prvom roku prevádzky mýta vlani z dohodnutých 388 miliónov na 477 miliónov. Informoval o tom vo štvrtok na stretnutí s médiami generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SkyToll Matej Okáli s tým, že presný počet mýtnych transakcií a tým aj cena navyše má byť známa koncom januára. Dovtedy by mal nezávislý znalec vyhodnotiť tieto údaje pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s.
Viac mýtnych transakcií oproti plánu súvisí s tým, že ministerstvo dopravy v minulom roku skrátilo viaceré spoplatnené úseky, čím ich počet vzrástol na okolo 1 600. Skrátenie úsekov si vyžiadali cestní dopravcovia, ktorým sa nepáčilo, že platili za úseky, aj keď ich celé neprešli. Chceli totiž platiť len za skutočne prejazdené vzdialenosti. Okáli očakáva, že za fungovanie mýta dostane SkyToll od diaľničnej spoločnosti spolu okolo 90 mil. eur, platby však dostáva mesačne priebežne počas celého roka a na konci roka sa upresňujú doplatky. V prvých štyroch rokoch prevádzky mýta do roku 2013 je cena vyššia, necelých 100 mil. eur, pretože štát v nej spláca nielen prevádzku, ale aj investičné náklady na vybudovanie celého systému. V ďalších deviatich z celkových trinástich zmluvných rokov dostane SkyToll od štátu v základnej cene peniaze už len za prevádzku mýta, pričom suma bude približne dvojnásobne nižšia. K tomu však získa aj doplatky za prekročenie dohodnutej výšky mýtnych transakcií.
Okáli je presvedčený, že prvý rok prevádzky mýtneho systému bol úspešný napriek nižšiemu výberu mýta ako sa pôvodne plánovalo i výhradám časti dopravcov, najmä z Únie autodopravcov Slovenska. Štát podľa neho zarába na mýtnom pre vozidlá nad 3,5 tony viac ako získal na predaji diaľničných nálepiek pred zavedením výberu mýta. Pokiaľ výnosy z predaja nálepiek pre automobily nad 3,5 tony dosiahli v roku 2009 sumu 50,6 mil. eur, mýto vynieslo vlani 141,6 mil. eur. Národná diaľničná spoločnosť pritom plánovala, že príjmy z mýta v prvom roku jeho fungovania dosiahnu okolo 155 mil. eur. Výber z mýta mohol byť podľa Okáliho ešte vyšší, keby nebol pozastavený na jeden a pol mesiaca na cestách prvej triedy vlani od polovice januára do konca februára. Prerušenie výberu mýtneho si tiež vyžiadali sťažnosti dopravcov.
Na diaľniciach a rýchlostných cestách mýto vlani vynieslo 87,6 mil. eur, na cestách prvej triedy 49,6 mil. eur a predaj tranzitných ticketov dosiahol 4,4 mil. eur. Ku koncu minulého roka bolo v mýtnom systéme zaregistrovaných 189 tis. palubných jednotiek na výpočet výšky mýta. SkyToll dostal vlani spolu 2 400 reklamácií, pričom opodstatnených reklamácií bolo 1 320. Okáli zdôraznil, že reklamáciu, ktorá bola oprávnená, podalo len 0,7 % dopravcov evidovaných v systéme. Počet reklamácií bol najvyšší na začiatku fungovania mýta, keď dosiahol v januári pred rokom okolo 900, neskôr sa ich množstvo znižovalo zhruba na 300 až 500 mesačne a koncom vlaňajška kleslo na asi dvesto. Prevádzkovateľ mýta dostal vlani aj 2 120 podnetov a žiadostí. Oprávnených reklamácií na palubné jednotky bolo 117 a na vystavenie faktúr 30 z 293 podaných sťažností. Okáli odmieta kritiku, že by s fungovaním palubných jednotiek či presnosťou faktúr pre dopravcov boli väčšie problémy.
