|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 3.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Oldrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. apríla 2009
Šrotovné podľa MH pomáha automobilovému priemyslu
Slovensko sa podľa Ministerstva hospodárstva SR (MH) zavedením tzv. šrotovného pridalo k tej skupine štátov, ktoré chápu, že automobilovému priemyslu možno pomôcť, prípadne ho stabilizovať iba ...
Zdieľať
BRATISLAVA 6. apríla (WEBNOVINY) - Slovensko sa podľa Ministerstva hospodárstva SR (MH) zavedením tzv. šrotovného pridalo k tej skupine štátov, ktoré chápu, že automobilovému priemyslu možno pomôcť, prípadne ho stabilizovať iba spoločným a koordinovaným postupom. "Slovensko nebolo v Európskej únii ani prvým ani posledným štátom, ktorý pristúpil k zavedeniu opatrenia na spôsob nášho šrotovného. V súčasnosti šrotovné v rozličnej forme zaviedlo a rozhodlo o ňom viac ako desať krajín únie," uviedol ďalej pre agentúru SITA hovorca rezortu Branislav Zvara. Ide pritom podľa neho najmä o štáty, v ktorých hrá automobilový priemysel dôležitú úlohu a podobne ako na Slovensku tvorí pilier priemyslu. "Keby kritika na šrotovné platila plošne a paušálne, potom by muselo platiť aj to, že nielen slovenskú vládu, ale napríklad i nemeckú, taliansku a najnovšie aj rakúsku tvoria neodborníci a laici, ktorí tomu vôbec nerozumejú... A jediní, kto má pravdu a patent na rozum sú výlučne analytici a politici, ktorým je šrotovné tŕňom v oku," skonštatoval Zvara.
Podpredsedu SDKÚ-DS Ivan Mikloš v pondelok uviedol, že šrotovné je najviditeľnejším príkladom zlého prístupu slovenskej vlády k riešeniu dôsledkov hospodárskej krízy. "Česká republika šrotovné nezaviedla, Slovenská republika šrotovné zaviedla. Mladoboleslavská škodovka nestíha vyrábať, kým bratislavský Volkswagen ohlásil dvojtýždňové odstavenie výroby. Nič lepšie neilustruje nezodpovedné správanie sa vlády ako táto skutočnosť," povedal Mikloš. Šrotovné podľa neho bude predstavovať záťaž pre verejné financie. "Sme presvedčení, že keby vláda prijala systémové opatrenia proti kríze, ktoré by spočívali v znižovaní daní, odvodov a v zmene Zákonníka práce a v zastavení plytvania, tak by to ekonomike pomohlo. Takto sme v situácii, kedy sa prijímajú zlé opatrenia, ktoré neúčinkujú a zároveň sú drahé," dodal Mikloš. Podľa neho vláda už vyčerpala všetky finančné aktíva, ktoré boli odložené aj na krytie dôchodkovej reformy. "Vláda vytvára skryté dlhy, ktoré majú narastajúcu tendenciu a vláda nebude schopná udržať deficit verejných financií pod kontrolu. Tak hrozí, že zadlženosť verejného sektora bude narastať aj dlhodobo. Vláda sa vybrala cestou zadlžovania budúcich generácií," konštatoval Mikloš.
Druhé kolo tzv. šrotovného sa míňa neuveriteľným tempom. Ako vyplýva z údajov Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP) dnes do 16:45 hodiny šrotoviská prevzali na spracovanie už vyše 6 900 vozidiel. Druhé kolo šrotovného pritom platí od dnešného dňa, pondelka 6. apríla. Štát poskytol v druhom kole na šrotovné pri zlikvidovaní starého a následnej kúpe nového motorového vozidla sumu 22,1 mil. eur. Podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka prednostne pritom dostanú dotáciu na kúpu automobilu zákazníci, ktorí dali svoje staré vozidlo zošrotovať vo štvrtok 26. marca (deň po skončení prvého kola - pozn. redakcie), resp. ktorí sa zapísali do poradovníka. Tých je podľa analýzy Ministerstva hospodárstva SR (MH) zhruba 3 tisíc.
