|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. novembra 2006
Spoločné oslavy, rozdielne kultúry Vianoc 2006 v Európe
Vianočná nálada je všade okolo nás. Firma Deloitte vo svojom ôsmom výročnom prieskume spotrebiteľských výdavkov v čase Vianoc výrazne rozšírila počet zúčastnených krajín. Na prieskume sa ...
Zdieľať
BRATISLAVA 28. novembra (WN/PR) - Vianočná nálada je všade okolo nás. Firma Deloitte vo svojom ôsmom výročnom prieskume spotrebiteľských výdavkov v čase Vianoc výrazne rozšírila počet zúčastnených krajín. Na prieskume sa zúčastnili: Belgicko, Cyprus, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Írsko, Taliansko, Holandsko, Portugalsko, Rusko, Južná Afrika, Španielsko a Veľká Británia, pričom na porovnanie sú v istom rozsahu použité aj údaje z USA a zo škandinávskych krajín.
Posun smerom k optimizmu
V Európe neexistuje jednotný pohľad na zdravú ekonomiku, pričom väčšina európskych spotrebiteľov zmýšľa o súčasnom stave ekonomiky a svojej kúpnej sile pesimisticky. Možno dokonca povedať, že na rok 2007 majú v podstate totožný pesimistický názor.
Napriek tomu sa zdá, že v otázke pocitov spotrebiteľov európskych krajín nastal zlom – tento rok sú v porovnaní s minulým rokom menej negativistickí. Radikálny posun smerom k optimizmu nastal v Holandsku a vo Francúzsku, kde sa počet ľudí, ktorí mali negatívne ekonomické vízie, znížil o takmer 20 %.
Takýto prevrat v myslení sa pozitívne odráža aj v koncoročných výdavkoch spotrebiteľov, keď cca 86 % európskych spotrebiteľov plánuje osláviť vianočné alebo iné tradičné koncoročné sviatky.
„Očakávame spustenie účinného cyklu rastu: spotrebitelia budú smelší, odbyt sa bude zvyšovať.”
Na základe prieskumu možno jednotlivé krajiny rozdeliť do troch charakteristických skupín:
1. spotrebitelia z európskych krajín s úspešne sa rozvíjajúcou ekonomikou (Írsko, škandinávske krajiny, Španielsko, Veľká Británia) a spotrebitelia z novej strednej vrstvy krajín ako sú Rusko, Cyprus a Južná Afrika, ktorí plánujú zvýšiť spotrebu v rozsahu od + 6 do + 18 %;
2. nemeckí a talianski spotrebitelia, ktorí sú v otázke svojho ekonomického prostredia zďaleka najpesimistickejší a plánujú tento rok minúť oveľa menej: - 6 %;
3. do poslednej skupiny patria všetky ostatné krajiny, v ktorých je spotrebiteľ váhavý a neistý, v dôsledku čoho utráca veľmi obozretne – viac-menej v miere od - 1 do + 2 %.
Celková suma výdavkov podľa jednotlivých krajín sa značne líši – v pomere 1 ku 4, ktorý okrem ekonomického bohatstva krajiny odráža aj miestne tradície. Priemerné výdavky v sledovaných krajinách sa pohybujú od 650 EUR v roku 2005 do 662 EUR v roku 2006 (+ 2 %). Íri stále míňajú veľa – v prepočte vyše 1 300 EUR na domácnosť (+ 10 %, čím predbehli aj USA), pričom míňajú dvakrát viac ako Francúzi.
Nastal čas darčekov! Ježiškova náruč bude plná darčekov, a nielen pre deti
Vo všetkých krajinách je najväčšia časť vianočného rozpočtu určená na dary, pričom najmenej na darčeky utrácajú Holanďania a najviac Íri.
Sumy, ktoré ľudia utrácajú počas sviatkov, sa v jednotlivých krajinách značne líšia. Spotrebitelia v Rusku, Turecku, Južnej Afrike a na Cypre utrácajú pomerne veľa vzhľadom na príjmy domácností (od 6 do 13 %). Najmenej v rámci Európy utrácajú holandskí spotrebitelia, jednak z celkového pohľadu a jednak z pohľadu príjmov na domácnosť (1,6 %).
V regióne EMEA bude v jednej domácnosti tento rok pod stromčekom 9 (Nemecko) až 18 (Írsko, Cyprus) darčekov. V európskych krajinách všeobecne platí, že v dôsledku nízkej pôrodnosti sa nakupuje menej darčekov určených deťom – väčšina darčekov v rodine sa bude kupovať pre dospelých. To však neplatí pre Holandsko, kde deti v počte darčekov stále vedú.
Múdry Ježiško nakupuje prvé darčeky už v novembri
Najväčšie frustrácie počas sviatkov zažíva väčšina Európanov pri nákupoch v preplnených obchodných centrách. Tento rok spotrebitelia nebudú čakať na poslednú chvíľu – aby sa vyhli tlačeniciam, začnú s nákupmi už v novembri.
V novembri pripravili predajcovia pre spotrebiteľa výhodné predvianočné ponuky. Pre predajne, ktoré rozbehli vernostné programy, to znamená obrovskú príležitosť – spotrebiteľ môže minúť nazbierané body na darčeky. Konkurencia medzi predajcami (inter-format, reklama…) však bude tento rok tvrdšia, najmä v krajinách či na trhoch s nízkym alebo žiadnym rastom.
Spotrebiteľ využije tento rok aj nakupovanie cez internet; dnes už surfuje, hľadá a nakupuje vyše 38 % spotrebiteľov. Vo Francúzsku, Nemecku a Írsku tento údaj dokonca prevyšuje 60 %.
