BRATISLAVA 14. januára (SITA) - Spoločnosť Slovak Telekom, a.s. (ST) sa minulý piatok odvolala voči rozhodnutiu Protimonopolného úradu SR (PMÚ) o pokute vo výške 525,8 mil. Sk za zneužitie dominantného postavenia stláčaním marže a viazaním produktov. Ako ďalej ST informoval, spoločnosť nesúhlasí s tvrdeniami a argumentmi úradu uvedenými v predmetnom rozhodnutí.
Viac kódov Podľa jej názoru sa PMÚ nesprávne a nedostatočne vysporiadal s otázkou svojej kompetencie. "Vo veci regulácie cien a viazania služieb si PMÚ privlastňuje kompetenciu aj potom, ako bola zavedená špecifická sektorová regulácia cien a prístupov, ktorá vopred stanovuje podmienky na rozvoj konkurencie," konštatoval ST. Ako ďalej spoločnosť uviedla, druhým závažným argumentom je, že úrad nesprávne vymedzil relevantné trhy a pochybil v tom, že nekorektne zhodnotil otázku substitúcie mobilných hlasových služieb hlasovými službami prostredníctvom pevnej verejnej telekomunikačnej siete. "Záver úradu o dominantnom postavení našej spoločnosti na relevantných trhoch nie je preto preskúmateľný," uviedol výkonný viceprezident pre stratégiu a regulačné záležitosti ST Pavol Kukura. Rovnako za nesprávny považuje spoločnosť aj názor PMÚ, že ST sa dopustil nezákonného viazania rôznych služieb a spájanie voľných minút s mesačným paušálom je nezákonné. "Táto praktika vyplýva z povahy služieb a z dlhoročných spotrebiteľských zvyklostí našich zákazníkov, pre ktorých je výhodná a nemá žiadny vylučovací charakter voči našej konkurencii," informoval Kukura. Ako ďalej vyplýva z informácií zverejnených ST, závery úradu o tom, že cenové praktiky ST sú zneužívaním dominantného postavenia, sú založené na nesprávnom posúdení uplatňovania stláčania marže (margin squeeze). "Požiadavka úradu, aby každá maloobchodná položka tarify v rámci každého volacieho programu odrážala veľkoobchodnú ponuku je jednoznačne v rozpore so zaužívanou rozhodovacou praxou Európskej komisie (EK) a závažným spôsobom narušuje hospodársku súťaž. Z rozhodovacej praxe EK totiž vyplýva, že ku neoprávnenému stláčaniu marže dochádza vtedy, ak je výsledná marža konkurenta natoľko malá, že mu neumožňuje byť konkurencieschopným na relevantnom trhu, a nie v jednotlivej položke tarify. PMÚ nepreukázal, že alternatívni operátori nemohli zostaviť takú ponuku volacích programov s rôznymi tarifami, aby v horizonte niekoľkých rokov nemohlo byť poskytovanie služieb ziskové," informoval ST. Kľúčové tvrdenia a závery PMÚ z nich vyvodené nezodpovedajú podľa analýzy ST skutočnému stavu. "Závery úradu sú veľmi všeobecné a ich správnosť nie je preskúmateľná," informovala spoločnosť. Podľa ST protimonopolný úrad ako dôkazy svojich tvrdení používa domnienky a dohady, ktoré nie sú podložené faktami, ako aj argumenty a údaje predložené jednotlivými konkurentmi spoločnosti ST bez toho, aby sa vysporiadal s otázkou, či sú tieto argumenty a údaje objektívne. Na druhej strane PMÚ vo viacerých prípadoch podľa ST neprihliadol na dôkazy predložené spoločnosťou Slovak Telekom a nevysporiadal sa s jej argumentmi. Protimonopolný úrad SR (PMÚ) udelil 27. decembra minulého roku spoločnosti ST pokutu vo výške 525,8 mil. Sk. Ako informovala hovorkyňa PMÚ Alexandra Bernáthová, firma Slovak Telekom totiž zneužila dominantné postavenie nastavením veľkoobchodných a maloobchodných cien. Podľa úradu predstavuje nastavenie veľkoobchodných a maloobchodných cien zo strany ST protisúťažnú praktiku stláčania marží tzv. margin squeeze. Úrad ďalej konštatoval, že podmieňovanie pripojenia do siete spolu s odberom hlasových služieb má vylučovací efekt voči konkurentom poskytujúcim hlasové služby a zároveň získava benefity od zákazníkov, ktorí by si inak kupovali od ST iba pripojenie. "Toto konanie úrad definoval ako viazanie. Úrad hodnotí ako viazanie aj skutočnosť, že podnikateľ ST podmieňoval odoberanie internetových služieb odberom hlasových služieb," konštatovala