|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. mája 2010
SR porušuje pravidlá úhrady nákladov na liečbu
Žiadosti o vyplatenie náhrady za liečbu v inom štáte únie sa totiž podľa Európskej komisie (EK) slovenským pacientom neoprávnene zamietajú. ...
Zdieľať
Foto: ilustračné foto SITA/ Viktor Zamborský BRATISLAVA 5. mája (WEBNOVINY) - Žiadosti o vyplatenie náhrady za liečbu v inom štáte únie sa totiž podľa Európskej komisie (EK) slovenským pacientom neoprávnene zamietajú. "Predkladajú sa im teda faktúry za poskytnutie zdravotnej starostlivosti, ktoré by podľa pravidiel únie mal uhradiť ich vlastný členský štát," informovala ďalej agentúru SITA komisia.
Podľa slovenských právnych predpisov tak slovenskí pacienti nemajú istotu, že sa im preplatia náklady za liečbu v iných členských štátoch v súlade so zásadou slobody poskytovania služieb. Žiadosť adresovaná Slovensku má zatiaľ podobu odôvodneného stanoviska, ktoré predstavuje druhú fázu konania o porušení právnych predpisov. Ak príslušný členský štát neposkytne uspokojivú odpoveď do dvoch mesiacov, komisia môže predložiť prípad súdu. Ak pritom súd vysloví rozhodnutie proti členskému štátu a ten sa tomuto rozhodnutiu nepodrobí, komisia môže od súdu žiadať, aby príslušnej krajine uložil pokutu.
Ministerstvo zdravotníctva SR na zaslanie formálnej žiadosti reagovalo slovami, že už upravilo všetky náležitosti legislatívy tak, aby od 1. mája tohto roku bola plne v súlade s pravidlami Európskej únie.
Komisia zároveň zašle formálnu žiadosť Dánsku z dôvodu, že odmieta uznávať lekárske predpisy, ktoré vystavili lekári z iných členských štátov (okrem Švédska a Fínska).
Dánske orgány obhajujú svoj prístup dôvodmi verejného zdravia. Komisia s týmto tvrdením nesúhlasí najmä preto, že lieky sa vydávajú na základe predloženia lekárskeho predpisu legálne vystaveného lekárom v inom členskom štáte. Práva pacientov na uznanie predpisov vystavených v inom členskom štáte sú tak podľa komisie obmedzené. Rovnako sú obmedzené práva lekárov so sídlom mimo Dánska pri vystavovaní predpisov dánskym pacientom.
Do tretice sa komisia rozhodla začať proti Španielsku konanie na Súdnom dvore. V súlade so svojimi vnútroštátnymi právnymi predpismi totiž prepláca hospitalizáciu alebo ambulantné vyšetrenie iba v prípade "ohrozenia života", čo je v rozpore s právami pacienta v rámci slobody poskytovania služieb. Španielsko zároveň systematicky odmieta preplácať náklady za hospitalizáciu, ak sa žiadosť o povolenie predloží neskoro, teda počas liečby v inom členskom štáte alebo po jej skončení, čo je podľa komisie neracionálne.
Španielskym pacientom sa zároveň podľa komisie odopiera právo na náhradu za náklady za poskytnutie ambulantného vyšetrenia v inom členskom štáte, hoci to isté vyšetrenie by sa im preplatilo, keby sa poskytlo v Španielsku. Pokiaľ ide o nemocničnú starostlivosť, pacienti musia v niektorých prípadoch zaplatiť vysoké sumy iba preto, že nepožiadali o predchádzajúce povolenie. Tento prípad bol postúpený Súdnemu dvoru. Súd riadnym postupom rozhodne, či bude Španielsko musieť zmeniť svoje zákony.
Podľa pravidiel únie o slobode poskytovania služieb majú pacienti ako príjemcovia služieb všeobecné právo na náhradu nákladov za liečbu v inom členskom štáte. Práva sa líšia v závislosti od toho, či ide o liečbu zahŕňajúcu iba ambulantnú zdravotnú starostlivosť alebo o hospitalizáciu. V prípade ambulantnej zdravotnej starostlivosti majú pacienti právo na náhradu nákladov za liečbu v inom členskom štáte bez predchádzajúceho povolenia za podmienky, že v ich vlastnom členskom štáte sa daná liečba sa bežne uhrádza. V prípade nemocničného ošetrenia môže členský štát naopak vyžadovať predchádzajúce povolenie na liečbu. Povolenie však možno zamietnuť iba vtedy, ak v členskom štáte pacienta možno bezodkladne získať rovnaké alebo rovnocenné ošetrenie.
