|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. októbra 2009
Spôsob vysporiadania záväzku SR k Bruselu ešte nie je známy
Spôsob vysporiadania záväzku Slovenska voči Európskej komisii, ktorá požaduje vrátenie vyše 38 mil. eur použitých za problematické projekty za obdobie 2004 až 2006, ešte nie je známy. Ako ...
Zdieľať
BRATISLAVA 16. októbra (WEBNOVINY) - Spôsob vysporiadania záväzku Slovenska voči Európskej komisii, ktorá požaduje vrátenie vyše 38 mil. eur použitých za problematické projekty za obdobie 2004 až 2006, ešte nie je známy. Ako agentúru SITA v piatok informovalo ministerstvo dopravy, bude to obsahom rokovania ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja a ministerstva financií s Generálnym direktoriátom Európskej komisie pre regionálnu politiku. Rokovanie o korekciách vyplývajúcich zo zistení auditov Európskej komisie vedie ministerstvo výstavby ako riadiaci orgán pre Operačný program Základná infraštruktúra v uplynulom skrátenom programovom období pri čerpaní eurofondov. Rezort dopravy by mal Bruselu vrátiť ako neoprávnene využité prostriedky okolo 10,5 mil. eur za projekty modernizácie železničnej stanice v Prešove a železničnej trate z Liptovského Mikuláša do Košíc, ako aj stavbu diaľničného privádzača v Žiline - Strážove.
"Pochybenia, za ktoré bude treba platiť, sú z predchádzajúceho volebného obdobia. Zistenia, ktoré boli identifikované audítormi, sa dotýkali väčšinou rozdielneho výkladu, resp. implementácie smerníc Európskej únie pre verejné obstarávanie do legislatívy platnej v SR," tvrdí ministerstvo dopravy. Zmeny technického riešenia cestných stavieb a na ne nadväzujúce dodatky, upravujúce rozsah stavby a následne aj zvýšenie ceny, podľa rezortu dopravy vyplynuli často z nových požiadaviek samosprávy. Po výmene starostu alebo primátora sa totiž bežne úplne zmenia stanoviská podmieňujúce vydanie rozhodnutí stavebných úradov.
V súčasnosti nie je ešte určený postup finančného vysporiadania plošnej korekcie, dodáva ministerstvo dopravy. Bez ohľadu, o ktorého z prijímateľov ide, v rámci Operačného programu Základná infraštruktúra to boli okrem správcov dopravnej infraštruktúry v majetku štátu napríklad aj obce, mestá alebo súkromné spoločnosti, spôsob vymáhania korekcie a jeho právny základ nie je ešte známy. "Keďže ide o plošnú korekciu, ktorej výška bola určená na základe preverenia vybranej vzorky projektov, asi ju nebude možné vymáhať od prijímateľov, zvlášť s ohľadom na fakt, že v drvivej väčšine prijímatelia vôbec neporušili legislatívu účinnú v tej dobe v SR," predpokladá ministerstvo dopravy.
Problémom železničných projektov bol podľa rezortu dopravy fakt, že Železnice SR požadovali od uchádzačov v rámci splnenia podmienok účasti vo verejnom obstarávaní predloženie niektorých osobitných osvedčení vydávaných príslušnými úradmi v SR pre vykonávanie určených činností, či iných predpisov platných v SR. Železnice SR v súťažných podkladoch neuviedli, či budú akceptovať zahraničné ekvivalentné osvedčenia, čo audítori považovali za podmienku, ktorá mohla odradiť časť zahraničných uchádzačov vo verejných súťažiach.
"Problém vyplýva predovšetkým z nedostatočného zosúladenia vtedy platnej legislatívy SR upravujúcej verejné obstarávanie a európskych smerníc. Na riešenie uvedeného problému zosúladenia legislatívy spoločenstva a špecifických požiadaviek z národných predpisov neexistuje dodnes celkom uspokojivé riešenie," poznamenalo ďalej ministerstvo dopravy.
