Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

12. októbra 2014

Správnosť odvodov zo strany zamestnávateľa sa dá overiť elektronicky



K povinnostiam zamestnávateľov patrí okrem iného aj povinnosť zaregistrovať zamestnanca v Sociálnej poisťovni a odvádzať za neho poistné v správnej výške a ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Radovan Stoklasa
Bratislava 12. októbra (TASR) - K povinnostiam zamestnávateľov patrí okrem iného aj povinnosť zaregistrovať zamestnanca v Sociálnej poisťovni a odvádzať za neho poistné v správnej výške a včas. Zamestnanec si však môže overiť plnenie povinností zamestnávateľa buď elektronicky alebo priamo v príslušnej pobočke. V budúcnosti sa tak zamestnanec pri žiadostiach o niektorú z dávok sociálneho poistenia vyhne situácii, že mu na ňu nevznikne nárok, lebo nebol zaregistrovaný, prípadne zistí, že má v evidencii uvedené nesprávne vymeriavacie základy na výpočet dávky. Dôležité je to pre zamestnanca/poistenca i z pohľadu získania úveru od bankových inštitúcií, ktoré si v Sociálnej poisťovni overujú výšku príjmov.


Ak poistenec Sociálnej poisťovne predloží doklady dokumentujúce jeho zamestnanie u zamestnávateľa, Sociálna poisťovňa údaje prenesie do svojho informačného systému a vylúčia sa tak problémy s dávkami či s poskytovaním bankového úveru.

Poisťovňa vedie každému poistencovi tzv. individuálny účet poistenca a bezplatne umožňuje prístup k informácii o zmenách stavu individuálneho účtu aj na svojej internetovej stránke. Poistenec prostredníctvom tejto elektronickej služby získa údaje o svojich mesačných vymeriavacích základoch, ale aj o tom, či zaňho zamestnávateľ poistné odvádzal. Cez individuálny účet poistenca možno získať údaje za obdobie od roku 2004. 

Pre získanie prístupu k tejto elektronickej službe stačí, aby poistenec osobne prišiel do ktorejkoľvek pobočky Sociálnej poisťovne. Po overení totožnosti poistenca na základe predloženého občianskeho preukazu alebo cestovného pasu a podpísaní Dohody o používaní elektronických služieb mu Sociálna poisťovňa na počkanie pridelí prístupovú (GRID) kartu, na základe ktorej získa prístup k informácii o zmenách stavu individuálneho účtu v elektronickej forme.

Ak zistí nezrovnalosti, môže si uplatniť reklamáciu - listom, e–mailom, faxom alebo osobne tak v Sociálnej poisťovni, ústredí, ako aj v pobočke. Ak v reklamácii žiada o opravu alebo doplnenie chýbajúcich údajov, vtedy je najlepšie obrátiť sa na miestne príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne. Ak má poistenec k dispozícii relevantné doklady, na základe ktorých je možné uskutočniť opravu alebo doplnenie údajov, treba tieto doklady priložiť k reklamácii. 

TASR informoval Peter Višváder, hovorca Sociálnej poisťovne.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kandidátov do Súdnej rady môžu navrhovať do pondelka
<< predchádzajúci článok
Supermarketov pribúda a zákazníci z toho podľa štúdií profitujú