Stanovisko SNG k výberovému konaniu na 53. Bienále v Benátkach (2009)
Spôsob výberu projektu
SNG je MK SR poverená organizáciou Bienále v Benátkach a táto skutočnosť je zakotvená v Zriaďovacej listine SNG. Na základe Zmluvy o výkone hospodárenia s výstavným ...
BRATISLAVA 28. novembra (WN/PR) -
Spôsob výberu projektu
SNG je MK SR poverená organizáciou Bienále v Benátkach a táto skutočnosť je zakotvená v Zriaďovacej listine SNG. Na základe Zmluvy o výkone hospodárenia s výstavným pavilónom v Benátkach a jeho spoločnom užívaní vrátene realizácie výstavných projektov uzavretej medzi NGP a SNG (2008) sú výstavné projekty pripravované a realizované v dvojročných cykloch zastrešovaných vždy jednou stranou. Mechanizmus výberu projektu je v kompetencii príslušnej inštitúcie (výberové konanie, priame zadanie na základe rozhodnutia poroty, inštitucionálny projekt – túto cestu SNG využila v roku 2004). SNG sa rozhodla pre najdemokratickejší (ale aj ako sa ukázalo najrizikovejší) variant – vypísanie výberového konania. Keďže výberové konanie neviedlo k uspokojivému výsledku – porota jednohlasne a konsenzuálne navrhla zvoliť formu vyzvania umelca na realizáciu projektu. Je to pomerne bežná a častá cesta zadania aj pri iných národných reprezentáciách na Bienále v Benátkach (Rakúsko, Francúzsko, USA, Rusko, atď.), ktorá je overená viacerými úspešnými realizáciami projektov.
Výber návrhov
Ani jeden z návrhov podľa názoru poroty nebol natoľko presvedčivý, aby mohol výraznejšie zarezonovať v špecifických podmienkach benátskeho Bienále. Benátky vyžadujú veľmi jednoznačný typ prezentácie – podľa možnosti koncepčne vyhranený, úderný a jasný. Úroveň projektov bola dosť rôznorodá, niektoré návrhy boli načrtnuté iba v základnej myšlienke, v iných, spoločných, napr. nebola vyvážená účasť slovenského a českého umelca (spoločná „idea“, príp. kvalitatívny vstup, atď.), niektoré nevyhovovali koncepčne. A celkovo – absentovalo „umenie“ akoby v predložených projektoch, umenie vôbec nebolo na prvom mieste, hľadala sa skôr vtipná myšlienka, marketingový vizuál alebo nápad.
„Biela karta“ pre Romana Ondáka
Porota sa po posúdení všetkých návrhov rozhodla vyzvať konkrétneho autora – Romana Ondáka a to z dôvodov, že patrí k najznámejším a najrešpektovanejším – a kvalitou svojich diel – aj k najvýraznejším osobnostiam súčasného slovenského umenia, ktorý sa ako málokto presadil aj v medzinárodnom, európskom, kontexte (napr. mal samostatnú prezentáciu v TateModern v Londýne). Porota sa zhodla na jeho mene preto, že dokáže vytvoriť silný projekt, ktorý môže v Benátkach (kde je „presila“ umenia, zvučných mien, atď.) zarezonovať a dostať slovenské umenie oveľa dôraznejšie do medzinárodných súvislostí. Na otázku, prečo porota odmietla Krénov návrh, ktorý bol hotový (v súčasnosti na výstave v GMB), odpoveď znie, preto, lebo Matej Krén je, možno povedať, umelcom variantov jedného diela – ktoré už boli na medzinárodnej scéne viackrát prezentované. A porota by to chápala ako istú repetíciu. Roman Ondák ponúka širšie spektrum umenotvorných nápadov.
Výber projektu na Bienále v Benátkach vždy bol a bude „pohybom na ostrí noža“ a je potrebné si uvedomiť, že nikdy nebudú všetci účastníci alebo dotknutí umelci a kurátori s výberom víťaza uzrozumení.
PhDr. Katarína Bajcurová, CSc.
generálna riaditeľka SNG