|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. novembra 2013
Spor o obmedzenú propagáciu advokátov stále pokračuje
Starý spor o tom, či advokáti mohli propagovať svoje služby, sa nekončí. Odbor kartelov Protimonopolného úradu SR koncom októbra vydal rozhodnutie po tom, ako posúdil časti interných ...
Zdieľať
BRATISLAVA 8. novembra (WEBNOVINY) - Starý spor o tom, či advokáti mohli propagovať svoje služby, sa nekončí.
Odbor kartelov Protimonopolného úradu SR koncom októbra vydal rozhodnutie po tom, ako posúdil časti interných predpisov Slovenskej advokátskej komory (SAK).
Komora v minulosti prostredníctvom viacerých ustanovení svojho Advokátskeho poriadku obmedzila možnosť advokátov propagovať svoje služby.
Protimonopolný úrad teraz dospel k záveru, že takéto obmedzovanie je zakázané podľa Zákona o hospodárskej súťaži aj Zmluvy o fungovaní Európskej únie. "Rozhodnutie nie je právoplatné. Nakoľko sa jedná o prvostupňové rozhodnutie, proti ktorému účastník konania môže podať rozklad, úrad neuvádza v tejto fáze ďalšie podrobnosti k predmetnému rozhodnutiu," uviedla hovorkyňa úradu Alena Sedláková.
Slovenská advokátska komora už dostala rozhodnutie úradu a napadne ho opravným prostriedkom, pretože ho považuje za nesprávne. "Novela zákona o advokácii účinná od 1. januára 2013 umožnila za presne stanovených podmienok propagáciu právnych služieb formou reklamy," uviedla hovorkyňa SAK Naďa Ondrišová.
Reklama ako na pracie prášky
Aby bolo poskytovanie právnej pomoci efektívne, musí podľa komory existovať osobitný vzťah dôvery medzi klientom a advokátom. "Ide aj o to, ako sa tento vzťah dôvery založí. Či na základe korektnej a čestnej súťaže, alebo na základe reklamy nie nepodobnej reklame na pracie prášky alebo hygienické potreby," dodala hovorkyňa.
Na plnenie poslania advokácie a advokátov sa vyžaduje, aby požívali dôveru verejnosti. "Tú narušuje napríklad nedôstojné správanie nehodné advokáta, nevhodná či závadná reklama, reklama na nevhodných miestach a podobne," uviedla Ondrišová s tým, že advokácia nie je len podnikanie, ale ide predovšetkým o poslanie.
Osobitná povaha výkonu advokátskeho povolania ho odlišuje od iných foriem podnikania. "Uvedené a najmä význam advokácie pre ochranu základných práv a slobôd fyzických osôb a právnických osôb odôvodňuje, že podmienky a obmedzenia výkonu advokácie môžu a musia byť iné, ako v iných formách podnikania. Preto je potrebné, aby bol aj výkon reklamy advokátov regulovaný osobitne".
Advokáti nemôžu informovať o cenách
Spor okolo obmedzenia propagácie advokátov trvá už pár rokov. Protimonopolný úrad už v máji 2010 vymeral za to pokutu 5847 eur. V auguste 2010 Rada protimonopolného úradu potvrdila rozhodnutie, ale pokutu znížila na 3319 eur.
Protimonopolný úrad vtedy argumentoval, že advokátska komora obmedzením možnosti advokátov propagovať svoje služby znemožnila spotrebiteľom získať taký rozsah objektívnych, transparentných a overiteľných informácií, ktoré by im mohli pomôcť pri rozhodovaní o výbere poskytovateľa advokátskych služieb.
Sporné ustanovenia Advokátskeho poriadku neumožnili jednotlivým poskytovateľom advokátskych služieb informovať klientov napríklad o cenách za poskytované služby, čo má negatívny vplyv na súťaž v oblasti poskytovania advokátskych služieb. Protimonopolný úrad vtedy rozhodol, že SAK zároveň porušila aj iný článok Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva, lebo ustanoveniami v Advokátskom poriadku upravujúcimi obchodné meno, resp. označenie advokátskej kancelárie, vytvorila podmienky pre diskrimináciu zahraničných advokátov. Úprava zakazovala používať mená zahraničných advokátskych spoločností, čo môže mať za následok vylúčenie advokátov pôsobiacich na trhu v Európskej únii zo slovenského trhu, ovplyvnenie štruktúry súťaže v rámci únie a tým aj ekonomickej činnosti dotknutých podnikateľov.
