|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. júna 2011
Správa Komisie pre cenu ARTUR 2011
Na tohtoročný konkurz na cenu ARTUR, ktorý vyhlasujú Bábkové divadlo v Žiline a Národné osvetové centrum v Bratislave prišlo osem textov.
Zdieľať
Na tohtoročný konkurz na cenu ARTUR, ktorý vyhlasujú Bábkové divadlo v Žiline a Národné osvetové centrum v Bratislave prišlo osem textov. Obvykle sa na tomto mieste v správe zvykne konštatovať, že texty, ktoré sa dostali v určenom čase zodpovedajú nastoleným kritériám. No už v tomto okamihu je potrebné povedať, že komisii dosť času vzala debata na tému, či všetky texty je možné vnímať ako dramatické texty. Pri niektorých konkurujúcich dielach sa javil spochybňujúci postoj, takže komisia nakoniec dospela k bezbreho liberálnej pozícii, vychádzajúcej z estetiky moderny, zhmotnenej v už dávno ošúchanej metafore, že koniec koncov aj telefónny zoznam môže byť východiskovým scenárom. Prijmúc tento názor, komisia zobrala do konkurenčnej kritickej reflexie všetky texty.
Na strane druhej, komisia s ľútosťou konštatuje, že aj napriek tomuto ultra zhovievavému postoju, nemôže konštatovať vysokú kvalitu, ani potenciálne „zdravé jadro“ hodnoty konkurujúcich textov. Kvantita sa nepremenila na kvalitu – aj napriek alchýmickému čarovaniu komisie. Dramatická tvorba pre deti a mládež evidentne sa dostala na pokraj záujmu tvorivých spisovateľských kapacít a naša kultúra je zrejme príliš malá, aby sme mohli očakávať, že každý rok z hlbín anonymity predstúpi do svetiel javiska dramatický zázrak. Zrejme sme sa dostali do obdobia siedmych chudých kráv: zlato v hokeji sme nevyhrali, ani na ARTUR nijaký extra výnimočný počin neprišiel.
Do najužšieho výberu sa dostali tri texty: Rozprávka o rozkvitnutom olivovníku, Pred príchodom na svet a Vyskočiť z kože. V prípade prvých dvoch textov sa komisia zmietala medzi pólom tolerantného ľudomilstva, žičiaceho udeleniu ceny aj za cenu zníženia umeleckých a estetických kritérií a pólom rozpačitosti. Keď sa komisia dostala k textu Vyskočiť z kože, konštatovala, že ide o dramaticky remeselne a umelecky najhodnotnejší text v kontexte tohtoročného ARTURA. Jediný problém (no toto určenie „jediný“ – neznamená ešte: „maličký“ alebo „nepodstatný“) komisia konštatovala v adresnosti uvedeného textu. Dramatický text Vyskočiť z kože, aj keď je sugestívnou výpoveďou o svete mladých ľudí, nie je textom pre mladého diváka. Alebo povedané inak: komisia je názoru, že „dielo O deťoch a mládeži“ nie je to isté, čo „dielo PRE deti a mládež.“ Žijeme vo svete, kedy si uvedomujeme vlastnú zodpovednosť a potrebu uchrániť deti a mládež pred narastajúcim tlakom agresivity vonkajškového sveta. Vedomí sme si, že tento boj nie je ľahký, o čom svedčí stav nášho životného sveta, o čom svedčí aj citovaná hra. No napriek tomu, naša západná kultúra zatiaľ sa nevzdala v tomto boji, čoho dokladom sú aj varovné obmedzenia veku divákov v televízii, v kinách, časopisoch atď. Hra Vyskočiť z kože reflektuje tento svet v plastickej výpovedi a preto je komisia názoru, že autor hry by ju mal ponúknuť do repertoáru divadiel, kde jej adresátom bude dospelý divák, lebo len u toho táto hra dokáže vyvolať katarziu. U detského diváka, sme presvedčení, dosiahne iba nemiestne opičenie sa a tým sa pominie cieľ. Komisia si je vedomá, že detského diváka nie je možné udržať v hermetickom prostredí idealizovanej ilúzie, ale rovnako tak si je vedomá sily javiska a slova vysloveného z neho; slová vyslovené v hre Vyskočiť z kože sa neprihovárajú detskému a mládežníckemu divákovi, ale dospelému divákovi, ktorý by v tomto príbehu mohol hľadať otázky na problém kde ako dospelý zlyhal: len v takejto konštelácii táto hra dokáže vydať nielen obraz, ale aj očistu.
Na základe toho, komisia sa jednohlasne rozhodla v tomto roku cenu ARTUR neudeliť – v presvedčení, že cena má len vtedy cenu, ak sa neudeľuje za každú cenu.