Spotrebitelia majú novú možnosť na ochranu pred rastúcimi cenami
Spotrebiteľom v týchto dňoch pribudne nová možnosť, ako sa chrániť pred prípadným zneužitím prechodu na novú menu na neodôvodnené zvýšenie cien obchodníkmi. Pomôže im v tom Etický kódex, ...
BRATISLAVA 24. júla (WEBNOVINY) - Spotrebiteľom v týchto dňoch pribudne nová možnosť, ako sa chrániť pred prípadným zneužitím prechodu na novú menu na neodôvodnené zvýšenie cien obchodníkmi. Pomôže im v tom Etický kódex, ktorého signatári budú postupne označovaní viditeľným logom. "Ústredným logom alebo sloganom tohto projektu je veta "Meníme menu nie cenu", čo má jednoznačne a veľmi jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom dať najavo, že zavedenie eura v prevádzkach týchto signatárov nie je a nebude dôvodom na zvyšovanie cien," uviedol v súvislosti so začiatkom projektu vládny splnomocnenec pre zavedenie eura Igor Barát. Podľa jeho slov sa každý signatár kódexu zaväzuje, že pri prechode na novú menu férovo a korektne prepočíta svoje ceny z korún na eurá. Ako však dodal, v prípade ak bude mať konkrétny subjekt objektívne a opodstatnené dôvody na zmenu ceny, nikto neočakáva, že cena bude zmrazená. "Zavedenie eura nemôžeme vnímať ako zmrazenie cien" doplnil Barát. Dnes naberá projekt Etický kódex pre zavedenie eura svoju úplnu platnosť. Na podnikateľských subjektoch sa tak odteraz budú objavovať nálepky, ktoré svedčia o korektnom prepočítavaní cien z koruny na euro. Autor: Nikola Bajánová Dodržiavanie pravidiel stanovených Etickým kódexom bude môcť sledovať každý spotrebiteľ na Slovensku. V prípade ak bude mať podozrenie, že niektorý zo subjektov neodôvodnene zvýšil cenu, môže túto skutočnosť oznámiť telefonicky alebo prostredníctvom internetovej stránky www.euromena.sk. Podľa Igora Baráta sa prešetrí každý jeden podnet od občanov. Prípadné zvýšenie ceny u konkrétneho subjektu bude porovnané s priemerným zvýšením ceny na trhu podľa oficiálnych údajov Štatistického úradu SR. Ak bude zvýšenie ceny výrazne nad trhovým priemerom, bude subjekt vyzvaný, aby vysvetlil, prečo tak urobil. Ak jeho argumenty objektívne nedokážu vysvetliť dôvod zvýšenia ceny, bude mu logo signatára odňaté a zároveň bude toto porušenie pravidiel kódexu zverejnené na čiernej listine, ktorú bude prevádzkovať Združenie slovenských spotrebiteľov. Každý podnet od občana pritom podľa Baráta musí obsahovať presný názov predajcu alebo poskytovateľa služby, názov konkrétneho tovaru a taktiež musí obsahovať informáciu, za aké obdobie a z akej ceny na akú cenu tento produkt alebo služba zdražela. "Bez týchto základných údajov my nemôžeme ďalej konať," konštatoval Barát. Zároveň dodal, že odporúča každému spotrebiteľovi, aby pri nákupe uprednostňoval predajne označené logom signatárov kódexu. Podľa Róberta Kičinu, výkonného riaditeľa Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS), ktorá stála v roku 2006 pri zrode kódexu, tento kódex vznikol na to, aby podnikatelia mohli jasne deklarovať ochotu a dobrú vôľu korektným spôsobom prispieť k zavedeniu novej meny. Aj týmto krokom chcú podnikatelia podľa neho posilňovať dôveru a dostatočnú informovanosť verejnosti. Práve dôvera sa podľa neho ukazuje ako kľúčová pre hladký prechod na euro. Etický kódex už podpísalo viac ako 300 signatárov. Podľa Baráta však reálne číslo subjektov, ktoré prevzali na seba záväzok neodôvodnene nezvyšovať ceny pri prechode na euro, dosahuje viac ako 10 tisíc. Medzi jednotlivými signatármi sú totiž aj asociácie alebo kolektívne združenia, ktoré združujú viacero individuálnych subjektov. Ceny pri zavádzaní novej meny budú však okrem tohto projektu sledované aj zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie a Združenia slovenských spotrebiteľov, ktoré budú ich prípadný nárast sledovať na základe podobnej schémy ako spomínaný kódex. SITA