Prostredníctvom internetu sa najčastejšie nakupujú nosiče CD, DVD a knihy. Novou kategóriou sa stáva módny tovar, ale aj darčekové poukážky, ktoré sa ocitli na piatom mieste medzi najobľúbenejšími darčekmi v Európe.
Kľúčom k úspechu je ponuka prispôsobená prianiu zákazníka
Spoločným menovateľom pre celú Európu je úcta ku koncoročným sviatkom a výdavky spotrebiteľov. S rastúcou kultúrnou rozmanitosťou v Európe koexistujú rôzne tradície a ľudia demonštrujú heterogénne spotrebiteľské vzory: prispôsobiť sa tejto hypersegmentácii trhu je pre predajcov najväčšou výzvou.
„Koniec roka je pre maloobchodných predajcov výnimočný nielen preto, že robia oveľa väčšie obraty ako zvyšnú časť roka, ale aj preto, že zákazníci chcú, aby im bola venovaná zvýšená pozornosť – oveľa častejšie potrebujú poradiť pri ťažkom výbere darčekov. V dnešnom prostredí so zvyšujúcou sa konkurenciou všetko závisí od správneho obchodovania. Precíznosť a agilnosť by mali byť pre obchodníkov kľúčovými slovami,” zdôrazňuje Gilles Goldenberg, vedúci partner Deloitte pre spotrebiteľský biznis v Európe.
Informácie o prieskume
Vianočný prieskum firmy Deloitte za rok 2006, ktorého predmetom je meranie očakávaní spotrebiteľov v otázke vianočných výdavkov, patrí do série prieskumov uskutočňovaných už od roku 1998. Tohtoročný prieskum sa uskutočnil prostredníctvom internetu a telefonicky pomocou štruktúrovaného dotazníka na vzorke respondentov vo veku od 16 do 65 rokov zaradených do kontrolovaných skupín.
Tento rok sa počet zúčastnených krajín značne rozšíril, pričom prvýkrát sa zapojili krajiny Škandinávie, Rusko, Turecko, Grécko, Cyprus a Južná Afrika. Navyše, keďže nové trendy v USA majú na Európu často priamy dopad, uvádzame na porovnanie aj výsledky podobného prieskumu firmy Deloitte v USA.
Deloitte
Názov Deloitte zahŕňa jeden alebo viac subjektov organizácie Deloitte Touche Tohmatsu, asociácie Swiss Verein, jej členské firmy a ich dcérske a pridružené spoločnosti. Deloitte Touche Tohmatsu je organizáciou združujúcou členské firmy na celom svete, ktorých cieľom je poskytovať odborné služby a poradenstvo na vysokej úrovni. Zameriava sa na poskytovanie služieb klientom, pričom sa riadi globálnou stratégiou uplatňovanou na lokálnej úrovni v takmer 140 krajinách. Deloitte má k dispozícii nesmierny intelektuálny potenciál 135 000 pracovníkov na celom svete. Poskytuje služby v štyroch odborných oblastiach – audit, dane, konzultačné služby a finančné poradenstvo – a spolupracuje s vyše 80 % najvýznamnejších svetových spoločností, ako aj s veľkými národnými podnikmi, verejnými inštitúciami, významnými miestnymi spoločnosťami a úspešne sa rozvíjajúcimi globálnymi firmami. Deloitte Touche Tohmatsu Verein služby neposkytuje. Vzhľadom na požiadavky regulačných orgánov a z niekoľkých ďalších dôvodov neposkytujú niektoré členské firmy služby vo všetkých štyroch uvedených odborných oblastiach.
Ako asociácia Swiss Verein, ani Deloitte Touche Tohmatsu ani žiadna z členských firiem nezodpovedajú za konanie ani opomenutia ostatných členských firiem. Jednotlivé členské firmy sú samostatnými a nezávislými právnickými osobami, ktoré pôsobia pod názvom „Deloitte“, „Deloitte & Touche“, „Deloitte Touche Tohmatsu“ alebo pod inými podobnými menami.
Deloitte Central Europe
Deloitte Central Europe je regionálnou organizáciou združujúcou subjekty zastrešené spoločnosťou Deloitte Central Europe Holdings Limited, ktorá pôsobí v strednej Európe ako členská firma Deloitte Touche Tohmatsu. Služby poskytujú dcérske a pridružené spoločnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, ktoré sú samostatnými a nezávislými právnickými subjektmi.
Dcérske a pridružené spoločnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited patria medzi popredné odborné poradenské firmy v regióne, ktoré poskytujú služby prostredníctvom vyše 3 000 pracovníkov pôsobiacich vo viac než 30 kanceláriách v 17 krajinách.
Deloitte Slovensko
Na Slovensku poskytujú služby spoločnosti Deloitte Audit s.r.o., Deloitte Tax k.s. a Deloitte Advisory s.r.o. (spoločne „Deloitte Slovensko“), ktoré sú pridruženými spoločnosťami Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Slovensko patrí medzi najvýznamnejšie organizácie poskytujúce odborné služby na Slovensku. Vyše 200 slovenských a zahraničných špecialistov poskytuje služby v oblasti auditu a daní ako aj konzultačné služby a finančné poradenstvo. Vďaka svojmu inovačnému programu ľudských zdrojov má povesť zamestnávateľa, pre ktorého sa oplatí pracovať. Usiluje sa pomôcť svojim ľuďom a klientom vyniknúť.
Viac informácií nájdete na internetovej stránke http://www.deloitte.sk.
SITA