|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. septembra 2005
Spotrebu piva ničí počasie aj cena
Posledné dva roky sa slovenské pivovarníctvo zmieta vo výraznej kríze.
Zdieľať
Pivo patrí k tradičným sezónnym nápojom a vplyv počasia do značnej miery určuje jeho spotrebu. Posledné dve letné sezóny rozhodne nemôžeme zaradiť k teplotne nadpriemerným. Aj keď podľa meteorológov priemerná teplota v tomto roku nevybočila výrazne z priemeru, počet oblačných dní patril k nadpriemerným. Výrazný pokles čapovaného piva nám potvrdil aj prevádzkar Roman Petráš z reštaurácie a pivárne Stein v Bratislave. „Počas letných mesiacov sme zaznamenali približne 30-percentný pokles oproti minulému roku.“ Podobné skúseností majú takmer všetci prevádzkovatelia pivární a letných terás. V niektorých prípadoch dosiahol pokles až polovicu.
S vplyvom počasia na spotrebu súhlasí aj Roman Šusták, výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS). Slnečné leto môže zvýšiť spotrebu piva približne o 5 percent oproti priemeru a naopak. To, čoho sme však svedkami posledné dva roky, sa už vymyká akémukoľvek možnému vplyvu počasia. Podľa Šustáka súvisí pokles spotreby priamo so zvýšením spotrebných daní v roku 2003. „Ešte do júla toho istého roka sme zaznamenali najvyššiu spotrebu v histórii a k rapídnemu prepadu prišlo v auguste toho istého roka. Odvtedy sme niekoľkokrát žiadali úpravu dane, ktorou sa podľa nás dá tento nepriaznivý trend zastaviť.“
S týmto názorom však nesúhlasí ministerstvo financií. Za problémami slovenských pivárov vidí vplyv konkurencie, záujem spotrebiteľov o iné produkty, ako aj chladnejšie počasie. Zmenu spotrebiteľských návykov potvrdzuje podľa ministerstva aj nárast dovozu piva, ktorý začína vytláčať domáce.
Podľa hovorcu ministerstva Petra Papanka platí pre zahraničných výrobcov rovnaký daňový režim ako pre domácu výrobu. „Výška spotrebných daní síce ovplyvňuje tvorbu ceny, ale konečná cena závisí najmä od predajcov piva. Nižšie dane by teda nezaručovali aj zníženú cenu piva,“ dodal Papanek. Pravdou však je, že spotreba piva u nás za posledné roky klesla z 94 litrov na 81, pričom Česká republika dosahuje úroveň 160 litrov. Nad stolitrovú hranicu sa každoročne dostávajú aj ďalšie stredoeurópske krajiny, ako je Rakúsko alebo Nemecko.
Nákupy piva v domácnostiach
(prvý polrok 2005)
Zlatý Bažant 20,1 %
Corgoň 18,7 %
Smädný Mních 17,2 %
Veľkopopovický Kozel 17,1 %
Gemer 16,4 %
Poznámka: tabuľka ukazuje percento domácností, ktoré si aspoň raz kúpili niektorú značku.
Zdroj: GfK Slovakia, Panel domácností/ Consumer Tracking
Vývoj spotreby piva v hektolitroch
(mesiace január-august)
2000 3 213 706
2001 3 279 072
2002 3 427 338
2003 3 389 477
2004 2 987 797
2005 2 787 205
Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu
Martin Augustín