Rezort hospodárstva poskytne šrotovné vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca tiež poskytne zľavu najmenej 1 000 eur. Podľa MH by sa vyčlenením nových prostriedkov mal podporiť nákup zhruba 20 600 vozidiel. Maximálna kúpna cena motorového vozidla, pri ktorej si kupujúci môže uplatniť šrotovné sa oproti prvej vlne nemení, zostáva na úrovni 25 tis. eur. Takisto sa nemení vek vozidla, ktoré musí byť staršie ako 10 rokov.
Počas prvej vlny šrotovného, ktorá trvala od 9. do 25. marca tohto roku, dali ľudia na Slovensku zošrotovať celkovo 22,1 tis. vozidiel a do 30. marca bolo so štátnou šrotovacou podporou predaných alebo rezervovaných 16 985 vozidiel. Ako ďalej informovalo ZAP, celková hodnota predaných alebo rezervovaných vozidiel v tomto období dosiahla 153,91 mil. eur. Ministerstvo hospodárstva pritom dotovalo nadobudnutie týchto vozidiel celkovou sumou 25,42 mil. eur a štátny rozpočet získa späť cez daň z pridanej hodnoty za tieto vozidlá 28,63 mil. eur. Kolky za vyradenie, poplatky za prihlásenie a vydanie evidenčných čísel pre 22,1 tis. vozidiel navyše podľa ZAP prinesú do štátneho rozpočtu ďalších 1,48 mil. eur. Priemerná predajná cena vozidla kupovaného od 9. do 30. marca tohto roku so štátnou šrotovacou podporou pritom podľa združenia dosiahla 9 061,40 eur. Priemerná dotácia štátu na jedno vozidlo dosiahla 1 496,50 eur a dotácia predajcu ďalších 698,10 eur. Priemerná základná cena vozidla predávaného so šrotovacou prémiou tak v prvom kole predstavovala 11 256 eur.
Podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka druhé kolo šrotovného nemusí byť posledné, ako to uviedol po rokovaní Rady pre hospodársku krízu v utorok minulý týždeň premiér Robert Fico. "Podarilo sa mi dosiahnuť, že v uznesení vlády nie je stanovisko, že druhé kolo šrotovného bude posledné. Neviem predikovať budúcnosť, ale myslím si, že uvidíme ako pôjde druhé kolo. V tomto momente sme nechceli dať definitívnu bodku, ale to ešte neznamená, že bude tretie, štvrté alebo ôsme kolo šrotovného," uviedol po minulotýždňovom rokovaní vlády Jahnátek. Ako na záver dodal minister, o šrotovnom na iné produkty vláda neuvažuje.
SITA
Podpredsedu SDKÚ-DS Ivan Mikloš v pondelok uviedol, že šrotovné je najviditeľnejším príkladom zlého prístupu slovenskej vlády k riešeniu dôsledkov hospodárskej krízy. "Česká republika šrotovné nezaviedla, Slovenská republika šrotovné zaviedla. Mladoboleslavská škodovka nestíha vyrábať, kým bratislavský Volkswagen ohlásil dvojtýždňové odstavenie výroby. Nič lepšie neilustruje nezodpovedné správanie sa vlády ako táto skutočnosť," povedal Mikloš. Šrotovné podľa neho bude predstavovať záťaž pre verejné financie. "Sme presvedčení, že keby vláda prijala systémové opatrenia proti kríze, ktoré by spočívali v znižovaní daní, odvodov a v zmene Zákonníka práce a v zastavení plytvania, tak by to ekonomike pomohlo. Takto sme v situácii, kedy sa prijímajú zlé opatrenia, ktoré neúčinkujú a zároveň sú drahé," dodal Mikloš. Podľa neho vláda už vyčerpala všetky finančné aktíva, ktoré boli odložené aj na krytie dôchodkovej reformy. "Vláda vytvára skryté dlhy, ktoré majú narastajúcu tendenciu a vláda nebude schopná udržať deficit verejných financií pod kontrolu. Tak hrozí, že zadlženosť verejného sektora bude narastať aj dlhodobo. Vláda sa vybrala cestou zadlžovania budúcich generácií," konštatoval Mikloš.