SkyToll naďalej nesúhlasí s tým, aby bola zverejnená utajená časť jeho zmluvy s NDS o dodaní a prevádzke mýtneho systému. Ide o časť týkajúcu sa samotnej ponuky, ktorú prevádzkovateľ mýta považuje za obchodné tajomstvo.
Viac mýtnych transakcií oproti plánu súvisí s tým, že ministerstvo dopravy v minulom roku skrátilo viaceré spoplatnené úseky, čím ich počet vzrástol na okolo 1 600. Skrátenie úsekov si vyžiadali cestní dopravcovia, ktorým sa nepáčilo, že platili za úseky, aj keď ich celé neprešli. Chceli totiž platiť len za skutočne prejazdené vzdialenosti. Okáli očakáva, že za fungovanie mýta dostane SkyToll od diaľničnej spoločnosti spolu okolo 90 mil. eur, platby však dostáva mesačne priebežne počas celého roka a na konci roka sa upresňujú doplatky. V prvých štyroch rokoch prevádzky mýta do roku 2013 je cena vyššia, necelých 100 mil. eur, pretože štát v nej spláca nielen prevádzku, ale aj investičné náklady na vybudovanie celého systému. V ďalších deviatich z celkových trinástich zmluvných rokov dostane SkyToll od štátu v základnej cene peniaze už len za prevádzku mýta, pričom suma bude približne dvojnásobne nižšia. K tomu však získa aj doplatky za prekročenie dohodnutej výšky mýtnych transakcií.
Okáli je presvedčený, že prvý rok prevádzky mýtneho systému bol úspešný napriek nižšiemu výberu mýta ako sa pôvodne plánovalo i výhradám časti dopravcov, najmä z Únie autodopravcov Slovenska. Štát podľa neho zarába na mýtnom pre vozidlá nad 3,5 tony viac ako získal na predaji diaľničných nálepiek pred zavedením výberu mýta. Pokiaľ výnosy z predaja nálepiek pre automobily nad 3,5 tony dosiahli v roku 2009 sumu 50,6 mil. eur, mýto vynieslo vlani 141,6 mil. eur. Národná diaľničná spoločnosť pritom plánovala, že príjmy z mýta v prvom roku jeho fungovania dosiahnu okolo 155 mil. eur. Výber z mýta mohol byť podľa Okáliho ešte vyšší, keby nebol pozastavený na jeden a pol mesiaca na cestách prvej triedy vlani od polovice januára do konca februára. Prerušenie výberu mýtneho si tiež vyžiadali sťažnosti dopravcov.
Na diaľniciach a rýchlostných cestách mýto vlani vynieslo 87,6 mil. eur, na cestách prvej triedy 49,6 mil. eur a predaj tranzitných ticketov dosiahol 4,4 mil. eur. Ku koncu minulého roka bolo v mýtnom systéme zaregistrovaných 189 tis. palubných jednotiek na výpočet výšky mýta. SkyToll dostal vlani spolu 2 400 reklamácií, pričom opodstatnených reklamácií bolo 1 320. Okáli zdôraznil, že reklamáciu, ktorá bola oprávnená, podalo len 0,7 % dopravcov evidovaných v systéme. Počet reklamácií bol najvyšší na začiatku fungovania mýta, keď dosiahol v januári pred rokom okolo 900, neskôr sa ich množstvo znižovalo zhruba na 300 až 500 mesačne a koncom vlaňajška kleslo na asi dvesto. Prevádzkovateľ mýta dostal vlani aj 2 120 podnetov a žiadostí. Oprávnených reklamácií na palubné jednotky bolo 117 a na vystavenie faktúr 30 z 293 podaných sťažností. Okáli odmieta kritiku, že by s fungovaním palubných jednotiek či presnosťou faktúr pre dopravcov boli väčšie problémy.
SkyToll naďalej nesúhlasí s tým, aby bola zverejnená utajená časť jeho zmluvy s NDS o dodaní a prevádzke mýtneho systému. Ide o časť týkajúcu sa samotnej ponuky, ktorú prevádzkovateľ mýta považuje za obchodné tajomstvo.