|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 17.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klaudia
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. júna 2013
Starý Občiansky súdny poriadok nahradia tri nové kódexy
Vláda odobrila zámer rekodifikovať civilné právo, ktorý počíta s tým, že starý Občiansky súdny poriadok z roku 1963 prestane platiť. Rezort spravodlivosti sa ho chystá nahradiť ...
Zdieľať
BRATISLAVA 5. júna (WEBNOVINY) - Vláda odobrila zámer rekodifikovať civilné právo, ktorý počíta s tým, že starý Občiansky súdny poriadok z roku 1963 prestane platiť.
Rezort spravodlivosti sa ho chystá nahradiť trojicou nových zákonov. "Je to jedna z najprielomovejších právnych konštrukcií, ktoré pripravujeme. Doterajší predpis už nespĺňa požiadavky dnešnej doby, má veľa rokov a bol bezmála 80-krát menený," vysvetlil minister spravodlivosti Tomáš Borec, keď zámer dávali do pripomienkového konania.
Zmenami chcú zvýšiť vymožiteľnosť práva pre občanov a podnikateľov, zvýšiť nástroje ochrany detí a rodiny. Okrem toho by sa malo civilné súdne konanie zrýchliť aj skvalitniť.
Občiansky súdny poriadok nahradia tri nové kódexy, ako je to zvykom v iných krajinách Európskej únie. Jedným z hlavných dôvodov je potreba užšie špecializovať jednotlivé druhy konania. Napríklad v konaniach týkajúcich sa maloletých detí musia platiť prísne pravidlá a súd musí sám vykonávať dôkazy. Naopak, pri bežných súkromných sporoch nie je potrebná až taká pôsobnosť súdu a aby boli konania rýchle, je potrebné prijať flexibilnejšie pravidlá.
Civilný sporový poriadok
Prvý kódex stanoví pravidlá sporového konania, pracovne ho volajú Civilný sporový poriadok. Bude ušitý na mieru konaní, v ktorých ide o súkromný spor dvoch strán - občanov, podnikateľov, firiem.
Jednou z najpodstatnejších zmien bude dôsledné zavedenie systému takzvanej koncentrácie. Sudca bude môcť stanoviť účastníkom konania povinnosť predložiť všetky dôkazy v určitej lehote, pričom na ďalšie dôkazy sa nebude prihliadať. Takéto opatrenie bude nútiť účastníkov konania k maximálne aktívnemu prístupu k sporu a výrazne sa zníži priestor pre obštrukcie.
Medzi návrhmi je aj nový inštitút predbežného vypočutia strán. "Má za úlohu zrýchliť a zefektívniť proces, kladie vyššie nároky na profesionálnu pripravenosť strán a sudcov. Sudca si s účastníkmi ustáli, o čom ten spor je, ktoré dôkazy sa vykonajú, aké je predbežné posúdenie, aby ten účastník vedel, na čom je," vysvetlil predseda rekodifikačnej komisie a generálny riaditeľ sekcie civilného práva Marek Števček. Ujasnia si, či idú do sporu a s akými vyhliadkami, alebo skončia zmierom.
Dôležité zmeny sa budú ďalej týkať napríklad elektronizácie doručovania písomností či opravných prostriedkov. Zámerom je, aby sa sudca sústredil na rozhodovanie o samotnom predmete sporu, viacero vecí by mu pripravil súdny úradník. Ak by s úradníkovými závermi nebola spokojná niektorá strana sporu, mohla by dať rozklad, o ktorom by už rozhodol sudca, ale z rovnakého súdu, ako je úradník.
Novú právnu úpravu chcú nastaviť tak, aby sudca v zásade musel rozhodnúť spor už na prvom pojednávaní, pričom odročovanie bude možné len z vážnych dôvodov. Nový kódex vytvorí priestor na to, aby sudca mohol byť skutočným „pánom sporu“ a nezávisel jeho postup od rozličných obštrukcií účastníka konania. Samostatne budú v rámci Civilného sporového poriadku upravené konania so slabšou zmluvnou stranou – teda napríklad spotrebiteľské spory. Takáto špecializácia umožní vyššiu ochranu spotrebiteľa pri súčasnom ponechaní flexibilných pravidiel pre ostatné súkromno-právne spory.
Vyšetrovacia zásada
Druhý kódex bude zameraný na tzv. nesporovú agendu, ktorú právnici volajú statusovými vecami. Ide o prípady, keď štát a spoločnosť má eminentný záujem vyriešiť ich. Ide napríklad o rozhodovanie o maloletých deťoch, o osobnom stave, dedičských veciach a pod.
Na rozdiel od sporovej agendy sa v takzvanom mimosporovom konaní uplatňuje vyšetrovacia zásada. Súd teda nie je odkázaný len na dôkazy prednesené účastníkmi, ale sám musí dôkazy vykonávať v záujme zistenia objektívnej, „materiálnej“ pravdy. Takéto konanie sa od sporového líši napríklad aj tým, že ho zväčša môže začať súd aj bez návrhu účastníkov konania.