Druhé kolo tzv. šrotovného sa míňa neuveriteľným tempom. Ako vyplýva z údajov Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP) dnes do 16:45 hodiny šrotoviská prevzali na spracovanie už vyše 6 900 vozidiel. Druhé kolo šrotovného pritom platí od dnešného dňa, pondelka 6. apríla. Štát poskytol v druhom kole na šrotovné pri zlikvidovaní starého a následnej kúpe nového motorového vozidla sumu 22,1 mil. eur. Podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka prednostne pritom dostanú dotáciu na kúpu automobilu zákazníci, ktorí dali svoje staré vozidlo zošrotovať vo štvrtok 26. marca (deň po skončení prvého kola - pozn. redakcie), resp. ktorí sa zapísali do poradovníka. Tých je podľa analýzy Ministerstva hospodárstva SR (MH) zhruba 3 tisíc.
Rezort hospodárstva poskytne šrotovné vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca tiež poskytne zľavu najmenej 1 000 eur. Podľa MH by sa vyčlenením nových prostriedkov mal podporiť nákup zhruba 20 600 vozidiel. Maximálna kúpna cena motorového vozidla, pri ktorej si kupujúci môže uplatniť šrotovné sa oproti prvej vlne nemení, zostáva na úrovni 25 tis. eur. Takisto sa nemení vek vozidla, ktoré musí byť staršie ako 10 rokov.
Počas prvej vlny šrotovného, ktorá trvala od 9. do 25. marca tohto roku, dali ľudia na Slovensku zošrotovať celkovo 22,1 tis. vozidiel a do 30. marca bolo so štátnou šrotovacou podporou predaných alebo rezervovaných 16 985 vozidiel. Ako ďalej informovalo ZAP, celková hodnota predaných alebo rezervovaných vozidiel v tomto období dosiahla 153,91 mil. eur. Ministerstvo hospodárstva pritom dotovalo nadobudnutie týchto vozidiel celkovou sumou 25,42 mil. eur a štátny rozpočet získa späť cez daň z pridanej hodnoty za tieto vozidlá 28,63 mil. eur. Kolky za vyradenie, poplatky za prihlásenie a vydanie evidenčných čísel pre 22,1 tis. vozidiel navyše podľa ZAP prinesú do štátneho rozpočtu ďalších 1,48 mil. eur. Priemerná predajná cena vozidla kupovaného od 9. do 30. marca tohto roku so štátnou šrotovacou podporou pritom podľa združenia dosiahla 9 061,40 eur. Priemerná dotácia štátu na jedno vozidlo dosiahla 1 496,50 eur a dotácia predajcu ďalších 698,10 eur. Priemerná základná cena vozidla predávaného so šrotovacou prémiou tak v prvom kole predstavovala 11 256 eur.
Podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka druhé kolo šrotovného nemusí byť posledné, ako to uviedol po rokovaní Rady pre hospodársku krízu v utorok minulý týždeň premiér Robert Fico. "Podarilo sa mi dosiahnuť, že v uznesení vlády nie je stanovisko, že druhé kolo šrotovného bude posledné. Neviem predikovať budúcnosť, ale myslím si, že uvidíme ako pôjde druhé kolo. V tomto momente sme nechceli dať definitívnu bodku, ale to ešte neznamená, že bude tretie, štvrté alebo ôsme kolo šrotovného," uviedol po minulotýždňovom rokovaní vlády Jahnátek. Ako na záver dodal minister, o šrotovnom na iné produkty vláda neuvažuje.
SITA
Súvisiace články:
Šrotovné sa míňa neuveriteľným tempom (6. 4. 2009)
Šrotovné je podľa SDKÚ príkladom zlého prístupu vlády ku kríze (6. 4. 2009)
Poplatky pri šrotovnom sú protizákonné, vyhlásilo MH SR (6. 4. 2009)
Fico odkázal ”múdremu Miklošovi”, že šrotovné uspelo aj inde (6. 4. 2009)
Druhá vlna šrotovného začne od pondelka 6. apríla (3. 4. 2009)
Šrotovné povzbudilo aj predaj ojazdených vozidiel, tvrdí Svidráň (2. 4. 2009)
Slováci využili šrotovné a kúpili nové autá, píše New York Times (2. 4. 2009)
Vďaka šrotovnému bolo predaných alebo rezervovaných 17 tis. áut (2. 4. 2009)
Prezident vyznamenával, Radiča obišli (2. 9. 2005)