|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. januára 2006
Spotrebitelia sa cítia slabo chránení
Spotrebiteľská organizácia Združenie občianskej sebaobrany si dala vo výskumnej agentúre MVK spracovať prieskum.
Zdieľať
Jeho zámerom bolo zistiť, aký je slovenský spotrebiteľ, čo vie o svojich právach, a kde by sa mal zlepšiť.
Z prieskumu vyplýva, že len zanedbateľný počet respondentov si myslí, že s ochranou spotrebiteľov nie sú v SR skoro žiadne problémy. Takmer štvrtina sa domnieva, že v SR máme dobré zákony, no niekedy sa porušujú. Najfrekventovanejšie hodnotenie situácie s ochranou práv bolo: „zákony na ochranu spotrebiteľov nie sú v SR najlepšie a ešte sa aj porušujú“. Myslí si to až 42,4 percenta účastníkov prieskumu. Vyslovene zlé spotrebiteľské zákony sú na Slovensku pre 16,8% ľudí. Zvyšok opýtaných nevedelo problematiku posúdiť.
Za najčastejšiu formu porušenia svojich práv považujú zákazníci nedostatočné či dokonca až nepravdivé informácie o zložení, kvalite a vlastnostiach výrobkov a služieb. Takto odpovedalo na otázku o spôsoboch porušovania práv spotrebiteľov (s možnosťou uviesť viac odpovedí) 58,9 % respondentov. Len s tesným odstupom skončilo na druhom mieste porušovanie spotrebiteľských práv v dôsledku nekorektného postupu predajcov, spôsobujúceho škody spotrebiteľom, za ktoré sa nedomôžu odškodnenia.
Tesne nadpolovičná väčšina odpovedí sa týkala skutočnosti, že sa u nás predávajú výrobky a poskytujú služby, ktoré ohrozujú životné prostredie, ako aj neschopnosti kompetentných inštitúcií poskytnúť v takýchto prípadoch ľuďom pomoc. V tejto súvislosti sa najčastejšie spomínala nevymožiteľnosť odškodnenia v prípade, že sa vinou nekvalitného výrobku stane jeho majiteľovi nejaká škoda. Podľa názoru účastníkov prieskumu na Slovensku chýba systém preventívnej ochrany, takže sa nedokáže zabrániť predaju takých výrobkov a služieb, ktoré nie sú bezpečné a ohrozujú zdravie spotrebiteľov.
S nízkou úrovňou ochrany pred subjektami s monopolným alebo dominantným postavením na trhu je nespokojných 35,2 % respondentov v prípade služieb a 33,1 % pri výrobcoch tovarov. S problémami pri vybavovaní reklamácií sa stretlo 32,1 % respondentov a len o necelé percento menej (31,2 %) vidí nedostatky pri zabezpečení dostupnosti výrobkov a služieb vo svojom bydlisku.
Za najčastejšiu formu porušenia svojich práv považujú zákazníci nedostatočné či dokonca až nepravdivé informácie o zložení, kvalite a vlastnostiach výrobkov a služieb. Takto odpovedalo na otázku o spôsoboch porušovania práv spotrebiteľov (s možnosťou uviesť viac odpovedí) 58,9 % respondentov. Len s tesným odstupom skončilo na druhom mieste porušovanie spotrebiteľských práv v dôsledku nekorektného postupu predajcov, spôsobujúceho škody spotrebiteľom, za ktoré sa nedomôžu odškodnenia.
Tesne nadpolovičná väčšina odpovedí sa týkala skutočnosti, že sa u nás predávajú výrobky a poskytujú služby, ktoré ohrozujú životné prostredie, ako aj neschopnosti kompetentných inštitúcií poskytnúť v takýchto prípadoch ľuďom pomoc. V tejto súvislosti sa najčastejšie spomínala nevymožiteľnosť odškodnenia v prípade, že sa vinou nekvalitného výrobku stane jeho majiteľovi nejaká škoda. Podľa názoru účastníkov prieskumu na Slovensku chýba systém preventívnej ochrany, takže sa nedokáže zabrániť predaju takých výrobkov a služieb, ktoré nie sú bezpečné a ohrozujú zdravie spotrebiteľov.
S nízkou úrovňou ochrany pred subjektami s monopolným alebo dominantným postavením na trhu je nespokojných 35,2 % respondentov v prípade služieb a 33,1 % pri výrobcoch tovarov. S problémami pri vybavovaní reklamácií sa stretlo 32,1 % respondentov a len o necelé percento menej (31,2 %) vidí nedostatky pri zabezpečení dostupnosti výrobkov a služieb vo svojom bydlisku.
hll
Spotrebitelia sa cítia slabo chránení - diskusné fórum čitateľov