|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. januára 2011
Štát chce zvýšiť efektívnosť železničných spoločností
Štát pripravuje podporné opatrenia na zvýšenie výkonnosti a ekonomickej efektívnosti troch štátnych železničných spoločností, ktorých celková očakávaná strata za rok ...
Zdieľať
Foto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 4. januára (WEBNOVINY) - Štát pripravuje podporné opatrenia na zvýšenie výkonnosti a ekonomickej efektívnosti troch štátnych železničných spoločností, ktorých celková očakávaná strata za rok 2010 by mala predstavovať okolo 300 mil. eur. Konkrétne návrhy úloh a ekonomické dopady navrhnutých opatrení pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. majú predložiť ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a ministerstvo financií. Opatrenia budú súčasťou pripravovaného Programu revitalizácie železničných spoločností. Vyplýva to z analýzy fungovania železničných spoločností, ktorú rezort dopravy dal do medzirezortného pripomienkového konania.
Minister dopravy Ján Figeľ by mal do konca roka 2011 posúdiť možnosti doriešenia prevodu vybraného majetku, potrebného pre činnosť ŽSR a ZSSK. Spolu s ministrom financií Ivanom Miklošom by mal súčinne postupovať pri hľadaní strategického investora pre vstup do Carga. Obaja by mali do konca tohto roka zároveň posúdiť možnosti financovania železničnej dopravy, uhradenia dlhov z výkonov vo verejnom záujme z predchádzajúceho obdobia a riešenia finančnej situácie štátnych železničných spoločností. Predsedovia samosprávnych krajov by mali spolupracovať s rezortom dopravy na vylúčení súbežných autobusových liniek so železničnými spojmi.
Kritická finančná situácia slovenských železníc sa podľa analýzy až do súčasnosti neriešila odstraňovaním príčin ale následkov, teda hľadaním peňazí. Prakticky všetky významnejšie racionalizačné kroky v slovenskej železničnej správe, najmä rozdelenie železníc v rokoch 2002 a neskôr v roku 2005, boli prijaté až pod tlakom inštitúcií, poskytujúcich im úver. "Avšak hoci toto delenie železníc významne sprehľadnilo finančné toky, najmä toky štátnych peňazí smerujúcich do železníc, vo svojom dôsledku opäť zvýšilo jej celkovú finančnú náročnosť a ďalej oslabilo jej pozíciu voči konkurenčnej cestnej doprave. Rozdelenie jedného vnútorne funkčne previazaného subjektu na tri navzájom nijako nekoordinované podniky navyše zlikvidovalo dovtedajšie synergické účinky a významne oslabilo akcieschopnosť železnice," uvádza rezort dopravy v spomínanej
Nepriaznivý vývoj na železniciach nepomohli zvrátiť ani viaceré dopravné a koncepčné materiály. Železničná doprava na Slovensku doposiaľ zápasila s dôsledkami dlhodobo vysokého poplatku prepravcov za dopravnú cestu, znemožňujúceho slobodnú súťaž medzi cestnou a železničnou dopravou. Situácia v tejto oblasti by sa však mala zlepšiť po znížení poplatku za využívanie železníc od tohto roka.
Na železničnú dopravu podľa analýzy negatívne vplýva aj absencia jej koordinácie s osobnou cestnou dopravou, čoho dôsledkom je časté súbežné vedenie autobusových i železničných spojov. Ovplyvnili ju aj viaceré neodborné, politicky motivované zásahy štátu do vedenia železničných podnikov. Analýza v tejto súvislosti uvádza nesprávne rozdelenie majetku pri delení jednotných štátnych železníc, predovšetkým neracionálne a pre prevádzku rušivé sústredenie opravárenskej činnosti v rukách nákladného železničného dopravcu. K politicky motivovaným zásahom podľa ministerstva dopravy patril aj zákaz prepúšťania v Cargu v roku 2009, či štátna finančná pôžička tej istej spoločnosti v tom istom roku.
Ďalším negatívom bolo prenášanie dôsledkov vysokého poplatku za použitie dopravnej cesty z Carga na ŽSR ako manažéra infraštruktúry. Dlhodobo neuhrádzané dlhy za použitie dopravnej cesty pritom znižujú autoritu manažéra infraštruktúry pri vymáhaní dlžných poplatkov za dopravnú cestu od malých dopravcov.
Minister dopravy Ján Figeľ by mal do konca roka 2011 posúdiť možnosti doriešenia prevodu vybraného majetku, potrebného pre činnosť ŽSR a ZSSK. Spolu s ministrom financií Ivanom Miklošom by mal súčinne postupovať pri hľadaní strategického investora pre vstup do Carga. Obaja by mali do konca tohto roka zároveň posúdiť možnosti financovania železničnej dopravy, uhradenia dlhov z výkonov vo verejnom záujme z predchádzajúceho obdobia a riešenia finančnej situácie štátnych železničných spoločností. Predsedovia samosprávnych krajov by mali spolupracovať s rezortom dopravy na vylúčení súbežných autobusových liniek so železničnými spojmi.
Kritická finančná situácia slovenských železníc sa podľa analýzy až do súčasnosti neriešila odstraňovaním príčin ale následkov, teda hľadaním peňazí. Prakticky všetky významnejšie racionalizačné kroky v slovenskej železničnej správe, najmä rozdelenie železníc v rokoch 2002 a neskôr v roku 2005, boli prijaté až pod tlakom inštitúcií, poskytujúcich im úver. "Avšak hoci toto delenie železníc významne sprehľadnilo finančné toky, najmä toky štátnych peňazí smerujúcich do železníc, vo svojom dôsledku opäť zvýšilo jej celkovú finančnú náročnosť a ďalej oslabilo jej pozíciu voči konkurenčnej cestnej doprave. Rozdelenie jedného vnútorne funkčne previazaného subjektu na tri navzájom nijako nekoordinované podniky navyše zlikvidovalo dovtedajšie synergické účinky a významne oslabilo akcieschopnosť železnice," uvádza rezort dopravy v spomínanej
Nepriaznivý vývoj na železniciach nepomohli zvrátiť ani viaceré dopravné a koncepčné materiály. Železničná doprava na Slovensku doposiaľ zápasila s dôsledkami dlhodobo vysokého poplatku prepravcov za dopravnú cestu, znemožňujúceho slobodnú súťaž medzi cestnou a železničnou dopravou. Situácia v tejto oblasti by sa však mala zlepšiť po znížení poplatku za využívanie železníc od tohto roka.
Na železničnú dopravu podľa analýzy negatívne vplýva aj absencia jej koordinácie s osobnou cestnou dopravou, čoho dôsledkom je časté súbežné vedenie autobusových i železničných spojov. Ovplyvnili ju aj viaceré neodborné, politicky motivované zásahy štátu do vedenia železničných podnikov. Analýza v tejto súvislosti uvádza nesprávne rozdelenie majetku pri delení jednotných štátnych železníc, predovšetkým neracionálne a pre prevádzku rušivé sústredenie opravárenskej činnosti v rukách nákladného železničného dopravcu. K politicky motivovaným zásahom podľa ministerstva dopravy patril aj zákaz prepúšťania v Cargu v roku 2009, či štátna finančná pôžička tej istej spoločnosti v tom istom roku.
Ďalším negatívom bolo prenášanie dôsledkov vysokého poplatku za použitie dopravnej cesty z Carga na ŽSR ako manažéra infraštruktúry. Dlhodobo neuhrádzané dlhy za použitie dopravnej cesty pritom znižujú autoritu manažéra infraštruktúry pri vymáhaní dlžných poplatkov za dopravnú cestu od malých dopravcov.