Odbor kartelov Protimonopolného úradu SR koncom októbra vydal rozhodnutie po tom, ako posúdil časti interných predpisov Slovenskej advokátskej komory (SAK).
Komora v minulosti prostredníctvom viacerých ustanovení svojho Advokátskeho poriadku obmedzila možnosť advokátov propagovať svoje služby.
Protimonopolný úrad teraz dospel k záveru, že takéto obmedzovanie je zakázané podľa Zákona o hospodárskej súťaži aj Zmluvy o fungovaní Európskej únie. "Rozhodnutie nie je právoplatné. Nakoľko sa jedná o prvostupňové rozhodnutie, proti ktorému účastník konania môže podať rozklad, úrad neuvádza v tejto fáze ďalšie podrobnosti k predmetnému rozhodnutiu," uviedla hovorkyňa úradu Alena Sedláková.
Slovenská advokátska komora už dostala rozhodnutie úradu a napadne ho opravným prostriedkom, pretože ho považuje za nesprávne. "Novela zákona o advokácii účinná od 1. januára 2013 umožnila za presne stanovených podmienok propagáciu právnych služieb formou reklamy," uviedla hovorkyňa SAK Naďa Ondrišová.
Reklama ako na pracie prášky
Aby bolo poskytovanie právnej pomoci efektívne, musí podľa komory existovať osobitný vzťah dôvery medzi klientom a advokátom. "Ide aj o to, ako sa tento vzťah dôvery založí. Či na základe korektnej a čestnej súťaže, alebo na základe reklamy nie nepodobnej reklame na pracie prášky alebo hygienické potreby," dodala hovorkyňa.
Na plnenie poslania advokácie a advokátov sa vyžaduje, aby požívali dôveru verejnosti. "Tú narušuje napríklad nedôstojné správanie nehodné advokáta, nevhodná či závadná reklama, reklama na nevhodných miestach a podobne," uviedla Ondrišová s tým, že advokácia nie je len podnikanie, ale ide predovšetkým o poslanie.
Osobitná povaha výkonu advokátskeho povolania ho odlišuje od iných foriem podnikania. "Uvedené a najmä význam advokácie pre ochranu základných práv a slobôd fyzických osôb a právnických osôb odôvodňuje, že podmienky a obmedzenia výkonu advokácie môžu a musia byť iné, ako v iných formách podnikania. Preto je potrebné, aby bol aj výkon reklamy advokátov regulovaný osobitne".
Advokáti nemôžu informovať o cenách
Spor okolo obmedzenia propagácie advokátov trvá už pár rokov. Protimonopolný úrad už v máji 2010 vymeral za to pokutu 5847 eur. V auguste 2010 Rada protimonopolného úradu potvrdila rozhodnutie, ale pokutu znížila na 3319 eur.
Protimonopolný úrad vtedy argumentoval, že advokátska komora obmedzením možnosti advokátov propagovať svoje služby znemožnila spotrebiteľom získať taký rozsah objektívnych, transparentných a overiteľných informácií, ktoré by im mohli pomôcť pri rozhodovaní o výbere poskytovateľa advokátskych služieb.
Sporné ustanovenia Advokátskeho poriadku neumožnili jednotlivým poskytovateľom advokátskych služieb informovať klientov napríklad o cenách za poskytované služby, čo má negatívny vplyv na súťaž v oblasti poskytovania advokátskych služieb. Protimonopolný úrad vtedy rozhodol, že SAK zároveň porušila aj iný článok Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva, lebo ustanoveniami v Advokátskom poriadku upravujúcimi obchodné meno, resp. označenie advokátskej kancelárie, vytvorila podmienky pre diskrimináciu zahraničných advokátov. Úprava zakazovala používať mená zahraničných advokátskych spoločností, čo môže mať za následok vylúčenie advokátov pôsobiacich na trhu v Európskej únii zo slovenského trhu, ovplyvnenie štruktúry súťaže v rámci únie a tým aj ekonomickej činnosti dotknutých podnikateľov.