Podľa pravidiel únie o slobode poskytovania služieb by zároveň členské štáty mali uznávať lekárske predpisy vystavené lekármi v iných členských štátov. Ak pacientovi predpíše liek lekár pôsobiaci v inom členskom štáte, lekáreň má postupovať rovnako, ako keby liek predpísal lekár v členskom štáte, kde má predmetná lekáreň sídlo.
SITA
Podľa slovenských právnych predpisov tak slovenskí pacienti nemajú istotu, že sa im preplatia náklady za liečbu v iných členských štátoch v súlade so zásadou slobody poskytovania služieb. Žiadosť adresovaná Slovensku má zatiaľ podobu odôvodneného stanoviska, ktoré predstavuje druhú fázu konania o porušení právnych predpisov. Ak príslušný členský štát neposkytne uspokojivú odpoveď do dvoch mesiacov, komisia môže predložiť prípad súdu. Ak pritom súd vysloví rozhodnutie proti členskému štátu a ten sa tomuto rozhodnutiu nepodrobí, komisia môže od súdu žiadať, aby príslušnej krajine uložil pokutu.
Ministerstvo zdravotníctva SR na zaslanie formálnej žiadosti reagovalo slovami, že už upravilo všetky náležitosti legislatívy tak, aby od 1. mája tohto roku bola plne v súlade s pravidlami Európskej únie.
Komisia zároveň zašle formálnu žiadosť Dánsku z dôvodu, že odmieta uznávať lekárske predpisy, ktoré vystavili lekári z iných členských štátov (okrem Švédska a Fínska).
Dánske orgány obhajujú svoj prístup dôvodmi verejného zdravia. Komisia s týmto tvrdením nesúhlasí najmä preto, že lieky sa vydávajú na základe predloženia lekárskeho predpisu legálne vystaveného lekárom v inom členskom štáte. Práva pacientov na uznanie predpisov vystavených v inom členskom štáte sú tak podľa komisie obmedzené. Rovnako sú obmedzené práva lekárov so sídlom mimo Dánska pri vystavovaní predpisov dánskym pacientom.
Do tretice sa komisia rozhodla začať proti Španielsku konanie na Súdnom dvore. V súlade so svojimi vnútroštátnymi právnymi predpismi totiž prepláca hospitalizáciu alebo ambulantné vyšetrenie iba v prípade "ohrozenia života", čo je v rozpore s právami pacienta v rámci slobody poskytovania služieb. Španielsko zároveň systematicky odmieta preplácať náklady za hospitalizáciu, ak sa žiadosť o povolenie predloží neskoro, teda počas liečby v inom členskom štáte alebo po jej skončení, čo je podľa komisie neracionálne.
Španielskym pacientom sa zároveň podľa komisie odopiera právo na náhradu za náklady za poskytnutie ambulantného vyšetrenia v inom členskom štáte, hoci to isté vyšetrenie by sa im preplatilo, keby sa poskytlo v Španielsku. Pokiaľ ide o nemocničnú starostlivosť, pacienti musia v niektorých prípadoch zaplatiť vysoké sumy iba preto, že nepožiadali o predchádzajúce povolenie. Tento prípad bol postúpený Súdnemu dvoru. Súd riadnym postupom rozhodne, či bude Španielsko musieť zmeniť svoje zákony.
Podľa pravidiel únie o slobode poskytovania služieb majú pacienti ako príjemcovia služieb všeobecné právo na náhradu nákladov za liečbu v inom členskom štáte. Práva sa líšia v závislosti od toho, či ide o liečbu zahŕňajúcu iba ambulantnú zdravotnú starostlivosť alebo o hospitalizáciu. V prípade ambulantnej zdravotnej starostlivosti majú pacienti právo na náhradu nákladov za liečbu v inom členskom štáte bez predchádzajúceho povolenia za podmienky, že v ich vlastnom členskom štáte sa daná liečba sa bežne uhrádza. V prípade nemocničného ošetrenia môže členský štát naopak vyžadovať predchádzajúce povolenie na liečbu. Povolenie však možno zamietnuť iba vtedy, ak v členskom štáte pacienta možno bezodkladne získať rovnaké alebo rovnocenné ošetrenie.
Podľa pravidiel únie o slobode poskytovania služieb by zároveň členské štáty mali uznávať lekárske predpisy vystavené lekármi v iných členských štátov. Ak pacientovi predpíše liek lekár pôsobiaci v inom členskom štáte, lekáreň má postupovať rovnako, ako keby liek predpísal lekár v členskom štáte, kde má predmetná lekáreň sídlo.
SITA