Tretí kódex bude platiť pre správne konanie, mohol by sa volať Správny súdny poriadok. V správnom súdnictve súdy preskúmavajú rozhodnutia orgánov verejnej správy. Rekodifikátori sľubujú komplexnú zmenu filozofie, profesionalizáciu aj špecializáciu tohto súdnictva. "Správne súdnictvo slúži na ochranu pred zlovôľou verejnej správy," vysvetlila podpredsedníčka rekodifikačnej komisie a sudkyňa Najvyššieho súdu SR Jana Baricová. Pravidlá správneho súdnictva sa pritom riadia všeobecnou časťou Občianskeho súdneho poriadku rovnako ako sporová či nesporová agenda. A princíp práce správnych súdov je úplne iný. "My ten spis netvoríme, my dostaneme spis na posúdenie," dodala ďalší argument Baricová.
V správnom súdnictve by sa malo zmeniť aj pravidlo, ako jednotlivé prípady súdom prideľovať. Teraz je to podľa posledného rozhodovacieho stupňa verejnej správy v danom prípade. Dnes má väčšina inštitúcií centrálu v Bratislave, takže tieto veci končili na súde v hlavnom meste. Zmenou pravidla by sa viac rozptýlili po Slovensku. Okrem toho sa zvažuje zriadenie najvyššieho správneho súdu.
Nové organizačné opatrenia
K zvyšovaniu kvality rozhodovania súdov majú prispieť nové organizačné opatrenia. V prvom rade sa počíta s dôslednou špecializáciou sudcov napríklad na oblasť správneho súdnictva. Po novom bude zakázané, aby bol sudca, ktorý sa venuje správnemu súdnictvu, presunutý bez jeho súhlasu na inú, napríklad obchodnú či trestnú agendu.
Ďalšia špecializácia sa bude týkať takzvanej kauzálnej príslušnosti súdu. To znamená, že niektoré špecifické agendy (napríklad hospodárska súťaž, cenné papiere, priemyselné vlastníctvo, konkurz a reštrukturalizácia) budú rozhodovať iba vybrané súdy.
Dnes je veľkým problémom civilných súdnych prípadov, že nemožno dopredu odhadnúť, ako by sa mohli skončiť. Zmenami chcú nájsť aj na toto liek. Pri obdobných sporoch by boli aj obdobné a nie diametrálne odlišné verdikty. Na zjednocovanie súdnych judikátov by mal slúžiť zvažovaný veľký senát, ktorý by mal mať sedem členov. "Mal by vydávať rozhodnutia formou rozsudku, ktoré budú zjednocovať právnu prax a rozhodnutia, aby súdy čo najlepšie rozhodovali jednotlivé kauzy," povedal Borec. Paragrafové podoby zákonov by mali byť hotové v roku 2015. Nasledovať by mala ročná odborná diskusia, do platnosti by mali vstúpiť v roku 2016.
Rezort spravodlivosti sa ho chystá nahradiť trojicou nových zákonov. "Je to jedna z najprielomovejších právnych konštrukcií, ktoré pripravujeme. Doterajší predpis už nespĺňa požiadavky dnešnej doby, má veľa rokov a bol bezmála 80-krát menený," vysvetlil minister spravodlivosti Tomáš Borec, keď zámer dávali do pripomienkového konania.
Zmenami chcú zvýšiť vymožiteľnosť práva pre občanov a podnikateľov, zvýšiť nástroje ochrany detí a rodiny. Okrem toho by sa malo civilné súdne konanie zrýchliť aj skvalitniť.
Občiansky súdny poriadok nahradia tri nové kódexy, ako je to zvykom v iných krajinách Európskej únie. Jedným z hlavných dôvodov je potreba užšie špecializovať jednotlivé druhy konania. Napríklad v konaniach týkajúcich sa maloletých detí musia platiť prísne pravidlá a súd musí sám vykonávať dôkazy. Naopak, pri bežných súkromných sporoch nie je potrebná až taká pôsobnosť súdu a aby boli konania rýchle, je potrebné prijať flexibilnejšie pravidlá.
Civilný sporový poriadok
Prvý kódex stanoví pravidlá sporového konania, pracovne ho volajú Civilný sporový poriadok. Bude ušitý na mieru konaní, v ktorých ide o súkromný spor dvoch strán - občanov, podnikateľov, firiem.
Jednou z najpodstatnejších zmien bude dôsledné zavedenie systému takzvanej koncentrácie. Sudca bude môcť stanoviť účastníkom konania povinnosť predložiť všetky dôkazy v určitej lehote, pričom na ďalšie dôkazy sa nebude prihliadať. Takéto opatrenie bude nútiť účastníkov konania k maximálne aktívnemu prístupu k sporu a výrazne sa zníži priestor pre obštrukcie.
Medzi návrhmi je aj nový inštitút predbežného vypočutia strán. "Má za úlohu zrýchliť a zefektívniť proces, kladie vyššie nároky na profesionálnu pripravenosť strán a sudcov. Sudca si s účastníkmi ustáli, o čom ten spor je, ktoré dôkazy sa vykonajú, aké je predbežné posúdenie, aby ten účastník vedel, na čom je," vysvetlil predseda rekodifikačnej komisie a generálny riaditeľ sekcie civilného práva Marek Števček. Ujasnia si, či idú do sporu a s akými vyhliadkami, alebo skončia zmierom.