Pri projektoch železničnej infraštruktúry neboli identifikované žiadne nedostatky dotýkajúce sa uzatvárania dodatkov k zmluvám z verejných súťaží, za ktoré by audítori navrhovali udelenie finančnej korekcie. Samotné podpisovanie dodatkov k zmluvám na práce po podpísaní Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku medzi prijímateľom a rezortom dopravy nebolo identifikované ako problém. "Audítori spochybňovali predovšetkým postup prijímateľa pri uzatváraní dodatkov k zmluvám na práce. Dodatkami sa kompenzovala nedostatočná úroveň projektovej prípravy," uviedol rezort dopravy. Audítori sa domnievajú, že v prípade, ak by pred podpisom zmluvy boli vydané všetky stavebné povolenia, nebolo by potrebné cenu prác podstatne zvyšovať.
SITA
"Pochybenia, za ktoré bude treba platiť, sú z predchádzajúceho volebného obdobia. Zistenia, ktoré boli identifikované audítormi, sa dotýkali väčšinou rozdielneho výkladu, resp. implementácie smerníc Európskej únie pre verejné obstarávanie do legislatívy platnej v SR," tvrdí ministerstvo dopravy. Zmeny technického riešenia cestných stavieb a na ne nadväzujúce dodatky, upravujúce rozsah stavby a následne aj zvýšenie ceny, podľa rezortu dopravy vyplynuli často z nových požiadaviek samosprávy. Po výmene starostu alebo primátora sa totiž bežne úplne zmenia stanoviská podmieňujúce vydanie rozhodnutí stavebných úradov.
V súčasnosti nie je ešte určený postup finančného vysporiadania plošnej korekcie, dodáva ministerstvo dopravy. Bez ohľadu, o ktorého z prijímateľov ide, v rámci Operačného programu Základná infraštruktúra to boli okrem správcov dopravnej infraštruktúry v majetku štátu napríklad aj obce, mestá alebo súkromné spoločnosti, spôsob vymáhania korekcie a jeho právny základ nie je ešte známy. "Keďže ide o plošnú korekciu, ktorej výška bola určená na základe preverenia vybranej vzorky projektov, asi ju nebude možné vymáhať od prijímateľov, zvlášť s ohľadom na fakt, že v drvivej väčšine prijímatelia vôbec neporušili legislatívu účinnú v tej dobe v SR," predpokladá ministerstvo dopravy.
Problémom železničných projektov bol podľa rezortu dopravy fakt, že Železnice SR požadovali od uchádzačov v rámci splnenia podmienok účasti vo verejnom obstarávaní predloženie niektorých osobitných osvedčení vydávaných príslušnými úradmi v SR pre vykonávanie určených činností, či iných predpisov platných v SR. Železnice SR v súťažných podkladoch neuviedli, či budú akceptovať zahraničné ekvivalentné osvedčenia, čo audítori považovali za podmienku, ktorá mohla odradiť časť zahraničných uchádzačov vo verejných súťažiach.
"Problém vyplýva predovšetkým z nedostatočného zosúladenia vtedy platnej legislatívy SR upravujúcej verejné obstarávanie a európskych smerníc. Na riešenie uvedeného problému zosúladenia legislatívy spoločenstva a špecifických požiadaviek z národných predpisov neexistuje dodnes celkom uspokojivé riešenie," poznamenalo ďalej ministerstvo dopravy.
Pri projektoch železničnej infraštruktúry neboli identifikované žiadne nedostatky dotýkajúce sa uzatvárania dodatkov k zmluvám z verejných súťaží, za ktoré by audítori navrhovali udelenie finančnej korekcie. Samotné podpisovanie dodatkov k zmluvám na práce po podpísaní Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku medzi prijímateľom a rezortom dopravy nebolo identifikované ako problém. "Audítori spochybňovali predovšetkým postup prijímateľa pri uzatváraní dodatkov k zmluvám na práce. Dodatkami sa kompenzovala nedostatočná úroveň projektovej prípravy," uviedol rezort dopravy. Audítori sa domnievajú, že v prípade, ak by pred podpisom zmluvy boli vydané všetky stavebné povolenia, nebolo by potrebné cenu prác podstatne zvyšovať.
SITA