Dôležité zmeny sa budú ďalej týkať napríklad elektronizácie doručovania písomností či opravných prostriedkov. Zámerom je, aby sa sudca sústredil na rozhodovanie o samotnom predmete sporu, viacero vecí by mu pripravil súdny úradník. Ak by s úradníkovými závermi nebola spokojná niektorá strana sporu, mohla by dať rozklad, o ktorom by už rozhodol sudca, ale z rovnakého súdu, ako je úradník.
Novú právnu úpravu chcú nastaviť tak, aby sudca v zásade musel rozhodnúť spor už na prvom pojednávaní, pričom odročovanie bude možné len z vážnych dôvodov. Nový kódex vytvorí priestor na to, aby sudca mohol byť skutočným „pánom sporu“ a nezávisel jeho postup od rozličných obštrukcií účastníka konania. Samostatne budú v rámci Civilného sporového poriadku upravené konania so slabšou zmluvnou stranou – teda napríklad spotrebiteľské spory. Takáto špecializácia umožní vyššiu ochranu spotrebiteľa pri súčasnom ponechaní flexibilných pravidiel pre ostatné súkromno-právne spory.
Vyšetrovacia zásada
Druhý kódex bude zameraný na tzv. nesporovú agendu, ktorú právnici volajú statusovými vecami. Ide o prípady, keď štát a spoločnosť má eminentný záujem vyriešiť ich. Ide napríklad o rozhodovanie o maloletých deťoch, o osobnom stave, dedičských veciach a pod.
Na rozdiel od sporovej agendy sa v takzvanom mimosporovom konaní uplatňuje vyšetrovacia zásada. Súd teda nie je odkázaný len na dôkazy prednesené účastníkmi, ale sám musí dôkazy vykonávať v záujme zistenia objektívnej, „materiálnej“ pravdy. Takéto konanie sa od sporového líši napríklad aj tým, že ho zväčša môže začať súd aj bez návrhu účastníkov konania.
Tretí kódex bude platiť pre správne konanie, mohol by sa volať Správny súdny poriadok. V správnom súdnictve súdy preskúmavajú rozhodnutia orgánov verejnej správy. Rekodifikátori sľubujú komplexnú zmenu filozofie, profesionalizáciu aj špecializáciu tohto súdnictva. "Správne súdnictvo slúži na ochranu pred zlovôľou verejnej správy," vysvetlila podpredsedníčka rekodifikačnej komisie a sudkyňa Najvyššieho súdu SR Jana Baricová. Pravidlá správneho súdnictva sa pritom riadia všeobecnou časťou Občianskeho súdneho poriadku rovnako ako sporová či nesporová agenda. A princíp práce správnych súdov je úplne iný. "My ten spis netvoríme, my dostaneme spis na posúdenie," dodala ďalší argument Baricová.
V správnom súdnictve by sa malo zmeniť aj pravidlo, ako jednotlivé prípady súdom prideľovať. Teraz je to podľa posledného rozhodovacieho stupňa verejnej správy v danom prípade. Dnes má väčšina inštitúcií centrálu v Bratislave, takže tieto veci končili na súde v hlavnom meste. Zmenou pravidla by sa viac rozptýlili po Slovensku. Okrem toho sa zvažuje zriadenie najvyššieho správneho súdu.
Nové organizačné opatrenia
K zvyšovaniu kvality rozhodovania súdov majú prispieť nové organizačné opatrenia. V prvom rade sa počíta s dôslednou špecializáciou sudcov napríklad na oblasť správneho súdnictva. Po novom bude zakázané, aby bol sudca, ktorý sa venuje správnemu súdnictvu, presunutý bez jeho súhlasu na inú, napríklad obchodnú či trestnú agendu.
Ďalšia špecializácia sa bude týkať takzvanej kauzálnej príslušnosti súdu. To znamená, že niektoré špecifické agendy (napríklad hospodárska súťaž, cenné papiere, priemyselné vlastníctvo, konkurz a reštrukturalizácia) budú rozhodovať iba vybrané súdy.
Dnes je veľkým problémom civilných súdnych prípadov, že nemožno dopredu odhadnúť, ako by sa mohli skončiť. Zmenami chcú nájsť aj na toto liek. Pri obdobných sporoch by boli aj obdobné a nie diametrálne odlišné verdikty. Na zjednocovanie súdnych judikátov by mal slúžiť zvažovaný veľký senát, ktorý by mal mať sedem členov. "Mal by vydávať rozhodnutia formou rozsudku, ktoré budú zjednocovať právnu prax a rozhodnutia, aby súdy čo najlepšie rozhodovali jednotlivé kauzy," povedal Borec. Paragrafové podoby zákonov by mali byť hotové v roku 2015. Nasledovať by mala ročná odborná diskusia, do platnosti by mali vstúpiť v roku 2016.